ancictriuslek.

#1 - 4 september 2006 12:55
min hanne har viftat ut yngel utan för grottan... vad göar? kommer dom dö????
#2 - 4 september 2006 12:59
Är det yngel så skall det inte vara några problem då dom lever utav gulesäcken ibörjan,är det rom så är det värre då hanen fläktar för att syresätta.
Thomas
#3 - 4 september 2006 13:02
Är det yngel så skall det inte vara några problem då dom lever utav gulesäcken ibörjan,är det rom så är det värre då hanen fläktar för att syresätta.

Thomas
ja typ bara svansen är framme.
#4 - 4 september 2006 13:08
Dom kommer ut när dom är redo,snart kryllar det av miniancistrus

Thomas
#5 - 4 september 2006 13:11
okey...vi får hoppas på det bästa. förra kullen kom ut när gulesäcken var borta.men hanen kanske inte orkar med dom för det vart ny kull så tätt in på. max 2 veckor emellan...livrädd hanen ska dra in årorna...på grund av svält.
#6 - 4 september 2006 16:19
Lånar tråden av dig loomis! (Jag tycks vara bra på det) Har ett 54 liters kar med 30-40 yngel, ca 1cm nu. Vilken storlek bör de ha när man ger bort dem?
#7 - 4 september 2006 16:29
låna tråden du.....*L*
#8 - 4 september 2006 16:31
3-4 cm anser min zoohandlare. Då tar han emot dem för inbyte av varor.
#9 - 4 september 2006 17:10
svea skrev:

Tack.
Tack även till dig loomis:)
#10 - 4 september 2006 17:31
svea skrev:

Hur lång tid tar det innan dom blir 3-4 cm då?
#11 - 4 september 2006 17:34
Jag tror det var ca 3 månader.
Har du malyngel nu?
#12 - 4 september 2006 17:51
Japp! Mellan 30-40 stycken tror jag! Malte var en så duktig pappa. :)
Det är ena pigga små rackare, och söta!!!
#13 - 4 september 2006 18:12
Och hungriga.
30-40, det var inte dåligt. Jag fick bara ca 12-15. Hmm
#14 - 4 september 2006 20:27
jag fick till 2 kullar med samma hane på max 2 veckor...första vart det 20 ådenna gång är det nå 30-35 st.hoppas inte min hane=fluval drar in årorna nu bara
#15 - 4 september 2006 20:39
Usch, jag är rädd för att mitt par ska börja leka igen. Malte har inte ätit upp sig än efter förra kullen.
Dom kom ut i fredags!
#16 - 4 september 2006 20:42
ja de var det jag gjorde fel.. så fort första kullen var lagd tog jag bort honorna...men sen pajade ett kar för mig å då fick en hona återgå till fluval å vips blåste han på igen...hmmm..dom är som kaniner*L*
#17 - 4 september 2006 20:47
Såna är inte mitt äkta par. Dom tar det lugnt och "gör" det bara 2 ggr pr år!
#18 - 5 september 2006 06:48
Vad kul att ni får dem att leka och får yngel. Ynglen bör som sagts tidigare vara sisådär 3 cm innan man ger bort/säljer dem. Med optimala förhållanden växer ynglen ca 1 cm/månad. Jag försöker ge mina yngel ca 1 l vatten/yngel och vattenbyte ca 2 ggr/vecka. Mat ska de helst har tillgång till hela tiden, men de klarar sig på algtablett en gång om dagen, ca 1 tablett till 15 yngel är lagom.
Jag särar på föräldrarna efter varje lek av två skäl.
1. En ny kull har svårt att överleva med en hel bröt större syskon som roffar åt sig maten. Risken blir då en massa döda yngel som sabbar vattnet.
2. Jag hade en hanne, Jugga, som dog av att få leka fritt. Han hade två honor och de höll honom tydligen sysselsatt hela tiden, för han dog med insjunken buk.

En sak till ... min största hona ger kullar på 200 yngel, bara så ni vet vad ni har att vänta :-)
#19 - 5 september 2006 06:52
hej nancy läste du mitt inslag om att hanen har viftat ut äggen...men det sticker ut en stjärt å sen ser man ögonen på dom. men kommer dom klara sig???
#20 - 5 september 2006 08:36
loomis skrev:
hej nancy läste du mitt inslag om att hanen har viftat ut äggen...men det sticker ut en stjärt å sen ser man ögonen på dom. men kommer dom klara sig???

Ja, justja.... Jo, det där händer ibland. Jag har förknippat det med att det är lite dålig vattenkvaltet, hos mig hände det när pumpen hade stannat. En annan gång när det hände hade jag varit och lyft på grottan, hade inte fattat att dom lekt, och då verkar det som om han blivit störd.

Om det inte finns några rovfiskar i akvariet så klarar dom sig, dom brukar simma iväg och sätta sig i ett hörn så snart huvudet kommit ut... Ancistrusarna äter inte ynglen, så om du inte har andra fiskar i karet så överlever dom. Annars får du samla upp dem i en sån där nätkasse ett tag, och släppa ut dem ungefär när dom normalt skulle kommit ut, efter en par veckor...
#21 - 5 september 2006 08:38
okey nej det är bara ancistrus där i .då kan det vara lungt då

Annons