Ancistrus ägg, vad göra???

#1 - 11 januari 2005 18:20
Upptäckte igår att mina ancistrusmalar lagt ägg under en rot i mitt 222L kar. Tror de gjort detta förut men då inte brytt mig om att försöka få äggen/ynglen att klara sig. Nu hade jag tänkt att de vore kul att få några av dessa att klara sig, har ciklider i karet som definitivt äter upp ynglen. Kan jag försiktigt skrapa eller på annat sätt ta bort äggen från roten och lägga dem i en yngelkasse? Kommer de klara sig då och kläckas eller kommer de dö? Ancistrushannen vaktar äggen just nu och simmar dit lite då och då och fläktar över rommen.
Eller ska jag låta "naturen" ha sin gång och få alla ynglen uppätna?

Någon som tagit ägg förut och lyckats kläcka äggen i ex. en yngelkasse?

Tacksam för svar!
#2 - 11 januari 2005 19:20
Jag kan bara tala av egen erfarenhet men min hane vaktade dem tills de var stora nog att simma. Han lämnade dem inte en sekund vad jag kunde se.

Så i mitt fall behövde jag inte göra ett dyft.
#3 - 11 januari 2005 20:54
Har flyttat över äggen till en yngelkasse nu så jag får se hur de går. Hittade en del tips på www.ciklid.se ´s forum.
#4 - 12 januari 2005 10:07
Jodå, det brukar gå bra att flytta romkorn... kanske inte lika hög överlevnad som om det får gå till "normalt"... något du får tänka på är att få cirkulation i yngelkassen... släng gärna ner en syresten kopplad till en luftpump... När ynglen är kläckta så skulle jag rekommendera ett litet eget kar till dem, med filter och pump... annars kommer de nog att växa långsamt... Se bara till att du tar en stor del av vattnet till den lilla baljan från deras gamla hem... så att inte skillnaden på vattenkvalitet och temp blir för stor vid flytten...
#5 - 12 januari 2005 14:01
Ska genast slänga ner en syresten kopplad till en luftpump i yngelkassen, har en till övers som bara ligger och skräpar ändå! Ska flytta över dem till ett eget kar sen om de överlever, måste bara köpa ett till innerfilter först eftersom jag saknar ett till den plastbaljan jag tänkt ha dem i som yngelkar.
Att ta vatten från deras födelsekar är en självklarhet, så gör jag alltid när jag flyttar fisk från ett kar till ett annat.
#6 - 13 januari 2005 00:07
Låt yngelen vara! Ancistrus hanen är en ruskigt bra
förälder , skulle den inte vara det så vill du inte ha
avkomman i alla fall.

/Baggen
#7 - 13 januari 2005 00:14
[QUOTE=Baggen]Låt yngelen vara! Ancistrus hanen är en ruskigt bra
förälder , skulle den inte vara det så vill du inte ha
avkomman i alla fall.[/QUOTE]
Huh?
Visst brukar Ancistrus-hanar vara exemplariska fäder, men bara i ett par veckor. Sedan simmar de små iväg, sätter sig på glasrutan - och blir ciklidmat.
Med ciklidyngel är det en helt annan sak.
mvh Daniel

Annons