Ancistrus äter upp svärdsplantorna

#1 - 9 februari 2009 09:06
Jag har för andra gången köpt nya svärdsplantor (tror jag de heter) och det första som händer är att mina ancistrusmalar (fem stycken i olika storlekar) sätter sig på dem om suttar järnet. Resultatet blir att de fort blir helt uppätna, gallerliknande växter, som väl bara är att kassera. De andra växterna klarar sig även om de sitter på dem också, är det någon som känner igen det här? Jag ger dem tabletter varannan dag och ärtor den andra dagen, så jag tycker malarna borde få i sig mat ändå, men de käkar som om det vore salllad eller nåt. Synd att det inte går att hålla de här växterna, som det verkar, för jag gillar dem. Tips?!
#2 - 9 februari 2009 09:11
Att sätta ner en svärdplanta hos en ancistrus kan jämföras med att sätta fram en flaska renat till en alkis ;)
De kan bara inte låta bli :p

Du kommer aldrig kunna ha svärdplantor så länge du har Ancistrus [:o]
#3 - 9 februari 2009 09:12
Dussa skrev:
Jag har för andra gången köpt nya svärdsplantor (tror jag de heter) och det första som händer är att mina ancistrusmalar (fem stycken i olika storlekar) sätter sig på dem om suttar järnet. Resultatet blir att de fort blir helt uppätna, gallerliknande växter, som väl bara är att kassera. De andra växterna klarar sig även om de sitter på dem också, är det någon som känner igen det här? Jag ger dem tabletter varannan dag och ärtor den andra dagen, så jag tycker malarna borde få i sig mat ändå, men de käkar som om det vore salllad eller nåt. Synd att det inte går att hålla de här växterna, som det verkar, för jag gillar dem. Tips?!

bästa tipset är nog att göra dig av med antingen malarna eller
svärdsplantorna. det är tyvärr som så att svärdsplantor har samma
effekt på malarna som godis till en 5 åring.

dvs det slutar aldrig riktigt bra.

just svärdsplantor är väldigt ofta rena oxfilén för malar.

ibland kan byte av foder hjälpa till, men oftast inte.

mina malar äter först upp all mat jag ger dom, allsköns tabletter,
gurka, spenat, ärtor, etc etc, sedan äter de upp svärdsplantorna,
sedan äter de upp vallesnerian, sedan rötterna.

de enda plantorna som klarar sig är vissa crypto och alla former
av anubias.

.
Bilagor:
#4 - 9 februari 2009 09:27
Tack för svaren, solklart alltså!
#5 - 11 februari 2009 21:19
Svärdsplantorna är bra att ha när man är bortrest. Ingen risk att ancistrusen svälter!
#6 - 11 februari 2009 21:23
Nina82 skrev:
Att sätta ner en svärdplanta hos en ancistrus kan jämföras med att sätta fram en flaska renat till en alkis ;)

De kan bara inte låta bli :p

Inte helt sant Nina...
Jag har svärdsplantor och ancistrus i 3 av mina kar, funkar kanon!
#7 - 11 februari 2009 21:32
NIC skrev:
Inte helt sant Nina...

Jag har svärdsplantor och ancistrus i 3 av mina kar, funkar kanon!

Hmm... Finns säkert alkisar med god karaktär oxå :D:p
#8 - 11 februari 2009 21:37
Jag har inga problem att ha ancistrus ihop med svärdsplantor. I karet på bilden går det 5 st stora ancistrus. Men jag matar visserligen med nästan uteslutande med räkmix.
#9 - 11 februari 2009 21:42
Jag har heller inga problem med att dom käka upp mina svärdsplantor. Jag har fyra ancistrusar.
#10 - 11 februari 2009 22:23
Jag har oxå anc. i hop med svärdsplanta men de rör den inte utan boven hos mig är slöjstjärtarna.
Guest
#11 - 11 februari 2009 22:29
Nina82 skrev:

Håller med, förr eller senare kan de helt enkelt inte låta bli den.
Och det oavsett hur mycket grönsaker/alger den har tillgång på.
Sen ser man sällan att ancistrusen sitter på en svärdsplanta, det är vad den gör på natten när du inte ser som räknas.;)
#12 - 11 februari 2009 22:33
Anettejt skrev:
Håller med, förr eller senare kan de helt enkelt inte låta bli den.

Och det oavsett hur mycket grönsaker/alger den har tillgång på.

Sen ser man sällan att ancistrusen sitter på en svärdsplanta, det är vad den gör på natten när du inte ser som räknas.;)

Jag har inte överaskat mina anc. på palntorna men där emot sett hur slöjisaran riktig mölar i sig av dem. Det blir inget kvar till anc. stackarna [:o]
Guest
#13 - 11 februari 2009 22:49
Mick13 skrev:
Jag har inte överaskat mina anc. på palntorna men där emot sett hur slöjisaran riktig mölar i sig av dem. Det blir inget kvar till anc. stackarna [:o]

Ja så kan man åxå se på saken. :d
Fast slöjstjärtar kan man väl knappt ha med nån växt. Har hört att de t.o.m massakrerat anubias. Köp riktiga fiskar! [:o];)
#14 - 12 februari 2009 00:43
Efter att jag började utfodra med hikari tropical algae waffer så äter inte mina 5 ancistrus i 100 baljan på svärdsplantorna, 495:-/kg men det är det värt.
Bilagor:
Guest
#15 - 12 februari 2009 01:02
Mina får med Hikaris men dock förbaskat så föredrar de svärdsplantorna...
Jag tror de är väääldigt goda!;)
#16 - 12 februari 2009 04:31
Du får väl helt enkelt ta dig ett bett och kolla, vem vet dom kanske hamnar i salladen istället..
#17 - 12 februari 2009 07:02
Förstår inte varför man vill ha ancistrus i ett växtkar. Dom är ju växtätare så det är ju bara att räkna med problem. Det finns ju så många andra snygga algätare som inte går på växterna. Enda gången jag skulle få för mig att ha ancistrus vore i ett ciklidkar där man inte har så mycket växter dom kan tugga på.
#18 - 12 februari 2009 12:27
Jag har ancistrus i alla mina 11 kar och inte i något av dem äter ancistrus på växterna.
Sen jag gjorde mig av med slöjstjärtarna så växer svärdsplantorna som ogräs. Får rensa ut allt emellanåt.
Trickset är att ha rötter ät dem som de kan gnaska på.
#19 - 12 februari 2009 15:43
Jag fick med alla fiskar när jag tog över akvariet. Jag älskar malar, och det är ju inte så snällt att skaffa t.ex. en gibbiceps till mitt 240-liters akvarium, så då passar ju de här bättre storleksmässigt och jag är bara glad över att de är där! Tack för alla svar, det ger perspektiv och jag lär mig nytt! Men malarna vinner över växterna, om jag ska prioritera!

Har ni tips på andra malar som är läckra och rums i 240 l så lyssnar jag gärna. Även om de inte får plats just nu.
#20 - 14 februari 2009 23:45
Anettejt skrev:
Ja så kan man åxå se på saken. :d

Fast slöjstjärtar kan man väl knappt ha med nån växt. Har hört att de t.o.m massakrerat anubias. Köp riktiga fiskar! [:o];)

Jep anubias ryker med rötter och alt i växt pirayornas munnar (Läs slöjstjärt) Jop slöjstjärtar är riktiga fiskar det är bara ni grönsaks akvarister som har svårigheter med att se skilnad på amfibier och fiskar. :D
De har till och med ätti up palntor med ciklidgräs. Fast Karlson den större slöjstjärten plockar med lätthet upp 3-4 gröna ärtor i munan och tuggar förnöjt på dom i 15 sekunder tills de är dags för nästa gång att fylla munne med ärtor. :p
#21 - 14 februari 2009 23:47
Anettejt skrev:
Mina får med Hikaris men dock förbaskat så föredrar de svärdsplantorna...

Jag tror de är väääldigt goda!;)

Prova med vitacrafts palntchips i stället ½ priset och anc. älskar dom och råskalad potatis.
#22 - 14 februari 2009 23:52
Dussa skrev:
Jag fick med alla fiskar när jag tog över akvariet. Jag älskar malar, och det är ju inte så snällt att skaffa t.ex. en gibbiceps till mitt 240-liters akvarium, så då passar ju de här bättre storleksmässigt och jag är bara glad över att de är där! Tack för alla svar, det ger perspektiv och jag lär mig nytt! Men malarna vinner över växterna, om jag ska prioritera!

Har ni tips på andra malar som är läckra och rums i 240 l så lyssnar jag gärna. Även om de inte får plats just nu.

Jop Anc behöver trä för att maggen skall funka på den enl litteraturen jag läst i. Jag har en magroverot i mitt kar för visso färgar den ut men den är snyg och Anc. behöver 0den att gnaga på. Roten blir finare i strukturen av gnagandet.
#23 - 15 februari 2009 18:59
Jag har löst ancistrus-problemet genom att nästan uteslutande ha Anubias i mitt akvarium. Men det boror också på att jag har ett "vanligt" enkelt 18w- aquarelle lysrör och inte kan ha så många andra växter.

Men jag tycker det är riktigt snyggt när hela botten är täckt av anubias och någon enstaka högre växt sticker upp bland detta. Tyvärr är det väl inte den perfekta omgivningen för en ancistrus, min har problem med att ta sig förbi växterna så jag har gjort "gångar" bland växterna som han kan passera genom.

Kort sagt: Förkasta inte Anubias som växt :)

Jag har även två små svärdsplantor som är hans "godis" trots att han får Hikari Algae wafers. De hinner precis producera några blad innan han käkar dem, men de dör inte! Så det är en bra källa till mat för honom :D

Annons