ancistrus

#1 - 9 april 2005 16:42
hej
en fråga jag har två st vackert prickiga ancistrus, Så tänkte jag att 2 till skadar inte och köpte 2 st små, rätt så små faktist men nu syns dom inte till, har inte sett dom sedan dom flyttade in ,1 månad kanske , då dom var väldigt aktiva. Nu ser jag bara dom 2 äldsta som är kanske max4 cm, den ena är större än den andra.
Det är väl inte så att dom har på något sätt satt i sig dessa små??? akvariet är på 450 liter så det finns gott om plats och dom 2 första var ungefär lika små från början så dom andra fiskarna har väl inte ätit upp dom? det är fullt med yngel av andra sorter och dom får leva, dom är tom med jättemycket mindre. Är det någon som kan tipsa om vart dom 2 nya ancistrusna tagit vägen????
arter jag har är tex En svart haj en regnbågsbotia ,svärdbärare,mollysar,platy neontetror,silverhajjar och några små andra i stim.
#2 - 9 april 2005 20:31
Små Ancistrusar dör lätt av olika anledningar, en anledning kan vara svält p g a att de större roffar åt sig all mat, även om det verkar konstigt i ett så stort akvarium. Om en Ancistrus hittar en död fisk så äter den upp den rätt snabbt... så det kan vara anledningen till att de försvinner... Sedan är de fenomenala på att gömma sig också, så vem vet, de kanske kommer fram nån dag....
#3 - 10 april 2005 08:00
Hmm jo det är sant men man tycker ju att affären säljer dom i såpass skick att dom kan klara sig bra på egen hand som tex att fixa sig mat på egen hand.Men jag börjar luta åt att det är så tyvärr. Men som sagt, inte tappa hoppet *L* tack iallfall
#4 - 10 april 2005 08:42
[QUOTE=Herkan]Hmm jo det är sant men man tycker ju att affären säljer dom i såpass skick att dom kan klara sig bra på egen hand som tex att fixa sig mat på egen hand.Men jag börjar luta åt att det är så tyvärr. Men som sagt, inte tappa hoppet *L* tack iallfall[/QUOTE]

Nu är det ju faktiskt så att ingen akvariefisk kan fixa mat på egen hand, utan det är upp till dig att se till att alla fiskar, i det akvarium du har, får de förutsättningar de behöver för att finna rätt föda.
#5 - 10 april 2005 18:47
bryter tråden lite kanske men . en av mina ancistrusar(8cm) hade samma sak för sig för nån månad sen helt plötsligt dog den. men fatta inte det för att alla värden är perfekta och det finns alltid rikligt med mat i tanken
nån som vet varför den dog.....
#6 - 12 april 2005 11:29
[QUOTE=Tant Nancy][QUOTE=Herkan]Hmm jo det är sant men man tycker ju att affären säljer dom i såpass skick att dom kan klara sig bra på egen hand som tex att fixa sig mat på egen hand.Men jag börjar luta åt att det är så tyvärr. Men som sagt, inte tappa hoppet *L* tack iallfall[/QUOTE]

Nu är det ju faktiskt så att ingen akvariefisk kan fixa mat på egen hand, utan det är upp till dig att se till att alla fiskar, i det akvarium du har, får de förutsättningar de behöver för att finna rätt föda.[/QUOTE]

Jag tycker inte det är lite mat i akvariet, dom får både bottentabletter med alger och med sk kött
och flingor och myggisar.
Dessutom visste jag inte att dessa hade poblem med att just finna mat eller kunna ta till sig när dom är små. Dom två första lever ju och växer
#7 - 12 april 2005 16:16
Dessutom visste jag inte att dessa hade poblem med att just finna mat eller kunna ta till sig när dom är små. Dom två första lever ju och växer

Det är just det som är själva grejen, att de två första inte hade någon konkurrens om den mat som Ancistrusarna vill ha.. men de två nya har fått konkurrens av de större. Men har de gott om käk så är det säkert lugnt på den fronten. När man köper små Ancistrusar i butiken så får man tänka på att man faktistk köper yngel som bara är sisådär en tre månader gamla... andra fiskar är ju i princip vuxna när man köper dem. Yngel är känsligare än större fiskar, därför drabbas de lättare av t ex dåliga vattenvärden. Ancistrusyngel är väldigt känsliga för nitrit, så även om de andra fiskarna, inklusive de större Ancistrusarna, mår bra, så kan det vara så att du haft en yttepyttelinten nitrittopp som tagit död på ynglen.
#8 - 13 april 2005 08:11
[QUOTE=Tant Nancy]

Det är just det som är själva grejen, att de två första inte hade någon konkurrens om den mat som Ancistrusarna vill ha.. men de två nya har fått konkurrens av de större. Men har de gott om käk så är det säkert lugnt på den fronten. När man köper små Ancistrusar i butiken så får man tänka på att man faktistk köper yngel som bara är sisådär en tre månader gamla... andra fiskar är ju i princip vuxna när man köper dem. Yngel är känsligare än större fiskar, därför drabbas de lättare av t ex dåliga vattenvärden. Ancistrusyngel är väldigt känsliga för nitrit, så även om de andra fiskarna, inklusive de större Ancistrusarna, mår bra, så kan det vara så att du haft en yttepyttelinten nitrittopp som tagit död på ynglen.[/QUOTE]

ok, så egentligen ska man försöka köpa större av den sortens malar för att vara mer på den säkra sidan så att säga.
DEt kan ju vara så för att just den dagen jag köpte dom så bytte jag en del av vattnet, du vet det vanliga vattenbytet som man gör 2-4 ggr per månad.Jag brukar försöka göra det varannan vecka.Så dom flöt runt i sin påse på ytan tills det var klart innan jag släppte ner dom.
#9 - 15 april 2005 08:58
hej har bara en liten fråga.
igår så satt mitt ancistruspar på en cocos nöt och mådde jätte bra.
honan var ganska tjock.
nästa dag när jag vakna så låg honan död!
hon var full med rom.
nån som har ett bra svar?

Annons