ancistrus

#1 - 19 januari 2007 19:06
vilka växter rekomenderas till ancistrus? (som dom inte käkar på)
java ormbunkar?
#2 - 19 januari 2007 21:23
ger du dem bra mat och bra med mat äter de sällan på dina växter, iaf så äter de inte växter men de rensar kanske alger från dem =O)
#3 - 19 januari 2007 22:13
Dom enda växter som jag vet att folk inklusive mig själv har haft problem med när det gäller ancistrus så är det svärdplantor
#4 - 20 januari 2007 12:45
Jag håller med Glenn. Mina ancistrus äter på svärdsplantan, men lämnar alla andra växter i fred. Tyvärr är jag dålig på växtnamn så jag kan inte räkna upp alla växter som funkar för mig... Men jag har bl a anubias, java-ormbunke och spiralvallsineria.
#5 - 20 januari 2007 16:29
ja brukar mata fiskarna me räkmix men mina ancistrus hinner alldri käka. har provat med gurka och squash men dom käkar nt av det
#6 - 21 januari 2007 20:09
Samma här...svärdplantan blev deras dyraste maträtt hittills! :)
Men andra växter har gått bra!
#7 - 21 januari 2007 20:36
Jag har massa svärdblantor i mitt akvarium med mina ancistrusar som dem låter vara ifred. Pga att jag matar dem ofta med varierande kost. prova gärna med ärtor som dem verkligen älskar!!! även mina svärbärare och killis älskar dem. Sedan prova gärna med brocolli eller algertabletter "GREEN ALGAE WAFERS" som du kan få tag på i zoo-butikerna. Ett speciellt, komplett vegetarisk foder i form av sjunkande tunna kakor. Efter att lyset släckts.
#8 - 21 januari 2007 21:10
Enligt mig (och mina f.d ancistrusar) så spelar det ingen roll hur mycket man matar.. Har dom en gång fått aptit på svärdsplantor så slutar dom inte äta;)

Slutsats, ancistrus+svärdsplantor=mätta ancistrusar:)

/Hans
#9 - 21 januari 2007 21:13
Försök hänga upp en skylt på växen "förbjudet att röra" hehe :P
#10 - 21 januari 2007 22:04
Anubis funkar bra till ancistrus.
#11 - 22 januari 2007 00:33
Jag skrev att mina ancistrus äter svärdsplanta, men jag kanske ska tillägga att de inte äter så särskilt mycket på den. Jag brukar ta bort de blad som har mycket hål i sig, men plantan klarar sig än så länge bra.
#12 - 22 januari 2007 00:39
Mina åt också mycket på svärdplantan förut, men nu gillar de maten de får av mig bättre (div grönsaker, fast mest algtabletter)

nåt enstaka blad får nåt hål, men då kan man ju bara ta bort det efter ett tag. inget som stör mig.

det verkar som det kan vara individuellt?
#13 - 22 januari 2007 09:41
det verkar som det kan vara individuellt?

Det tror jag verkligen att det är för det spelade ingen roll för mig hur mycket jag matade med alg tabletter och squash och liknande utan dom satt hellre och gnagde på svärdplantorna
#14 - 22 januari 2007 16:48
Förresten, nu när det ändå pratas om svärdsplantor, vet ni om bebis-ancistrusar brukar äta upp svärdsplantor? Har en i mitt yngelakvarium nu, ihop med en kull bebisar.
#15 - 23 januari 2007 01:50
Baby5hawt skrev:
"algertabletter "GREEN ALGAE WAFERS" som du kan få tag på i zoo-butikerna. Ett speciellt, komplett vegetarisk foder i form av sjunkande tunna kakor."

Blir nyfiken på vad du menar med " Ett speciellt, komplett vegetarisk foder ....." ??

Vad är det komplett till för fisk?

//Calle
#16 - 24 januari 2007 17:38
äter guldancitrus ärtor/annan frukta/grönsaker?
#17 - 24 januari 2007 17:56
Har aldrig varit med om att ancistrusarna ätit på växterna (däremot alger på växterna). Oavsett om de får annan mat eller inte.
Har nåt som liknar svärdplanta, vet inte om det är den eller inte (jättedålig på vad växterna heter...). Den har i alla fall också alltid fått vara ifred.

Kyssguramin: Testa :) Men det borde den göra.

Annons