Ancistrus åvanför vattenytan varför ?

#1 - 13 oktober 2009 20:18
Hej

Jag skaffade mig 4st ancistrus sp som nu är 4 till 4,5 cm och hade dem i ett 100L med 3 mangrovie rötter och de gnagde och levde hela tiden runt och på rötterna som normalt, Nu har jag införskaffat mig ett 720L och inrätt det med samma rötter och massor med lava & kalkstenar mycket olika grottor osv, Men något jag inte förstår är att malarna sitter i hörnen uppe vid ytan nu på detta 720 och hällst åvanför yten !?

De sitter med hela huvudet åvanför vattenyten så det är bara svansen /bakfenan som är i vattnet Petar jag ner dem i vattnet igen så tar det en liten stund så drar de gärnet upp igen !

Vad är detta för betende ?
Varför gör dem så ?
De giorde inte så i mitt 100L
#2 - 13 oktober 2009 20:39
är syresättningen bra?? låter som att dom försöker kipa luft??
#3 - 13 oktober 2009 20:45
icefudge skrev:
är syresättningen bra?? låter som att dom försöker kipa luft??

Hej

Ja jag har en Eheim 1200 L/h med syresättningsmunstycka som drar ut milioner små bubblor hela tiden som täcker hela karet så syre får dem.
#4 - 13 oktober 2009 20:51
Nu vill jag inte vara sån som kommer och kräver att du skaffar ett eget labb hemma.

Men skulle du kunna kolla vattenvärdena?

Hoppas det löser sig.
#5 - 13 oktober 2009 20:51
ja det ska dom ju klara sig på. precis satt i dom där så dom e lite rädda av sig? eller har du nåt i dom inte gillar?
#6 - 13 oktober 2009 20:54
just ancistrus är ju en rätt tålig fisk, men du borde nog göra som ovan nämnde.. tycker det verkar som något är väldigt fel :confused:
#7 - 13 oktober 2009 20:59
Markus1984 skrev:
Nu vill jag inte vara sån som kommer och kräver att du skaffar ett eget labb hemma.

Men skulle du kunna kolla vattenvärdena?

Hoppas det löser sig.

Har inga test men borde vara samma värden som i mitt 100L
enda skillnaden är att det vart 620L mer vatten för dem

Något jag kan testa att göra för att få dem att stanna i vattnet och på botten och på rötterna som de inte har varit på sen i söndags då jag fåck hem mitt 720

De andra 2 sticker upp till ytan och tar lufft med gämna mellanrum
tråts att jag syresetter vattnet med eheim pumpen så det är som en tun dimma av små bubblor i hela karet har testat med små eller stora bubblor men de vill bå där de är :/
#8 - 13 oktober 2009 21:03
icefudge skrev:
ja det ska dom ju klara sig på. precis satt i dom där så dom e lite rädda av sig? eller har du nåt i dom inte gillar?

Vet inte va det skulle vara som de inte skulle gilla
Gillar dem inte att fått 620L mer vatten ?

Om så kan jag ge dem deras 100L tillbaka

alla 4 sitter i samma hörn men bara 2 vill se hur det ser ut åvanför ytan
de andra 2 sitter som de vore döda på rutan "men de lever"
#9 - 13 oktober 2009 21:06
Var kan man ladda upp en bild så man kan visa ?
Detta forumet värkar inte ha den fina funktioen att ladda upp bild :/
#10 - 13 oktober 2009 21:10
för att syresätta så mycket som möjligt ska bubblorna vara så små som möjligt. skulle råda dig att skaffa ett nitrit test. kostar under hundringen men kan va guld värt när det är ett nyuppstartat kar. nej bilden går inte se
#11 - 13 oktober 2009 21:31
Matte79 skrev:
Var kan man ladda upp en bild så man kan visa ?

Detta forumet värkar inte ha den fina funktioen att ladda upp bild :/

Måste vara guldmeddlem för att ladda upp bilder, men det går att länka från t,ex photobucket.
#12 - 13 oktober 2009 21:33
Matte79 skrev:
Har inga test men borde vara samma värden som i mitt 100L

enda skillnaden är att det vart 620L mer vatten för dem

Något jag kan testa att göra för att få dem att stanna i vattnet och på botten och på rötterna som de inte har varit på sen i söndags då jag fåck hem mitt 720

De andra 2 sticker upp till ytan och tar lufft med gämna mellanrum

tråts att jag syresetter vattnet med eheim pumpen så det är som en tun dimma av små bubblor i hela karet har testat med små eller stora bubblor men de vill bå där de är :/

När fyllde du 720L akvariet med vattnet och hur länge fick vattnet mogna innan du släppte ner fisk osv?

Vilken temperatur har du i akvariet?

Bubblorna kan du skita i, har du cirkulation på ytan? så det rör sig som vågor..?
#13 - 13 oktober 2009 22:07
Hur länge vattnet fick "mogna" spelar ingen roll, frågan är hur mycket fisk du släppte ner när du släppte ner något och hur du matade i början och så

vatten utan djur ändras inte nämnvärt men om du hade mycket fisk i ditt 100 liters som du direkt släppte över till ditt 720 liters så blev det nog en chock då det inte fanns någon bakterieflora att tala om och då blir det nitrit.
#14 - 13 oktober 2009 22:12
Markus1984 skrev:
När fyllde du 720L akvariet med vattnet och hur länge fick vattnet mogna innan du släppte ner fisk osv?

Vilken temperatur har du i akvariet?

Bubblorna kan du skita i, har du cirkulation på ytan? så det rör sig som vågor..?

Har inte låtit det vara i så länge !
Fick tömma det och fixa lod på karet så vattnet är nytt sen i går natt
Vattnet rör på sig men inte så det rör sig så mycket på ytan

Skulle det hjälpa med vågor tror du ?

Ska se på den sidan om jag kan lägga in bilder så ni kan se lite av karen här hemma =)
#15 - 13 oktober 2009 22:16
Mobster skrev:
Hur länge vattnet fick "mogna" spelar ingen roll, frågan är hur mycket fisk du släppte ner när du släppte ner något och hur du matade i början och så

vatten utan djur ändras inte nämnvärt men om du hade mycket fisk i ditt 100 liters som du direkt släppte över till ditt 720 liters så blev det nog en chock då det inte fanns någon bakterieflora att tala om och då blir det nitrit.

Det enda jag hade i 100L var endast 4 malar "Ancistrus"
De 4 går nu i hop med 4 Rödceklider 2 honor och 2 hanar

De äter inte så mycket de första timmarna

Har inte tappat ur mitt 100 enu har lakt i vexter i det så länge Om man kan göra något med det ?
#16 - 13 oktober 2009 22:19
Tempraturen jag håller är mellan 26 - 27 grader
#17 - 13 oktober 2009 22:51
Nu har jag flyttat upp Eheim pumpen på 1200 L/h så nu är det även vågor i hela karet utan att det skvalar, Malarna ser ut att ligga en bit under vattnet men en då vid hörnan men va jag kan se just nu så är där ingen övanför utan enu =))
#18 - 13 oktober 2009 23:23
Här har vi en bild på hur en av malarna är en bit över ytan
http://www.lunarstorm.se/Matte79/galleri/117
#19 - 14 oktober 2009 07:48
Vad jag kan se av bilderna så har du endast ett innerfilter, stämmer det?
Det kommer inte att räcka till när du skaffar dig fler fiskar.

Karet är dessutom helt nystartat, har du använt något vattenberedningsmedel av någon sort?
#20 - 14 oktober 2009 09:08
mikey13 skrev:
Vad jag kan se av bilderna så har du endast ett innerfilter, stämmer det?

Det kommer inte att räcka till när du skaffar dig fler fiskar.

Karet är dessutom helt nystartat, har du använt något vattenberedningsmedel av någon sort?

Som är i karet nu är en Eheim 1200L/h
Va som är mer med karet är 2 ytterfilter 2215 660L/h och 2213 440L/h en är spräkt + utan filtermatrial Så det är 2215 som fungerar och är fylld med filtermatrial men för ett satans oväsen =(

I ett annat kar som nu inte är i bruk enu har jag en Flial 4+ om man nu ska riva i den med Men hur ska de plaseras ut för bästa effekt ?

PS kan ju alltis stoppa ner en kudde i min 2213 som "Filtermatrial" :P

ALlt som allt i filterväg
2215 Ytter Funkar För ett j*vla liv 660L/h
2213 Ytter Spräckt behållare 440L/h
2252 Innerfilter, Liknande 2252 kan inte tyda men ochså på 1200L/h
En resärvdels pump lika stor som 2215 men ser ut att pumphuvudet är från 1800 talet, Kanske inte riktigt så gammal.

Flual 4 +

Har inga preparat tyvärr Vet inte så my så mycket om detta enu
Men vill gärna veta då jag är sugen på att odla

Mvh
#21 - 14 oktober 2009 11:42
Det är inte lönt att klabba med de små filterna i ett 720l. Ställ undan dem i garderoben och köp ett riktigt ytterfilter annars får du bara problem.

Eheim 2080
Eheim 2260 (tveklöst bäst om du ska odla L-malar i 720l)
Eheim 2250

Eller om du vill hålla i plånboken...
Fluval FX5
#22 - 14 oktober 2009 13:25
Ouscazz skrev:
Det är inte lönt att klabba med de små filterna i ett 720l. Ställ undan dem i garderoben och köp ett riktigt ytterfilter annars får du bara problem.

Eheim 2080

Eheim 2260 (tveklöst bäst om du ska odla L-malar i 720l)

Eheim 2250

Eller om du vill hålla i plånboken...

Fluval FX5

Ska man hålla i plånboken så är nog inte Eheim att tita på
Såg dessa som ochså dem har ganska stora volymer
och hälften så dyra som Eheim

http://www.pwss.nu/home.php?cat=1142 SunSun
Va tror du om dem i stellet ?
#23 - 14 oktober 2009 13:36
Matte79 skrev:
Ska man hålla i plånboken så är nog inte Eheim att tita på

Såg dessa som ochså dem har ganska stora volymer

och hälften så dyra som Eheim

http://www.pwss.nu/home.php?cat=1142 SunSun

Va tror du om dem i stellet ?

Jag har sex Eheim och två Fluval igång hemma... sex är tysta, två för oväsen... gissa vilka...

SunSun vill jag inte ens testa... man får i de allra flesta fall vad man betalar för! Visst Eheim är kanske lite väl dyra i förhållande till sina konkurrenter, men kvalité och prestanda är också i en klass för sig själv.
#24 - 14 oktober 2009 13:57
Ja min plånbok innehåller mäst damm så på något vis måste man ju kunna fixa till det
Varför skulle inte en 1200L/h "20 l/min"

Är det att min 1200 har för lite filter så lägger jag ner pumphuvudet i från den i reservdelspaljan till 2215 Då har jag en hel del mer filter.
#25 - 14 oktober 2009 14:10
Matte79 skrev:
Ja min plånbok innehåller mäst damm så på något vis måste man ju kunna fixa till det

Varför skulle inte en 1200L/h "20 l/min"

Är det att min 1200 har för lite filter så lägger jag ner pumphuvudet i från den i reservdelspaljan till 2215 Då har jag en hel del mer filter.

Hrrmmm... det där inlägget begrep jag inte mycket av... kan du förklara?
#26 - 14 oktober 2009 14:19
Ouscazz skrev:
Hrrmmm... det där inlägget begrep jag inte mycket av... kan du förklara?

Det innerfilter jag har i mitt 720 är på 1200L/tim dvs 20L/Min

Om det nu är så att 1200 duger men att inte filtreringen är fulbodad
Då min 2215 inte pallar mer en 660L/tim så kan jag ta en gammal 2215 och lägga ner 1200 huvudet i en ytterpump som är kass och få 1200 + mer filtervolym på det !
#27 - 14 oktober 2009 16:33
tror du ska läsa tråden om starta nytt akvarium ;) och köpa hem nitrivec aquasafe och tester för nitrit och ph värde! annars kommer dina fiskar säkerligen inte må så bra och garanterat blir det aldrig nån odling :(
#28 - 14 oktober 2009 18:35
Matte79 skrev:
Det innerfilter jag har i mitt 720 är på 1200L/tim dvs 20L/Min

Om det nu är så att 1200 duger men att inte filtreringen är fulbodad

Då min 2215 inte pallar mer en 660L/tim så kan jag ta en gammal 2215 och lägga ner 1200 huvudet i en ytterpump som är kass och få 1200 + mer filtervolym på det !

NEJ!!

Köp ett ordentligt filter eller lägg ned planerna, finns ingen genväg.
#29 - 15 oktober 2009 09:20
Ouscazz skrev:
NEJ!!

Köp ett ordentligt filter eller lägg ned planerna, finns ingen genväg.

Minsta liter/tim på en pump du rekomenderar till 720 då
som är bra och endå billig
och var

Ska köra rundor på mondag så ge lite tips på saker och var här runt i skåne, Själv bor man i Lövestad.
#30 - 15 oktober 2009 15:16
Många har missat det viktiga i denna tråden, tråkigt att folk ska börja ¨tjaffsa om pumpar och annat skit.

Att vattnet måste mogna spelar stor roll om man inte kör i EasyLife,Nitrivec osv.

Sen kanske det är så att han inte har så bra vatten i kranen.

Köp ett KH test och berätta vad du har för kh sedan, minska värmen i akvariet, och försök få mer flås på ytan.

No offense till er som svarat annorlunda, alla har vi olika sätt att sköta akvariet på....svårt att veta vilket som är bäst. och det är inget vi behöver prata om här!

Lycka till med akvariet nu, och städa itne akvariet eller pumparna, mata sparsamt.
#31 - 15 oktober 2009 15:44
Hur gör man vattnet moget då, Markus?
#32 - 15 oktober 2009 18:49
Markus1984 skrev:
Många har missat det viktiga i denna tråden, tråkigt att folk ska börja ¨tjaffsa om pumpar och annat skit.

Att vattnet måste mogna spelar stor roll om man inte kör i EasyLife,Nitrivec osv.

Köp ett KH test och berätta vad du har för kh sedan, minska värmen i akvariet, och försök få mer flås på ytan.

No offense till er som svarat annorlunda, alla har vi olika sätt att sköta akvariet på....svårt att veta vilket som är bäst. och det är inget vi behöver prata om här!

Lycka till med akvariet nu, och städa itne akvariet eller pumparna, mata sparsamt.

Sänka värmen ?
Var ska tempen vara på i så fall ?
Det ligger på nu i mellan 26 - 27 grader "Utan" dopvärmare !
och 24 grader i rummet.

Ska kålla värden när jag får råd till det.

Har 2 pumpar i karet som sitter vid ytan, Så det rör på sig ganska bra !
#33 - 15 oktober 2009 19:21
Markus1984 skrev:

Jösses...

@Matte79

*Bra cirkulation/filtrering är numero uno i en setup!
*Kraftig ytrörelse är viktig för syresättningen av vattnet, speciellt i ett stort kar!
*KH-värde är helt ointressant i den här diskussionen!
*26-27 grader är perfekt för ancistruslek!
*Ancistrus funkar i nästan vilket vatten som helst!
*Köp Nitrivec eller något annat liknande, fråga i zoobutiken!
*Om du inte har råd med alla tester, köp nitrit-test, du klarar dig inte utan det med nystartat kar!
*Många nystartade kar får en nitrit-topp efter ca två-tre veckor!
*Mata försiktigt, inte mer än fiskarna äter upp inom 3-5 minuter!

**Spara pengar till ett bra ytterfilter som pumpar minst 1700-1800l/h!!
#34 - 15 oktober 2009 20:16
Okej bra tips ! =)
Men mina Rödceklider äter inte nämnvärt mycket !
Det kan gå dagar innan de gör det !
Flingfoder tar dem fort som tusan men spotar ut det lika fort
Har också foder i kulform de äter de 2 hanarna lite av !
men inte honorna de kan ta någon flinga då o då

Så de kommer la dyka under om de fortsätter så

Malarna värkar äta både flingorna och kulorna som lägger sig på boten och sitter i rad i filtrena !

Rödcekliderna simmar runt efftervarandra dag som natt Och tror att de kan simma igenom glaset osv

Så det är lite svårt att veta hur mycket och när man ska mata när den typ inte äter :/

SunSun har en pump på 2000 L/tim som är ganska billig
De har den med och utan UV, Vad gör det för skillnad med UV ?
#35 - 15 oktober 2009 20:19
Johanski skrev:
Hur gör man vattnet moget då, Markus?

Behöver inte vara spydig mot mig Johanski.
#36 - 15 oktober 2009 20:20
Matte79 skrev:
Okej bra tips ! =)

Men mina Rödceklider äter inte nämnvärt mycket !

Det kan gå dagar innan de gör det !

Flingfoder tar dem fort som tusan men spotar ut det lika fort

Har också foder i kulform de äter de 2 hanarna lite av !

men inte honorna de kan ta någon flinga då o då

Så de kommer la dyka under om de fortsätter så

Malarna värkar äta både flingorna och kulorna som lägger sig på boten och sitter i rad i filtrena !

Rödcekliderna simmar runt efftervarandra dag som natt Och tror att de kan simma igenom glaset osv

Så det är lite svårt att veta hur mycket och när man ska mata när den typ inte äter :/

UV dödar en del av de nyttiga bakterier du vill ha i en fiskakvarium så satsa på det utan UV.
#37 - 15 oktober 2009 20:25
Är inte spydig, bara nyfiken. Vad är det som gör vattnet moget?
#38 - 15 oktober 2009 20:34
Jag är mest nyfiken vad som händer med vattnet när det mognar utan hjälp av någon fisk?

Jag använder inga medel när jag startar ett kar (har 8 igång plus ett par småburkar) och låter aldrig vattnet "mogna" då jag inte ser någon nytta alls med det då bakterier behöver näring för att komma igång.
#39 - 15 oktober 2009 20:38
Okej då vet jag va UV var till =)
Ja den utan UV var desutom billigare med !
#40 - 15 oktober 2009 20:44
Matte79 skrev:

Köp den med UV om du har råd!
UV dödar bakterier, parasiter och alger i vattnet. Markus har fel i sitt påstående att UV tar död på nyttobakterier i karet, de far nämligen inte runt i vattnet och gör nytta. De sitter huvudsakligen i bottensubstratet och i filtret och där kommer inte UV-ljuset åt dem. Jag kör UV i mina kar med dyrbar fisk, skulle inte våga annat.

Akvarievatten mognar med tiden och nyttobakterier bildas, detta tar ca 40 dagar i ett nystartat kar. Nyttobakterierna är livsviktigt för akvariet, det är de som neutraliserar skräp i vattnet. Processen kallas nitrifikation. Ju större filtervolym desto effektivare nitrifikation. Sök på det ordet här på Zoopet eller på www.google.se så får du mer utförlig information.

Jag går inte in på hur man får vattnet att mogna, det kan Markus få klargöra....
#41 - 15 oktober 2009 20:56
Det den enda anledningen jag ser till att man skall låta vattnet "mogna" är att när det kommer ut ifrån de trycksatta ledningarna så finns det en del "överskottsgaser"(kommer inte ihåg vad det egentligen kallas) i vattnet som kan behöva luftas ut innan man slår ner det i karet, i övrigt ser jag ingen anledning till att låta vatten mogna utan fisk i ett kar, möjligen att man slänger ner mindre känslig fisk som inkörsfisk i ett nytt akvarium då vattenvärdena kan svaja en hel del i ett nystartat kar innan nitrifikationen har kommit igång.
#42 - 15 oktober 2009 21:07
Okej då får det bli with UV
Vattnet i mitt 720 är snart 1v gammalt
Fiskarna som är i det trivs i allafall i det
Men äter som sakt mycket dåligt av de foder jag har.

Standard Flingor i ala möjliga färger
Aquatic Nature Afl. Ciclid
Länk http://www.guldfisken.se/beta/catalog/afrcichlid-excel-color-p-328?manufacturers_id=39&osCsid=8d46f34d60dc0aee6f960cd8c3fedc37
#43 - 15 oktober 2009 21:52
Ouscazz för att nitrifikationen ska komma igång behövs att man tillför t.e.x fisk till vattnet. Rent vatten som bara står mognar inte.
#44 - 15 oktober 2009 22:49
Johanski skrev:
Är inte spydig, bara nyfiken. Vad är det som gör vattnet moget?

._.

Mobster skrev:
Jag är mest nyfiken vad som händer med vattnet när det mognar utan hjälp av någon fisk?

Jag använder inga medel när jag startar ett kar (har 8 igång plus ett par småburkar) och låter aldrig vattnet "mogna" då jag inte ser någon nytta alls med det då bakterier behöver näring för att komma igång.

Jag sa inte att vattnet skulle vara utan fisk och rörelse och mat.

Hur gör du när du startar upp ett akvarium och tillsätter fisk direkt....tar filtergojs från ett akvarium som är inkört eller vatten från ett inkört kar? Jag använde heller inga medel när jag startade upp akvarierna i min lokal (c:a 10-12st)

Däremot om man är nybörjare kan det vara ett bra hjälpmedel. Speciellt om man inte har tillgång till lite filtergojs eller inkört vatten.

Jag läste inte igenom hela tråden och hajade hela sammanhanget till att börja med, och det var heller inte min mening att trampa någon på tårna.

Alla dessa tips/råd/"lagar" på hur man startar upp akvarium är olika i allas uppfattning och ändrar sig tydligen från månad till månad för vissa.

(När jag startade upp mitt 180L för länge länge sedan hade jag i 5st tåliga firrar i, och ungefär 1/2 dl blomjord....)

Tänker inte tjaffsa mer, jag vet att både Johanski och Mobster vet hur det går till, kanske till och med bättre än jag.

Ber om ursäkt än en gång om jag gjorde er upprörda över mitt lite tankspridda inlägg tidigare.

Mvh

Markus
#45 - 15 oktober 2009 22:57
Då hänger jag med. Jag reagerar bara när jag ser inlägg som skiljer sig från min egen erfarenhet och vill gärna veta resonemangen bakom påståendet. Blev jag luddig nu? Du hänger nog med ändå.

Jag förstod det som så att du menade att vattnet skulle få stå "tomt", ber om ursäkt om mina meningar framgick som spydiga.

MVH Johan
#46 - 15 oktober 2009 23:02
Johanski skrev:
Då hänger jag med. Jag reagerar bara när jag ser inlägg som skiljer sig från min egen erfarenhet och vill gärna veta resonemangen bakom påståendet. Blev jag luddig nu? Du hänger nog med ändå.

Jag förstod det som så att du menade att vattnet skulle få stå "tomt", ber om ursäkt om mina meningar framgick som spydiga.

MVH Johan

Helt okej Johanski, det blir lät missförstånd ibland.

Forgive and forget.

Hoppas att du Matte (trådskaparen) har fått ut nått av alla svar här.

Mvh

Hagge
#47 - 16 oktober 2009 10:04
Började bra tills det vart lite av 3e värdskriget här inne :P

Men jovars ett o annat har man snappat upp i från flygande handgranater och mesiler på "The Battlefieldn" ;)

Men om ni blickar till baka och låter lite vapenvila råda och kolla tråden som skippats när kriget var i full gång, Varför mina firrar inte äter som de ska och offtast inte alls Så get back a bit and look =)

Tanks

Matte
#48 - 16 oktober 2009 12:35
Missförstånd då :)

Med mogna brukar de flesta säga att man fyller på ett akvarium och sedan låter det stå en vecka innan man tillsätter första fisken och det är vad jag erfar ganska vanligt att de som sprider denna lära även sprider andra konstiga myter som att man ska byta allt vatten samtidigt och så vidare så det var sånt jag reagerade på och så är jag intresserad av vad folk som tror att vatten verkligen behöver mogna i ett för övrigt tomt akvarium tror att det har för effekt på vattnet som gör det lämpligare för fiskar...gaser och sånt kan man få bort bara genom att spola genom ett munstycke som "luftar" vattnet eller så låter man det stå över en natt om man misstänker att det är oerhört mycket i ens eget vatten (normalt ingen fara)
#49 - 16 oktober 2009 14:52
Kan upplysa om att Sunsun 2000L/tim med UV är ett kanonfilter. Har själv detta. Tyst, mkt prylar till och rekomenderas varmt.

Har det till mitt 540 med stora robusta fiskar. Kompleterade ändå med en pump för ytanvattnet ska röra sig överallt.
#50 - 16 oktober 2009 14:54
sjebbe skrev:
Kan upplysa om att Sunsun 2000L/tim med UV är ett kanonfilter. Har själv detta. Tyst, mkt prylar till och rekomenderas varmt.

Har det till mitt 540 med stora robusta fiskar. Kompleterade ändå med en pump för ytanvattnet ska röra sig överallt.

Var köpte du din ?
Va gav du för den ?
Va medföljer ?

Finns det någon sida med mer utförlig INFO om SunSun pumpen ?
#51 - 16 oktober 2009 20:51
Grymt smidig pump med 4 korgar med silar till lock. Uvljuset kan ju kännas äverflödigt till mina fiskar. Men om du ska ha liknande setup med eheim eller fluval blir det ett par pesos mer.

Ser inga problem med att pröva nya för vissa okända märken. Ofta kan dessa ha nya smarta lösningar.

Denna pumpen kommer till exempel med en T-korsning på insuget. På den kopplar du ett rör som ser ut som en blomma upp till. Plasten i "blomman"/grenspröt är av flytande plast. Plaströret glider på T-korsningen så att insuget alltid ligger strav under ytan.
Denna kombo gör att du blir at med "bös" som flyter omkring på ytan medans större partiklar fastnar i blomman och enkelt kan tas bort.

Jag köpte min av Nols ciklidhobby i utkanten av GBG. Tror att han köpte den av en som importerar från Kina. Kommer inte ihåg exakt men mellan 1500 och 2000.
Allt medföljer utom filtermaterial. Det ligger i men är för firnmaskigt och tätt, sätts igen på 24 tim.

Hemsida
#52 - 16 oktober 2009 21:01
sjebbe skrev:
Grymt smidig pump med 4 korgar med silar till lock. Uvljuset kan ju kännas äverflödigt till mina fiskar. Men om du ska ha liknande setup med eheim eller fluval blir det ett par pesos mer.

Ser inga problem med att pröva nya för vissa okända märken. Ofta kan dessa ha nya smarta lösningar.

Denna pumpen kommer till exempel med en T-korsning på insuget. På den kopplar du ett rör som ser ut som en blomma upp till. Plasten i "blomman"/grenspröt är av flytande plast. Plaströret glider på T-korsningen så att insuget alltid ligger strav under ytan.

Denna kombo gör att du blir at med "bös" som flyter omkring på ytan medans större partiklar fastnar i blomman och enkelt kan tas bort.

Jag köpte min av Nols ciklidhobby i utkanten av GBG. Tror att han köpte den av en som importerar från Kina. Kommer inte ihåg exakt men mellan 1500 och 2000.

Allt medföljer utom filtermaterial. Det ligger i men är för firnmaskigt och tätt, sätts igen på 24 tim.

Hemsida

Okej får la tröka ner en kudde från Jysk som filter :P
Ja det verkar vara monga som är nöjda med den pumpen
så man får la slå till vid ett tillfelle ! =)
#53 - 17 oktober 2009 14:04
Har upptäkt att man INTE kan ha Rödciclider med Ancistrus !
Hade 4 ancistrus på 4 - 4,5 cm och 4 Rödciclider 2 honor 2 hanar
När jag bara kunde hitta 2 av malarna som hela tiden bodde på pumpen så beslutade jag mig för att flocka ut alla stenar och rötter !
När jag hade giort det och plockar över de 2 malarna jag kunde hitta i ett yngel kar så såg jag delar av va som ska vara 2 malar ! Rödcicliderna hade ätot upp de 2 andra ancistrus av 4 Så nu blir det andra bullar med de där 4 Rödingarna !
Nu ska de få gå i ett eget 100L och de 2 stakars malarna ska få hela 720L att bo i !

Har i och för sig smör hemma ! Undra om Rödciclid smakar som abborre ???

Tål att tänkas på !
#54 - 27 oktober 2009 03:17
Lite OT, men trevligt med någon från Lövestad :)
#55 - 27 oktober 2009 17:32
Yoink skrev:
Lite OT, men trevligt med någon från Lövestad :)

Tja Ja det är inte så långt i mellan lövestad och tomelilla :P
Ja mina 2 ancistrus växer Råkar nog ha en liten otur med dem en då De båda verkar vara honor, Hade tängt mig att odla Ancistrus i mitt 720

Odlar du något ?
Något man kan odla på ?

De jag har uppsatt här hemma nu är:
Akvarieställning med 11 av massor odlingskar från gamla fiskafären här i lövestad, tomma nu då jag inte har nå fiskar enu.
1 st 100L med 4 Juwel Ciclider 2 honor 2 hanar
1st 720 med 2st 4 - 4,5 cm Ancistrus

Så man väntar på att få tag i ett lekpar Ancistrus
andra förslag ?

Mvh
#56 - 27 oktober 2009 21:06
Mina föräldrar bor i Lövestad och det gjorde även jag fram tills för några månader sen :) Någon fiskaffär där har jag aldrig hört talas om, var låg den?

mvh Tim
#57 - 27 oktober 2009 22:11
Yoink skrev:
Mina föräldrar bor i Lövestad och det gjorde även jag fram tills för några månader sen :) Någon fiskaffär där har jag aldrig hört talas om, var låg den?

mvh Tim

Jasså varför tomelilla då ?
Själv är jag i från Värnamo i småland
Men är nu mer sambo med tanten :P

Tror det var en affär är inte säker
Det var min sambos far som köpte upp en parti för han inte ville eller hade råd
Han höll på en bete utanför lövestad.

Så du odlar ?
Vad ?
#58 - 27 oktober 2009 22:31
Tomelilla blev det för vi hittade en trevlig lägenhet här, och att min sambo kommer här ifrån.
Nä jag odlar inte (dock har jag fått guppyyngel några gånger:)), jag bor i en tvåa och enligt HSB har vi inte plats till fler kar :S

mvh Tim
#59 - 27 oktober 2009 22:45
Lite OT, men jag kommer från Sjöbo :D
#60 - 27 oktober 2009 22:47
Yoink skrev:
Tomelilla blev det för vi hittade en trevlig lägenhet här, och att min sambo kommer här ifrån.

Nä jag odlar inte (dock har jag fått guppyyngel några gånger:)), jag bor i en tvåa och enligt HSB har vi inte plats till fler kar :S

mvh Tim

Aha okej hehe
Ja det var ju lite synd
Guppi okej. Inte på mer ?
#61 - 27 oktober 2009 22:48
Bowzee skrev:
Lite OT, men jag kommer från Sjöbo :D

hehe där ser man !
De dyker upp som svampar ur jorden :P

Så va gör du då ?
Odling osv ?
#62 - 27 oktober 2009 22:52
Matte79 skrev:
Aha okej hehe

Ja det var ju lite synd

Guppi okej. Inte på mer ?

Nä jag är så pass ny på det här med akvarium så jag har inte hunnit det än :) Dess utom är fisken jag har/har beställt inte särskilt lätta att odla i akvarium så vitt jag har förstått.

mvh Tim
#63 - 27 oktober 2009 22:58
Yoink skrev:
Nä jag är så pass ny på det här med akvarium så jag har inte hunnit det än :) Dess utom är fisken jag har/har beställt inte särskilt lätta att odla i akvarium så vitt jag har förstått.

mvh Tim

Okje vad är det för fiskar ? =)
Jag är med ny på området men hade tängt att börja på =)
Har ju en del saker nu för det så =)

Nu är det bara fisken som saknas.
#64 - 27 oktober 2009 23:01
Matte79 skrev:
hehe där ser man !

De dyker upp som svampar ur jorden :P

Så va gör du då ?

Odling osv ?

Haha. :D

Jag går mest och dräller. Har ett 250 liters kar med det gamla vanliga. Tetror och liknande.
Hade inte tänkt mig någon odling, men man vet ju aldrig :D
#65 - 27 oktober 2009 23:10
Bowzee skrev:
Haha. :D

Jag går mest och dräller. Har ett 250 liters kar med det gamla vanliga. Tetror och liknande.

Hade inte tänkt mig någon odling, men man vet ju aldrig :D

Ja det beror ju på va du skulle villja odla på i så fall =)
Själv hade jag tängt börja med Ancistrus
Så är det nåfon som har en Ancistrus hane skulle det vara toppen =)
#66 - 27 oktober 2009 23:14
För tillfälligt har jag öronålar, en segelfenspleco, någa ancistrusar (dock inte könsmogna än, kanske blir några yngel i framtiden), otocinclusar, dvärgkulfiskar och lite körsbärsräkor.
Fiskarna jag har beställt är två sadelfengäddor (polypterus endlicheri) och en silver arowana.

mvh Tim
#67 - 27 oktober 2009 23:19
Yoink skrev:
För tillfälligt har jag öronålar, en segelfenspleco, någa ancistrusar (dock inte könsmogna än, kanske blir några yngel i framtiden), otocinclusar, dvärgkulfiskar och lite körsbärsräkor.

Fiskarna jag har beställt är två sadelfengäddor (polypterus endlicheri) och en silver arowana.

mvh Tim

Du är medveten om att dina övriga fiskar snabbt lär bli käk om du skaffar sadelfengäddor och arowana?
#68 - 27 oktober 2009 23:20
Yoink skrev:

mvh Tim

Lol det låter som ett underhållande akvarium !
Jag diggar räkorna =)
Går rundor och stampar i gruset :P

Var får man tag i dem ?
Va matar du dem med ?
Får de vara i fred av dina andra fiskar ?
#69 - 27 oktober 2009 23:37
Sultanen skrev:
Du är medveten om att dina övriga fiskar snabbt lär bli käk om du skaffar sadelfengäddor och arowana?

Jag är väl medveten om att det är stora rovfiskar, arowanan till och med så stor att jag förmodligen kommer behöva sälja/ge bort den när den har vuxit till sig. Dom fiskarna som kommer gå tillsammans blir öronålarna, gäddorna, arowanan och segelfenan. Jag har ingen tidigare erfarenhet av det men hoppas att det kommer funka, gäddorna är runt 7cm, arowanan ca 10cm och ålarna är båda över 20cm så dom ska väll inte bli mat :) där emot är jag lite orolig för malen, han är för tillfälligt 7-8cm, han kan antingen sluta som arowana-mat eller börja suga på gäddorna, det får tiden utvisa.

mvh Tim
#70 - 27 oktober 2009 23:41
Matte79 skrev:
Lol det låter som ett underhållande akvarium !

Jag diggar räkorna =)

Går rundor och stampar i gruset :P

Var får man tag i dem ?

Va matar du dem med ?

Får de vara i fred av dina andra fiskar ?

I det lilla akvariumet har dom flesta blivit kulfisk-mat, men i det stora lever dom än så länge. Blir förmodligen ändring på det när gäddorna kommer, är faktiskt förvånad att ålarna inte redan har ätit upp dem :)
Matar dom gör jag inte, dom tar rester från dom andra fiskarna och döda växter. Jag har sett dom äta allt från algwaffers till frysta räkor.
Jag köpte dom från en hobbyodlare, du kan få hans mejl-adress i ett pm om du är vill.

mvh Tim
#71 - 27 oktober 2009 23:53
Yoink skrev:
I det lilla akvariumet har dom flesta blivit kulfisk-mat, men i det stora lever dom än så länge. Blir förmodligen ändring på det när gäddorna kommer, är faktiskt förvånad att ålarna inte redan har ätit upp dem :)

Matar dom gör jag inte, dom tar rester från dom andra fiskarna och döda växter. Jag har sett dom äta allt från algwaffers till frysta räkor.

Jag köpte dom från en hobbyodlare, du kan få hans mejl-adress i ett pm om du är vill.

mvh Tim

'
Ja tack send du ett PM till mig så kanman ju se om man kan få tag på ett parti =)
#72 - 7 november 2009 19:41
Hur stora ska Ancistrus vara för att de ska kunna gå med Rödciclider ?
Utan att de blir mat ?
#73 - 10 november 2009 10:06
Jag tror ett av mina 2 par Röd ciklider har lakt ägg ! =)
Ser ut som ägg på glasboten och både honan och hanen är där hela tiden =)
Upptäckte det i dag när jag såg att de börjat leka lite konstigt i morse =)

Hur länge tar det innan det blir yngel av dessa ?
och hur ska jag göra ?

Som det är nu så är det bara ett par i ett 100L så de är ensamma med sina ägg

Annons