Ancistrus...

#1 - 15 april 2004 20:32
Efter att ha läst ett antal trådar om "vanlig ancistrus" börjar jag bli misstänksam. En tråd där 3-4 cm yngel vuxit till 18 cm på ett år en annan där 3,5 cm yngel är enfärgade bruna tillsammans med vanliga yngel och några trådar där yngel växer 1 cm/vecka...något är inte som det ska.
Är det fler som har liknande iaktagelser när det gäller storlek respektive hur snabbt dessa växer och om det är några som upptäckt färgavvikelser från det normala?...Detta är något som måste ha hänt under de senaste 1-2 åren...om det nu är sant som de skriver.

Mvh Janne
#2 - 15 april 2004 21:39
Jag har haft ett par i en månad, har inte vuxit nå´t, men städar bra.
#3 - 16 april 2004 21:50
Låter normalt...det jag efterlyser är om det finns fler som har mer onormala iaktagelser.
Jag menar att det räcker med en "vanlig ancistrus" och jag hoppas det inte är på väg en massa nya konstiga varianter av dom från Tjeckien som kan ställa till en massa bekymmer.

Mvh Janne
#4 - 31 augusti 2004 08:50
Jag har sett att det dyker upp nya färgvarianter av vanlig ancistrus bla.röd och fläckiga.
när jag skriver fläckig så menar jag stora fläckar/fält och inte prickar.
Några konstiga storlekar har jag inte sett förutom här på forumet.
AV Ulla

Har 2 stycken Ancistrushanar som är runt 18-20 cm långa. De bor i ett 678-liters akvarium. Sen har jag 2 kullbröder till dem som bor i ett 92-liters kar och de är bara runt 13-14 cm. De är 1,5 år gamla allihop.

Förresten har jag även 2 st 3-åriga ancistrus-hanar i mitt 560 liters kar, de är också 18-19 cm långa.De verkar bli så stora som miljön tillåter, eller?

Matar inte med något speciellt, alg-våfflor, spirulinatabletter, squash, gurka och vanligt flingfoder. De får mat 2 gånger/ dag.

Ursprungligen skickat av chaca

Jag köpte en mega stor ancistrus hane på auktion i örebro i helgen den är ca19cm den storta jag sett är det en vanlig ancistrus eller?? den ser ut som en vanlig , fast jätte med massor av skägg. Hur stora kan dom bli??

#5 - 31 augusti 2004 09:37
Det här ger väl inget nytt till tråden men jag har en minst 10 år gammal ancistrushona som är 14.5 cm totallängd. Jag har haft en hel del ancistrusar genom åren. Ullas ancistrusar har jag sett några gånger och dom "ser" helt vanliga ut förutom storleken då. Men ALLA hennes fiskar blir GIGANTISKA. Hon har botior, khuliålar och siamensisar som är det absolut största jag någonsin sett. Alla hennes fiskar, och växter, växer bra och mår toppen.
#6 - 31 augusti 2004 09:37
Frågan är förstås om de med jätteancistrusar har använt linjal eller ögonmått. En ancistrushanne på 12-13 cm ser enorm ut.
Och det finns ju Ancistrusarter som blir större än dolichopterus.
Enligt Fishbase kan A. cirrhousus braka iväg över 80 cm!
mvh Daniel
#7 - 31 augusti 2004 12:25
Hej !

Läs http://www.bollmoraakvarieklubb.org/ancistrus.htm

I mitten av artikeln finns en inrutad kommentar som kanske förklarar
de olika storlekarna på det vi hobbymänniskor kallar "vanlig Ancistrus".
MVH
#8 - 31 augusti 2004 13:26
jag är inge bra på malar, inte ens på ancistrus som jag har och har haft i ett år nu, men iallafall. Min hanne (dolichopterus) ändrar färg!, eller mer tt han går från mörk brun när han har legat och gömt sej till när han kommer fram på sanden ser det ut som om han fått ett mjölk vitt lager över sej! å fläkig blir han då och då..?!....är det konstigt eller?

<font color="red"><b>MAN LÄR SEJ MYCKET UT AV ATT LYSSNA
MEN MAN LÄR SEJ OCKSÅ MYCKET UT AV MISSTAGEN!</b></font id="red">
#9 - 1 september 2004 22:35
Ursprungligen skickat av daniel60

Frågan är förstås om de med jätteancistrusar har använt linjal eller ögonmått. En ancistrushanne på 12-13 cm ser enorm ut.

Och det finns ju Ancistrusarter som blir större än dolichopterus.

Enligt Fishbase kan A. cirrhousus braka iväg över 80 cm!

mvh Daniel

Mätte mina ancitrusar med metallmåttband när de satt på framrutan och mumsade tablett. Från nosspets till stjärttippen, skägget inte medräknat. En var 19 cm, den andre 18cm. Nu har det gått fyra månader till sen dess, så de kan ju ha vuxit lite till, ska kolla om jag kan mäta dem igen.
#10 - 4 september 2004 10:32
Ta en titt här http://fisk.mohavegold.net/3olika1.jpg
Det skiljer en hel del på färgerna.
#11 - 4 september 2004 18:30
När det gäller den "vanliga ancistrusen" så är den inte artren och den är sönderavlad, idag kan den nästan se ut hur som helst.
När man anger längden på en fisk tex. vid maxstorlek är det längden mellan nosspets till stjärtfenans början...alltså stjärtfenan skall inte medräknas. Att en ancistrus växer från yngel till 18-19 cm under sitt första levnadsår måste anses som något mycket onormalt och om detta beror på genförändringar eller hormonstörningar eller något annat vet jag inte...men det är absolut inte normalt. Normalt så når den "vanliga ancistrusen" en längd kring 15-16 cm som fullvuxen + stjärtfena.

Mvh Janne
#12 - 4 september 2004 22:21
Hej JE !

Det finns Standardlängd och Totallängd.

Citat från artikeln jag refererade till;(som jag betvivlar att du läst).
"Det som i zoohandeln kallas för Ancistrus är i själva verket en mängd arter som alla är vetenskapligt mycket dåligt kända.
Det rör sig troligen om flera släkten med sammanlagt hundra,troligen flera hundra arter, varav mer än hälften fortfarande inte är vetenskapligt beskrivna".Slut citat.

Så min fråga till dig blir; Hur kan du vara så säker på att "vanlig Ancistrus" inte skulle vara artren ? Den kanske ser olika ut pga att det är olika arter !
MVH
#13 - 4 september 2004 23:00
Ja det finns SL och TL men det är SL man använder när man vetenskapligt beskriver en fisk, TL används bara av oss vanliga akvarister. Det finns ca ett 70 tal artbeskrivna ancistrusar och man räknar med ungefär lika många obeskrivna arter till, de som odlats sedan 70 talet härstammar från några få arter och ingen utav dem är A.dolichopterus...de är korsade hänsynslöst ibland av okunskap och ibland medvetet och jag är inte heller oskyldig till detta men jag uppmuntrar det inte heller.
De absolut flesta ancistrusar som idag säljs odlas i Tjeckien och odlas som "en art" under kanske 20-30 år varav de tagit fram både albinos och långfenade varianter samt tvåfärgade mm, idag odlas några rena arter också men de har kommit de senaste 4-5 åren. Det har också kommit in via import ett antal olika VF arter de senaste åren pga att intresset för malar har blivit större men tidigare var det enbart odlat antingen i Sverige eller Tjeckien som gällde helt enkelt för att det var mer ekonomiskt än VF...kunderna var ju bara intresserade utav en Ancistrus och inget annat.

Mvh Janne
#14 - 5 september 2004 11:55
Hej !

Om det vi kallar "vanlig Ancistrus" i själva verket rör sig om flera hundra olika arter, så bör vi nog vara försiktiga med att använda namnet A. dolichopterus. Ancistrus sp.kan vara bättre tills vidare.
Om nu några arter växer så snabbt som det går att läsa om, så får det ju stå för uppgiftslämnaren.Jag betraktar uppgifterna som skeptiska tills annat har bevisats.
MVH
#15 - 5 september 2004 17:51
Ancistrus dolichopterus = L-183

Mvh Janne

Annons