Ancistrus

#1 - 15 augusti 2004 17:33
Min ancistrushanne är inne i en grotta och viftar med fenorna. När jag matade med tablett så lämnade han dock grottan och jag passade på att kika in i den, men där fanns inga rom. Varför fläktar han då med fenorna hela tiden?
Skulle han lämna grottan för att äta om han hade rom i den som han vaktade?
#2 - 15 augusti 2004 17:36
Om den hade haft rom då hade den inte lämnat grottan.
#3 - 15 augusti 2004 17:52
har du många grottor och jömställen?. Annars kan han lätt bli lite feg och kommer bara ut i nödfall. (detta har hänt mej så det är bara det som hänt mej jag bärrättar om så jag kan ju ha fel)
#4 - 15 augusti 2004 18:01
Jag tycker nog att jag har en del gömställen. Ibland kommer han ut ur grottan. (Har bara haft honom i 2 dagar.)
Funderar mest på varför han fläktar med fenorna, när han inte har några rom att vakta.
#5 - 15 augusti 2004 18:05
okej, ja men om du bara har haft han i två dar så kan det ju va att han är lite nervig, men har du nån hona?
#6 - 15 augusti 2004 18:10
Köpte en hane och en hona för att sedan försöka lyckas få flera.. :)
Trodde nästan att han redan fått rom att vakta eftersom han fläktar så mycket. Men men, det var tydligen önsketänkande.
Får nog ge dem lite mer tid.
#7 - 15 augusti 2004 18:16
nu är jag ingen expert på malar men jag har ju haft ancistrus och har så jag försöker mitt bästa.
han kanske försöker locka till sej honan, eller så är det väldigt varmt inne i grottan*hehe*.
#8 - 15 augusti 2004 18:18
Hannen brukar ligga och "provfläkta" några dagar innan han börjar leka... så det är nog på gång ska du se :-) Lycka till!!!
#9 - 15 augusti 2004 18:32
Tack alla för svaren.
Får hoppas på att han provfläktar.
#10 - 16 augusti 2004 15:10
Mycket riktigt så upptäckte jag idag ca 15 st oranga rom hängandes i taket på grottan. Hanen hänger flitigt o fläktar, men lämnade grottan en snabbis för att hämta mat.
Hur ska jag gå vidare nu... Ska jag göra ett vattenbyte eller låta akvariet stå som det gör och mata som vanligt?

Vad glad man kan bli för så små saker :o)
#11 - 16 augusti 2004 16:21
När bytte du vatten senast då??? Det viktiga med Ancistrusbebbar är att det inte blir minsta lilla gnutta nitrit... då dör hela kullen... Dessutom är det så att höga nitrit och nitratvärden kan få hannen att strunta i rommen... Om det är mera än sisådär en 4 dagar sedan du gjorde vattenbyte, så gör det nu...
Vad har du för andra fiskar i akvariet då??? Somliga tar gärna Ancistrusbebbar som fodertillskott nämligen.... och ska man flytta det hela, så är det lättare att göra det innan äggen kläcks...
#12 - 16 augusti 2004 16:55
När jag satte in ancistrusparet i fredags gjorde jag ett vattenbyte på ca 10-20%. Innan dess så var det nog 1 vecka sedan jag bytte vatten. Dags att byta nu då?
Jag har 3 mindre ancistrus, 3 siamesiska algätare, 10 neontetror, 1 guppyhane och 1 svärdbärarhane tillsammans med mitt ancistruspar.
Någon av dem som är ancistrusbebbefiende tro???
Vad rekommenderar du mig att göra?
Jag är helt grön vad det gäller malyngel...
#13 - 20 augusti 2004 11:14
Jag kan tänka mig att ancistrusromen kläcks när som helst nu.
Hur ska jag kunna hjälpa så att de små nya liven inte blir uppkäkade av andra fiskar?
Jag har som sagt 1 svärdbärarhane, 1 guppyhane, 3 siamesiska, neontetror och 3 mindre ancistrus.
Släpper hanen ut ynglena så fort de kläcks, eller vaktar han dem frisimmande i grottan?
Och är det någon av dessa fiskar som kan tänka sig äta upp mina yngel tro?
Tacksam för svar och råd till min första ancistrus kull.

/Anneli
#14 - 20 augusti 2004 11:30
Det är lugnt på fiendefronten vad jag vet i alla fall.. alla dessa fiskar som du har, har jag haft från och till i mina yngelburkar och inte märkt av någon extrem konsumtion i alla fall...
Hannen kommer att ha kvar ynglen i grottan minst en dryg vecka... de kan bli kvar lite längre om det är någon fisk i akvariet som anses som ett hot...(så upplever jag det i alla fall)
Byt en tredjedel av vattnet minst en gång i veckan... det är viktigt att du inte riskerar att få nitrit nu... och du får ju flera individer i karet med ynglen... Ingen av dina fiskar skulle ta skada av om du bytte två gånger i veckan heller... många vattenbyten och bra med mat får ynglen att växa snabbare också...
Maten behöver du inte bekymra dig om förrän ynglen börjar visa sig utanför grottan... då kan du släppa en vanlig algtabett i närheten av dem... så märker du när de börjar käka... Det ser för övrigt helt otroligt sött ut när en hel bröt små yngel sitter fastsugna på algtabletten....
Kom på en sak... hur stort akvarium har du???
#15 - 20 augusti 2004 11:35
Tack för ditt svar :)
Mitt akvarium är på 100 liter.
Problemet jag tycker med att mata med tabletter är att mer eller mindre alla fiskar är med och bråkar om dem. Jag brukar bryta sönder en tablett i 4 delar. Jag tror inte ancistrusbebisarna har en chans när det gäller "matbråket".
#16 - 20 augusti 2004 11:59
Jodå... nog har de en chans... Men jag delar också tabletterna när jag har många fiskar i karet... Grejen med ynglen är att de inte behöver komma över så stor gnutta tablett för att de små magarna ska bli fulla... Ett tips är att ha någon sorts matskål till fiskarna... då slipper du att tabletterna försvinner i bottenmaterialet när de "lösts upp" och då är det inte lika farligt om man övermatar lite... Jag använder halva kokosnötter som matskålar... två stycken till varje kar...
#17 - 20 augusti 2004 12:06
Aha, det lät ju bra med matskålar.
Ska testa det. Nu är det bara att hoppas på att det blir några yngel också, än så lämge är det ju bara rom, iaf imorse ;-)
Jag har läst att ancistruskullar kan vara ca 40 st. och fler, jag har dock bara ca 15 rom. Jag kan tänka mig att mina ancistrus är ganska nya på att lägga rom. Men hur 17 ska hanen kunna hålla kolla på alla yngel så att de inte smiter ur grottan?
#18 - 20 augusti 2004 12:10
Mina Ancistruskullar ligger på ca 150 yngel och uppåt[:P]

Jag har aldrig fattat hur det går till... men det blir alltid flera yngel än det verkar vara romkorn... kan vara nån sorts synvilla...

Jag tror inte att hannen håller ynglen kvar, utan dom stannar snällt hos honom tills han åker ur grottan helt enkelt...
#19 - 20 augusti 2004 12:17
Oj, 150 st.
Man är nog lite nojig när man lyckats få Ancistrusrom första gången. Jag vill verkligen inte att något yngel ska dö eller bli uppätet.
Så var gör du av alla dina yngel då?
Det roliga med Ancistrus är att de är så bra yngelvårdare tycker jag. Mina fjärilciklider la rom, men bara efter ett par timmar gick föräldrarna och åt upp dem.
#20 - 20 augusti 2004 12:19
Jag odlar och leverarar till en handlare... Håller faktiskt en av två djuraffärer i Östersund med i princip alla Ancistrusar de säljer... Men mitt "lilla" yngelkar är ju på 450 liter också :-) Kolla min Zoonen så får du se hur det ser ut...
#21 - 20 augusti 2004 12:24
Det ska jag verkligen göra.
Tack för alla råd och hjälp.

Annons