Ancistrus

#1 - 18 augusti 2006 16:47
Hej!
jag undrar ifall ancistrus går på växter? jag har fått fina små hål i mina växter! Jag har även pakistanier men dom tror jag inte att det är. Trist om så är fallet,då måste jag ha andra växter som är robust.
#2 - 18 augusti 2006 17:01
Ja, de kan ge sig på växter.
#3 - 18 augusti 2006 19:02
Mina gör det :)
#4 - 19 augusti 2006 15:41
Fy va trist,vet ni vad dom inte ger sig på?eller får den för lite mat? jag har alger och ger den en foder tablett till natten,men alla andra fiskar är ju tyvärr på den.
#5 - 19 augusti 2006 18:45
min ancistrus går aldrig på växter.
iofs verkar den inte äta alger heller...
jag brukar lägga en tablett till corydoras så de håller sig borta å sen ger jag ancistrusen dens mat. då får den ha maten ifred.
#6 - 19 augusti 2006 18:52
Hej Hella 2
Jag ger mina ancistrusar tabletter som heter Spirulina Discs från Wardley.
De är hårda så de andra fiskarna kan inte äta dem.
Prova med det och så kan du ge ancistrusen lite annat grönfoder. Ge dem förvälld broccoli, squash, gurka.

Javaormbunke och anubias har hårda blad, Jag tror inte ancistrusen rår på dem.
#7 - 20 augusti 2006 09:19
[quote=svea]Hej Hella 2
Jag ger mina ancistrusar tabletter som heter Spirulina Discs från Wardley.
De är hårda så de andra fiskarna kan inte äta dem.
Prova med det och så kan du ge ancistrusen lite annat grönfoder. Ge dem förvälld broccoli, squash, gurka.

Javaormbunke och anubias har hårda blad, Jag tror inte ancistrusen rår på dem.[/quote] ok jag ska prova dom tabletterna. Gurka? vanlig gurka som man köper på affären?
Guest
#8 - 20 augusti 2006 09:25
jepp bara att sticka en gaffel eller dyligt så att gurkan sjunker
#9 - 22 augusti 2006 09:15
[quote=Lutt]jepp bara att sticka en gaffel eller dyligt så att gurkan sjunker[/quote]hmm..ok,det blir inte grumligt eller så då?
#10 - 22 augusti 2006 09:17
jag kanske måste ge den mera mat så kanske mina växter får vara ifred:)
#11 - 22 augusti 2006 10:07
jag matar relativt mkt men har ändå några hål på bladen. de suger ju efter alg o foder på bladen men tror inte att de är ute efter själva bladen, annars skulle det inte finnas några blad kvar tror jag.
#12 - 22 augusti 2006 11:17
[quote=Hella2]jag har alger och ger den en foder tablett till natten,men alla andra fiskar är ju tyvärr på den.[/quote]

Det verkar vara vanligt att ancistrusarna har svårt att hävda sig mot andra fiskar vid matning. Med min är det tvärtom numera, den är extremt kaxig och jagar undan andra fiskar från maten- inklusive sådan mat som inte är avsedd för den :) . Den kan simma högt upp i vattnet i aggressiva utfall mot andra fiskar som konkurrerar om maten.

Brist på vissa näringsämnen kan ju också göra att växter får hål i bladen.
#13 - 23 augusti 2006 17:18
nu är min sambo i väg och köper sqvasch eller vad det heter, ska jag skära en bit och trä igenom den på en sked? lägga i den och hur länge ska den vara där? inte över natten väll?:)
Guest
#14 - 23 augusti 2006 18:11
[quote=Hella2]nu är min sambo i väg och köper sqvasch eller vad det heter, ska jag skära en bit och trä igenom den på en sked? lägga i den och hur länge ska den vara där? inte över natten väll?:)[/quote]

jag brukar skala av skalet för det äter dom ej...börja med en liten bit först se om dom gillar det
#15 - 23 augusti 2006 18:40
[quote=Lutt]jag brukar skala av skalet för det äter dom ej...börja med en liten bit först se om dom gillar det[/quote] jag har nu lagt dit en bit men den är inte ens framme,jag tänker ta bort den snart för den har varit i ett tag,jag får fortsätta truga i morgon:) ska inte dom vara nattaktiva? min är framme dygnet runt iså fall
#16 - 23 augusti 2006 20:06
[quote=Hella2]jag har nu lagt dit en bit men den är inte ens framme,jag tänker ta bort den snart för den har varit i ett tag,jag får fortsätta truga i morgon:) ska inte dom vara nattaktiva? min är framme dygnet runt iså fall[/quote]

Vad menar du med att den har legat i ett tag?

Låt den ligga i till dagen efter, det funkar oftast bra.

//Calle
#17 - 24 augusti 2006 04:14
[quote=amazonfarmen]Vad menar du med att den har legat i ett tag?

Låt den ligga i till dagen efter, det funkar oftast bra.

//Calle[/quote] jasså å länge :p a du ser vad rädd man är,då åker den i nu då.
#18 - 24 augusti 2006 08:04
[quote=Hella2]jasså å länge :p a du ser vad rädd man är,då åker den i nu då.[/quote]

Man är oftast för försiktig:)

Har man malar i ett vanlig sällskapsakvarium så kan malarna vara lite skygga, därför brukar man oftast mata dem på kvällen, helst ca 30min efter att man har släckt, för då tar inte andra fiskar lika mycket mat för dem och man kan gärna lägga ner maten på ett ställe där inte de andra fiskarna är lika mycket.

Lycka till.

//Calle
#19 - 24 augusti 2006 12:21
Min ancistrus älskar ärtor (skalade och delade).
#20 - 24 augusti 2006 13:44
ja har märkt att på kvällen och på morgonen är min framme,dn hade varit och ätit på sqvoshen kul! hur ofta ska den få grönt på en sked?
#21 - 25 augusti 2006 11:13
vilken tur att jag er att rådfråga:p Nu äter den med god aptit! Jag undrar nu om den själv känner om den är mätt? eller äter den tills den dör[:o] nä skät å sido,ni fattar nog:)
#22 - 25 augusti 2006 11:20
[quote=Hella2]vilken tur att jag er att rådfråga:p Nu äter den med god aptit! Jag undrar nu om den själv känner om den är mätt? eller äter den tills den dör[:o] nä skät å sido,ni fattar nog:)[/quote]

Malar som har en liten kula på magen, får mat så att den mår bra.:D
Många malar man har sett har ofta en platt mage och de värsta fallen inbuktad mage.
Det är framförallt i butik vi har sett detta och det påvisar att de antingen får förlite/fel mat eller är sjuka.

//Calle
#23 - 25 augusti 2006 12:26
[quote=amazonfarmen]Malar som har en liten kula på magen, får mat så att den mår bra.:D
Många malar man har sett har ofta en platt mage och de värsta fallen inbuktad mage.
Det är framförallt i butik vi har sett detta och det påvisar att de antingen får förlite/fel mat eller är sjuka.

//Calle[/quote]aha.ja den är inte så gammal än så den fått någon mage:D Men nu ska jag åka bort över helgen så den får nog banta då:)
#24 - 25 augusti 2006 15:37
[quote=Hella2]aha.ja den är inte så gammal än så den fått någon mage:D Men nu ska jag åka bort över helgen så den får nog banta då:)[/quote]

Alla även yngel bör ha en liten mage:D

Att låta fiskar fasta en dag är bara bra.

//Calle

Annons