ancistrus

#1 - 19 november 2005 22:29
tjena. för ett halvår sen införskaffade jag 4 st ancistusar....nu har jag bara en kvar....nu till frågan: kan jag köpa flera o släppa i eller kommer det bli tjaffs?
#2 - 19 november 2005 22:49
Nej, du kan ha i fler. Ju mindre de är desto kännsligare är de. Hur dog de andra? Hur stor akvarium har du?

//Camilla
#3 - 20 november 2005 00:10
720L .ja har ingen aning om hur de dog..vet att en bodde bakom bakgrunden men ja har inte sett den på flera månader..
#4 - 21 november 2005 07:55
Du kan alltid silicona fast bakgrunden för att slippa att fiskar och annat simmar in bakom bakgrunden. Dock måste du ju tömma karet och låta det stå ett par dagar innan du kan ha något i akvariet igen om du siliconar. Har själv haft ancistrus som vart runt 4-5cm (albinos och vanliga) som dött pga att de är så kännsliga mot förändringar osv. Men när jag köpte ett par skäggancistrus på 6-7cm så växte de så det knakade!! Så det verkar skilja på nån cm på kännsligheten. Du har ju ett stort akvarium, så du kan ju köpa dig en redig ancistrus. :) Jag har aldrig haft problem med att sätta in en nykommling. Har alltid fungerat bra. Se bara till att de har rötter, grottor och annat att gömma sig i. Rötter är de i stort behov av att äta med, då det håller i gång magen på dem.
Hoppas det går bra för dig!

//Camilla
#5 - 21 november 2005 16:38
bakgrunden är silikonad..så ja vete fan hur den lyckades komma över....rötter ä det iaf inga problem med...har runt 15 kg ;)
#6 - 22 november 2005 11:36
Har märkt att mina l-malar kan få för sig att hoppa i karet.. dock har jag heltäckande ramp så det klonkar till lite då och då om nätterna. Min ena royal får för sig att när man gör vattenbyte suga sig fast vid glaset och låter vattnet sjunka runt om kring honom. Han "äter" sig upp ovan vattenytan med... kanske det dina malar gör med? :)

//Camilla

Annons