ancistrus bollar med snäckor

#1 - 15 maj 2008 10:52
Ja, rubriken säger väl det mesta, och jag är mest lite nyfiken på om det finns någon förklaring till beteendet... Min ancistrus brukar ägna kvällarna åt att simma längs framrutan och bråka med en äppelsnäcka, han snärtar till den med fenorna och buffar på den med nosen så den studsar upp och ner, fram och tillbaka ett bra tag. Voffor gör di på dette viset?
#2 - 15 maj 2008 11:20
Min ancistrushane gör så också när de ligger ivägen för honom speciellt om de kommer för nära roten han ligger i :)
#3 - 15 maj 2008 12:39
snäckan kanske har goda alger på skalet :D
#4 - 15 maj 2008 21:50
MalMannen skrev:

nej de äter inte på snäckans skal utan "bollar" med den.. Så gör mina ancistrus också och min stora L200.. Det ser ut som de blir irriterade men tycker nog samtidigt det är kul :p Fast det tror jag inte snäckan tycker som bubblar allt den har för att försöka skrämmas [B)]
#5 - 16 maj 2008 06:53
Så gör min griniga mal också, helt utan förvarning kommer den utfarande från sin grotta och grabbar tag i en snäcka, sen gör den värsta alligator-rullningarna med den på botten ett tag innan den släpper och snabbt simmar in igen. Både ser och låter våldsamt ut.
Varför den gör så? Ingen aning, den är stor och grinig och kan tror jag helt enkelt :D
#6 - 16 maj 2008 06:57
MalMannen skrev:

Så snabbt som mina snäckor rör sig så hinner inget fastna på dem. :D "Långsam som en snigel" - tror inte det.

Jag lutar också åt att malen gör det bara för att visa vem som är herre på botten, den jagar pansarmalarna en del också utan anledning.

Annons