Ancistrus

#1 - 3 november 2004 18:45
HEjsan!

Har äntligen lyckats få tag på en ancistrus hona till min lilla gosse men han följer efter henne och jagar henne hela tiden. Brukar dom göra det?
#2 - 3 november 2004 19:09
Jepp, det brukar dom göra...Se till att han inte skadar henne bara. För så länge hon inte är lekmogen kommer honan at fly och hanen kan då bli ännu mera ihärdig i sin jakt.
#3 - 3 november 2004 19:14
jag har en ancistrus fråga. :) min hona äääälskar zuccini. Men jag e rädd att hon spricker :/ kan dem äta så mycket att dem spricker o dör? Eller är jag helt ute o cyklar :D
#4 - 3 november 2004 19:26
Han kan alltså skada henne ordentligt?! Då undrar jag en sak till, måste hon nå en viss ålder eller storlek innan hon blir lekmogen?
#5 - 3 november 2004 22:35
Ursprungligen skickat av niclas89

jag har en ancistrus fråga. :) min hona äääälskar zuccini. Men jag e rädd att hon spricker :/ kan dem äta så mycket att dem spricker o dör? Eller är jag helt ute o cyklar :D

Det är nog inte möjligt men om den övergöds skiter den mer och det är ju inte bra för vattnet te.x

Han kan alltså skada henne ordentligt?! Då undrar jag en sak till, måste hon nå en viss ålder eller storlek innan hon blir lekmogen?

ja, typ runt 8 cm....
#6 - 3 november 2004 22:45
Ok, tack för era svar! Då får jag hålla koll på dom så att han inte skadar henne. Behöver jag göra något speciellt för att få dom att leka eller leker dom tids nog iallafall??!

Hur som helst så är jag jätteglad över att äntligen ha fått tag på en tant till min gosse [:-34]
#7 - 3 november 2004 22:54
nja, är dom lekmogna så lekar dom när dom får lust. Går att hjälpa dom med rengtidssimulering....sök på forumet så hittar du.
#8 - 4 november 2004 13:13
Hej igen!

Jag har en till fundering. MIn nya hona håller på och ändrar färg väldigt ofta , varför gör hon det??
#9 - 4 november 2004 14:18
Är det te.x när hon är i ljuset blir hon ljusare och när hon har varit gömd är hon mörkare typ lr??

Dom kan ju skifta färg lite. Helt mormalt.
#10 - 4 november 2004 15:41
Ja, hur ska jag förklara, hon blir fläckvis ljusare på kroppen ibland.
#11 - 4 november 2004 15:50
Ursprungligen skickat av nikki

Ja, hur ska jag förklara, hon blir fläckvis ljusare på kroppen ibland.

Helt normalt, det beror på humöret. Jag har inte helt genomskådat när de är fläckigare, men jag tror att den avslappnade täckningen är mer jämnbrun med små ljusa prickar.
#12 - 4 november 2004 16:32
Jag satt precis och tittade på akvariet och såg då att ancistrus hanen liksom smög sig närmare honan som satt på rutan. När han tillslut var så nära henne så att dom rörde vid varann då stack honan iväg och blev alldelens ljusfläckig. Antar därför att varför hon ändrar färg från och till förmodligen beror på att hanen jagar henne en del.
#13 - 4 november 2004 18:11
Hej!
Läste lite längre upp i denna tråd om att ancistrusar kan skada varandra. Det är vad en av mina honor gör. Hon jagar min andra hona ofta och skadar henne så hon får stora sår.

Akvariet dom bor i är på 200 liter. Jag har även en relativt nyinköpt hane bland honorna. Denna hane har den sårade honan accepterat men inte den elaka honan.

Vad ska jag göra? Jag har ett mindre akvarium på 45 liter också, det agerar yngelkar för mina kilfläcksrasbora-yngel samt växtakvarie.
Bör jag flytta över den elaka ancistrushonan dit, eller de andra två som ständigt blir jagade.

Jag har några rötter som gömställen i 200 liters karet, så jag tycker dom borde klara sig med gömställen iaf.

Tacksam för svar!

Annons