Ancistrius!

#1 - 2 januari 2004 00:51
Hej!
JAg köpte ett gäng(15st på 3-4cm) med ancistrius för några månader sedan! Jag matar dem med räkmix, gurka, zuchini, mal-tabletter, squach och ibland lite annat frysfoder som mysisräkor och dafinier.
JAg har dem i ett 54-liters akvarium och har tänkt att de ska bli könsmogna och sedan lägga i typ 1hane och två honor i mitt 222liters akvarium och ha 1 hane och 2 honor i mitt 54liters akvarium och resten ska jag sälja. MEn jag tycker mina malar växer inte så fort fast det är redan en som har fått massor av skägg och 2 andra har fått lite! Men har ni något tips vad jag ska göra för att de ska växa bra och fort?
Mvh:Richard
#2 - 2 januari 2004 02:12
1. sätt över dom till det stora akvariet...
2. mycket rotation på vattnet!
3. separera bort hanarna, fisken är revirbildande.. hanarna thatis.
#3 - 2 januari 2004 15:12
Jag ger samma råd som MagicFingers... Eftersom de börjat få skägg kan du ju könsbestämma dem, så släpp två hannar och två honor i 222 l karet så kommer dessa att växa och snart leka...
I 54 l karet kan du köra ett filter med sisådär 3-4 ggr akvarievolymen/h, byta vatten ca 3 ggr i veckan och se till att de har fri tillgång till algtabletter och Zuccini (se upp med vattenkvaliteten bara)... med dessa förutsättningar bör de övriga växa upp rätt snabbt. De går ju att sälja redan vid 3 cm och de borde väl redan vara så stora med tanke på att vissa fått taggar...
När 54 l burken är tom, kan du bara flytta ena paret dit.
Du kan säkert ha två par i 222 l karet också, men du kommer nog att få problem med ynglen där då... Tänk på att ett fullvuxet par kan producera 100-200 yngel sisådär varannan månad... det gäller att inte vara rädd om växterna då!
#4 - 3 januari 2004 14:22
Jo fast i mitt 222litersakvarium så växer malarna väldigt sakta jag har 2 ancistrius där i och de har typ knappt växt något på några månader=(! Jag har tänkt att göra så jag fått råd om nu fast jag ¨år nog vänta ett tag så jag ser om det är honor eller hanar! Några hanar kan jag plocka ut fast honor har jag inga säkra!
Men är det så när man kan se vilket kön de är så är de typ könsmogna??
#5 - 3 januari 2004 14:29
Om du har Ancistrusar som är lika stora som de med spröt, så är det honor om de inte har spröt. De är i alla fall på gång att bli könsmogna om de börjar få taggar. Om du gör som jag skrev ovan så har du nog den tillväxthastighet som är möjlig, du får helt enkelt ge dig till tåls då...

Annons