Ancistrus!!

#1 - 24 november 2003 16:55
Jag har undet ca 2 veckor försökt få mitt ancistrus par att leka. Förra lördagen börjage jag på rengtids stimulering. Jag har läst här på zoopet.com under ca 1 års tid. När jag lyfte upp krukan så trodde jag att jag drömde! Det var knske 20 st ancistrus ägg där!!! Och hnen låg och fläktade som en galning! Akvariumet dom går i äe ca 20 L. Är det någon som har några tips på hur jag ska göra om dom överlever?
Det är bara föräldrarna, 15 st 2 veckor gamla guppy, 1 platy ynger och ca 5 st svärdbäraryngel i akvariumet!! Det ända som jag har "lykats" få yngel på är Platy, molly, guppy och svärdbärare.
Några tips till en överlycklig

<font size="3"> Linnéa</font id="size3">
#2 - 24 november 2003 17:21
okej, grattis!!!
Han fläckar i 14 dagar och sen så matar du dom med squarsh, gurka , salad, tabletter.
det är en stor fördel om du har mycket syre i vattnet...aktivare-äter mer- växer fortare...
#3 - 24 november 2003 17:26
14 Dagar!!! Oj, där ser man hur lite man vet. Och ändå tycker jag att jag har läst som en galning. [:O]
Tack för svaret Akvarie_Master!!
#4 - 24 november 2003 17:31
Har en kull nu som växer väldigt fort =).
#5 - 26 november 2003 19:55
Tittade in i krukan idag. Där fanns inga ägg. Istället var det massa pytesmå bollar med svans på!Ynglerna hade kläckts! Jag vet att dom max kan ha varigt där ca 5 dagar. Några som har något tips på mat och så vidare??
En jätte glad

<font size="5">Linnéa [:-34] </font id="size5">
#6 - 28 november 2003 19:06
kurka, squarsh, sald (som legat i blöt i 4 dagar) och tebletter...
Jag skrev det i mitt förra inlägg...
#7 - 2 december 2003 10:34
hur många dagar kan det ta mellan kularna jag har en kul på en månad och nu börjar det komma ut gula små yngel igen.
#8 - 2 december 2003 10:45
Ibland leker dom igen när du gör första vattenbytet efter att ynglen har kommit ut ur grottan!
Såg också att någon skrivit att hannen fläktar i 14 dagar... Hannen fläktar rom i ca 4 dagar sedan är han med ynglen i grottan i nästan två veckor... lite beroende på hur många faror det finns i akvariet...
#9 - 3 december 2003 12:34
när börjar ynglena att bli bruna,jag har några som har kommit ut ur hållan som är gula och undrar bara när dom ska få färg
#10 - 3 december 2003 14:27
Kan man ha ett lekpar i ett 15 liter akvarium, om man enbart har 2 st fiskar? Har nämligen inget annat bra akvarium...
Är dem petiga när det gäller vilka de leker med, eller leker de med den hona/hane som finns, om det nu bara finns en...
När blir honan könsmogen, dvs. vid vilken storlek...

Mvh Malawi´n
#11 - 3 december 2003 17:42
min hane ligger på en ny kull nu så....3 veckor för mig...
#12 - 3 december 2003 18:34
malawi´n! 15 l är för litet för två vuxna ancistrusar, dessutom lär du väl inte ska slänga rommen när den är lagd... så var har du tänkt odla upp ynglen då??? Det kommer INTE att fungera i 15 l i alla fall....
#13 - 3 december 2003 18:36
Kan ju tillägga att mina två lekpar har sett till att jag nu har 4 kullar här hemma samtidigt.... de leker som tokiga!!! Har särat på dem nu eftersom jag inte har flera ställen att ha ynglen på... mitt större par producerar närmare 200 yngel i varje kull för närvarande...
#14 - 3 december 2003 18:37
Min hane verkar fläkta hela tiden sen jag parade ihop han med min gamla hona (över 9år). Så jag har väl fått 5-6 kullar sen den 30 sep.
#15 - 3 december 2003 18:40
Ooops!!! Det var jag som skrev inläggen här ovanför också, glömde att logga ut Tobbe först :-)

Niina... hannen kan svälta ihjäl om det blir för många kullar efter varandra.... tror det är läge för dig att sära på ditt par ett tag...
#16 - 3 december 2003 18:51
Hanen är ute och äter varje gång det är mat, även om det skulle finnas yngel i hans håla.
#17 - 5 december 2003 14:42
men de jag undrade är,att när ynglena kommer ut är dom gula men när börjar dom bli bruna.så att jag vet om min guldancistrus hona har varit framme
#18 - 6 december 2003 00:45
Mina var svarta/mörka från början.
#19 - 6 december 2003 13:42
jag har 2 honor en guld ocg en vanlig och första kullen va brun gula,mest bruna,men min andra kull är guld färgade,så då har guld honan varit framme.kul
#20 - 6 december 2003 19:31
Hej! Jag såg igår at mina ancistrus yngel nu hade kommit ut ur krukan. Det blev ca 15 st. Det är bara hanen som är kvar, honan har jag flyttat till ett annat akvarium med massa alger i, där behövs hon verkligen. Jag la i gurka hos dom. Inga yngel. Idag la jag i ett stort lock från en glasburk och la en halv fodertablett där. Inom 2 minuter så var det flera yngel där. Ett av mina guppy yngel som jag har i akvariumet har börjat gnida sig mot gruset, växterna, ja allt. Hoppas bara det inte blir någon svamp för då dör jag. Ett av svärdbärarynglerna låg dör i morse.

Tack för alla bra svar!!

Linnéa [:)]
#21 - 7 december 2003 11:35
okej...lycka till med uppfödningen...
#22 - 7 december 2003 17:56
Mina yngel har nod växt 2 mm sedan igår. Dom ser redan lite större ut!
#23 - 7 december 2003 18:26
Jag undrar lite samma sak som någon skrev tidigare i tråden.

Leker Ancistrusar med "vem som helst" (bara det är en hona och en hane dvs..) eller måste man skaffa en grupp som parar ut!?

Undrar oxå om man kan ha samma kar som lekkar och som uppväxtkar!? Har ett 40 och ett 90 som står tomma. Tänkte om man kunde använda 90-karet som både lekkar och uppväxtkar?

Undrar även hur man skall ireda det för att det skall funka bra för just ancistrus!?
#24 - 10 december 2003 16:38
Jag satte en hane som jag köpt av en granne och en hona som har vuxit upp hemma hos mig i samma kar. Hoppades att dom skulle leka men tvivlade. Jag gjorde rengtidsstimulerind, tog bort hälften av vattnet och tilsatte sedan lite per dad med kallt vatten. När akvariumet var fullt fans det ägg i krukan hoss hanen. Jag hade inte märkt några av dom beteenden som det skrivs om här. Jag blev mycket glad och mycket förvånad när jag såg äggen. Mitt tips är att sätta ihop 2 st ancistrus (en hona, en hane)i ett akvarium. Gör renstidsstimulering och vänta och se. Lycka till.

Kram Linnéa[:-160]
#25 - 10 december 2003 20:01
Hej!

Jag har ett ganska så bra tips på Ancistrus odling. Mata ditt par mycket under 1-2 veckor (akvariumet kan vara släckt bytt vattnet sen ungefär 60-70 procent med kalt vatten så tror jag nog det blir lek (funkar iaf hos mig)[:-127]

[:-135]
#26 - 11 december 2003 17:46
jävla scaler... en av dom hade hoppat i yngelkassen och gjort en massaker i går man hade ätit 20 st!!!
#27 - 14 december 2003 18:49
Synd, Akvarie_Master. Blev det några kvar?
Jag har räknat mina yngel. Det är 14 st. Hanen ligger fortfarande och fläcktar, är han dum eller gör dom alltid så?

Tack för alla nya och bra saker jag har lärt mig!!

Linnéa[:-160]
#28 - 14 december 2003 19:37
Jag har inga gett mina yngel nåt särskilt... Bara lite algtabletter då och då... Och dom växer som galningar...
#29 - 15 december 2003 17:45
ja, det blev 10st kvar....hanen ligger och fläcktar i 14 dagar efter kläckning.
#30 - 15 december 2003 18:42
gud va kul för er alla som lyckas. jag hade ett par men min hona slog ner min hane så han dog. kan inte hitta nån annan dödsorsak. ska köpa mig en hane snart. jag vill oxå ha små min ancistrusar..
#31 - 15 december 2003 20:31
Lycka till![:)]
#32 - 21 december 2003 16:19
Jag matar varje dag i akvariumet med ca en halv tablett. (Dom är ganska stora) Jag byter vatten nästan varje dag men ändå så är det en massa nitrit i vattnet. Jag har inger annat som kan utsöndrz så mycket nitrit. Vad ska jag göra?

Snäll, hjälp mig

Linnéa [V]

Annons