AN paradise filter?

#1 - 13 januari 2008 15:05
Hej! jag har nyligen köpt ett AN paradise och de ska tydligen ha en väldigt effektiv filtrering så det är tänkt att bli ett saltvatten så småningom. men nu kollade jag filtret ingående och blir lite fundersam... första facket har biobollar och in till andra facket finns 2 springor och en öppning i botten till fack 2, och i fack 2 sitter en filtematta som inte går ända ner till botten utan det blir ca10cm kvar till botten och sen finns det även en springa till fack 3 under mattan och då passerar ju vattnet ofiltrerat... hur har dem tänkt:confused:
#2 - 14 januari 2008 18:55
Det vart inte så mycket respons / ; men jag har iallafall satt i en 30cm grov blåmatta istället för 20cm som var med paketet och hoppas jag inte sabbat nån genomtänkt filtrationsmässig funktion... tog också upp pumpen och jag min klant drog då av det lilla röret som sitter i utblåset på pumpen aj aj.. men lyckades fixa ett nytt av ett gammalt jäsrör som hade rätt dimension efter lite uppvärmning:) jag fick iallafall 3,5 dl extra filtervolym när jag utnyttjade hela längden i filterfacket!!
#3 - 14 januari 2008 19:52
Om du har en bild eller en länk till tillverkaren, eller liknande, så skulle det underlätta.

Jag är inte alls säker på hur du menar att den ser ut, men det skulle inte kunna vara en "smuts/partikelfälla"? Men som sagt jag förstår inte riktigt hur filtret ser ut.
#4 - 14 januari 2008 22:00
hittade ingen bild eller beskrivning av filtret på nätet så jag painta lite (:
http://i32.photobucket.com/albums/d47/sukan1234/namnls1.jpg
#5 - 14 januari 2008 22:30
Om du tittar i början på min tråd om Red Sea Max så ser du hur jag löst problemet där. Har ställt två "bottenfilterplattor mot varandra och svampen i mella. Annars har jag kört tre av AN paradise med salt vatten och bara tryckt ner mittensvampen ända ner. Efter den har jag haft det medföljande "vadd" filtret och så i med en kraftigare pump.

MVH Lasse
#6 - 14 januari 2008 23:01
Kollade in ditt red sea Lasse och det var facinerande bilder måste jag säga, så nu måste jag repa mod och starta ett:):) det där med bottenfiltret var smart så det kanske är nåt jag kommer använda mig av!!
Hälsn.Patrik

Annons