Ancistrus

#1 - 21 december 2004 21:32
Jag har ett 120 liters kar där jag har en Ancistrus hane och två honor,och tanken är ju klart att jag vill att dom ska få lite yngel.
Men har väldigt svårt att få igång dom,och tror att jag har haft för dålig cirkulation på vattnet tidigare,men nu har jag köpt ett fluval 204 ytterfilter,och tyckte nog att det blev en viss skillnad mot tidigare,men fick tipset att koppla på en difusor på utblåset och snacka om skillnad,nu är nästa dumma fråga ,,stör detta forsande bubbelbrus fiskarna lika mycket som det stör min fru ????PS:vi har karet sidan om sängen*L*
#2 - 21 december 2004 21:54
Hej, tror inte det beror på hur stömt vatten du har där i. Jag hadde ibörjan dålig cirkulation i karet och dom lekte hela tiden ändå. Vet du hur gammla honorna är? Dom kanske inte är könsmogna än. Bubbel brus stör inte fiskarna :) Så låt din fru få lung o ro istället. Lycka till
#3 - 21 december 2004 21:57
Ge dem ordentligt med mat också, så att de kommer i lekform. Sallad, ärtor, broccoli, gurka, zuchini, räkmix och algtabletter brukar vara ett effektivt sätt att få fiskar i lekkondition tillsammans med täta vattenbyten.

Se till att det finns en eller flera lekgrottor åt dem också, så skall du se att det snart händer lite.
#4 - 22 december 2004 10:35
Hej storfiskaren !

Sätt på ett förfilter på insuget till Fluvalen så att inte yngel kan sugas in där.
Läs gärna artikeln om Ancistrus på; www.bollmoraakvarieklubb.org
De råd jag ger där har fungerat utmärkt för mig under många år.
Lycka Till !
HazelCR
#5 - 31 december 2004 20:18
Det var en fin artikel. Jag har ett 100 liters som står tomt just nu. Jag får ordna till det för ett ancistruspar imorgon dvs den 1/1. Tyvärr har jag förmodligen gamla malar eller för unga.
#6 - 1 januari 2005 01:09
Gammal ancistrushona och ung hane kan funka väldigt bra. Min stora, minst 10 år gamla hona lekte i somras med en hane på knappt året. Hon har lekt då och då genom åren med olika hanar. Den här leken gav ca 80-100 yngel.
HazelCR
#7 - 4 januari 2005 05:56
Nu är karet igång, 2/1 en dag senare än tänkt, en gammal? hona och en yngre hanne. Jag måste fodra dem väl ett tag, speciellt honan, som jag nyss köpt av en privatperson. Honan hade haft det ont om mat eller också är hon bara mycket gammal. Alltför mager är hon iaf.
#8 - 4 januari 2005 12:41
Jag har en gammal hona, hon är säkert 8 år minst... Hennes kullar har blivit mycket mindre, men hon är bra att ha när man har unga hannar.... hon är nämligen bra på att visa "hur en kvinna vill ha det" och får fart på leksuget hos hannarna... Tycker inte att hon blivit mager, snarare tvärtom, så din mal Hazel har nog fått lite för dåligt med käk. Förmodligen behöver hon äta upp sig lite innan det blir någon lek av, så du får kanske vänta ett tag....

Annons