[QUOTE=Munin;n2427194]Coola filmer. Har tänkt försökt mig på att försöka odla någon l-mal, de är väl det djur som mest dragit mig tillbaka in i hobbyn och i vändan för tio år sedan var jag stolt medlem i Goc!(Hittade för övrigt ett par gamla nr av "malbiten" häromveckan de var tyvärr ganska åtgångna efter ett decennium i garage). Fick dock aldrig yngel på den tiden, försökte inte heller men kanske denna gång. Har du några tips på vilka som kan vara värda att ge en chans?
Funderat lite på någon mindre hypancistrus som L260 men det är inte satt i sten. Är öppen för att misslyckas och helt ärligt så är det inte jätteviktigt om jag lyckas eller inte men det vore kul att försöka. Såg att den lokala djuraffären har någon typ av ancistrus inne som var lite lockande, men nu kan jag för mitt liv inte minnas namnet på den(något på A, ska ha funnits i hobbyn länge men vara relativt ovanlig.. Såg lite grönaktig ut med tydligare prickar vill jag minnas). Ska förbi där under dagen eller imorgon, kanske kan återkomma då. Edit: Antar efter lite googling att det rör sig om aguabonesis.[/QUOTE]
Tack! Ja alltså L-malar är ju väldigt tacksamma att odla. Många arter är nästan alltid eftertraktade, det finns en extra stor efterfrågan på relativt många olika arter/sorter, och de har ju ett roligt lekbeteende... Hmm, "Goc" och "malbiten" har jag nog missat. Gögglade lite.. Goc = guardians of catfish? Förening som hade sin egen tidning, eller? Jag har ju en förkärlek för akvarietidningar och tidskrifter. Har köpt på mig en 30-40 böcker de senaste åren och en jäkla massa gamla nummer av tidskriften Akvariet och ciklidbladet. [:-79]
Alltså, nästan alla malar förutom den allra vanligaste bruna ancistrusen är ju på ett eller annat sätt attraktiva på marknaden. Även fast den vanlia, bruna ancistrusen också alltid blir sålda, hehe. Men något som det alltid suktas efter är ju olika odlingsvarianter av ancistrus, framför allt "gold" med blåa ögon samt "super red". Även de så kallade "white seam" eller L183 ancistrusarna är en bra mal att odla på! Sen så klart dyrgriparna L46, och de andra svart/vit randiga hypancistrusmalarna, t.ex L333, L066 eller L260 som du nämnde. Om du har möjlighet för större akvarier (och större lekgrottor) så är ju L25 (Pseudacanthicus pirarara) något att satsa på... Det är ju skönt att kunna bli av med dem om man lyckas, så man inte sitter där med en massa malar när om man snabbt mättat marknaden, hehe. Been there, done that med L160 (Pseudacanthicus spinosus). Kommer väl en tråd om de också snart.
Aquabonensis vet jag inte om jag sett någon gång, men jag är inte snöat in mig superduper djupt bland L-malar, även om man definitivt blivit "malbiten". :) Men den såg trevlig ut! Känns udda, fanns inte jättemånga bilder eller info generellt om den.