Amtra Trop

#1 - 16 februari 2009 18:41
Någon som har erfarehet av Amtra Trop, gärna med KH runt 4, och någon som vet var man kan få tag på det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 februari 2009 18:47
TinaM skrev:
Någon som har erfarehet av Amtra Trop, gärna med KH runt 4, och någon som vet var man kan få tag på det?

Det funkar bra.
Det säljs i Sverige av grossisten Dogman så maila dom och fråga dom vilka dom säljer till där du bor.
#3 - 16 februari 2009 20:06
Det funkar bra.

Det säljs i Sverige av grossisten Dogman så maila dom och fråga dom vilka dom säljer till där du bor.


Varmt tack för tipset Kjell. Det visade sig att de säljer till min lokala akvarieaffär.:)
#4 - 20 februari 2009 21:30
Det visade sig tyvärr att Dogman tydligen inte tagit med Amtra Trop i sitt sortiment. Så där drog jag en nit.[:(!] Men den lokala affären hade ett annat medel som skall vara likvärdigt. De visste dock inte mycket om det och hade alldeles nyligen fått hem det i samband med en kundkväll. Men jag lägger det i ett nytt inlägg.;)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 21 februari 2009 09:32
Själv kör jag med Amtra Oak
Fördel, mycket billigare än Trop
Nackdel, Trop har en "spärr" så om man råkar överdosera så sjunker det ändå aldrig under 6,5. Någon "spärr" finns inte hos oak och därför måste man vara noggrann med hur mycket man lägger i.
#6 - 21 februari 2009 21:37
Själv kör jag med Amtra Oak

Fördel, mycket billigare än Trop

Nackdel, Trop har en "spärr" så om man råkar överdosera så sjunker det ändå aldrig under 6,5. Någon "spärr" finns inte hos oak och därför måste man vara noggrann med hur mycket man lägger i.


Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån. :(

Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.:)
#7 - 22 februari 2009 09:57
TinaM skrev:
Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån. :(



Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.:)


Om det går upp igen så beror det på att det finns något kalkhaltigt i akvariet, om du använder Trop så kommer samma fenomen hända. Grejen med Trop är att det inte går UNDER 6,5.

Så om du har t.ex. kalksten eller snäckor i akvariet så höjs pH-värdet av dessa.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 februari 2009 10:01
TinaM skrev:
Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån. :(



Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.:)

Jag kör som sagt med oak och tycker att det håller sig hyfsat mellan vattenbytena - jag har också kalk i mina akvarier.
#9 - 21 mars 2009 16:17
Är Amtra Oak ett pulver eller vätska som man pytsar iakvariet eller filtret? Jag har också lite högt ph och det låter som att det skulle vara värt att prova det där.
#10 - 21 mars 2009 17:06
Oak Bark Extract är en vätska. Jag häller det i mina utbytesvattenhinkar innan jag gör vattenbytet men en del häller ner det direkt i karen.

Jag har insett att mitt stora problem är att få ner GH för att kunna få ner Ph mer permanent. Så det är nu GH jag försöker få ner i första hand. Mitt GH ur kranen ligger på >16 d.:( GH i mitt 720 ligger på ca 12 d. Jag skall testa batterivatten och torvgranulatfiltrering.:)
#11 - 21 mars 2009 18:43
Ok, då borde barken funka bra för mig för mitt GH ligger mellan 4 och 8?!? Men mitt KH ligger nära 17, det spelar väl också stor roll, eller?
#12 - 21 mars 2009 22:07
Det är KH som spelar roll för pH. GH spelar ingen roll alls . GH är ett uttryck för hur mycket kalcium och magnesium det finns i vattnet. GH och KH kan dock följas åt i naturliga vatten eftersom det mesta av det kalcium som ingår i GH begreppet kommer från kalciumkarbonat där KH är ett mått på karbonaterna. I ett akvarievatten följs de ofta inte åt.

Bor du i Uppsala så har du både ett högt GH och ett högt KH från kranen men GH:t är ointressant att ta ner - det är KH du skall ta ner. Om du använder osmosvatten så kommer du att minska både GH och KH.

MVH Lasse
#13 - 21 mars 2009 23:02
Kör med fosforsyra för att få ner mitt PH som ut ur kranen ligger på 8,5 med 30ml på mitt 250liters kar vid 50% vattenbyte brukar jag komma ner i ph under 7,0 och mitt GH som ligger på 4 brukar sjunka till 3. Om jag enbart försöker sänka mitt ph som är så högt med enbart co2 så har min syre halt blivit allt för låg.
#14 - 21 mars 2009 23:34
Lasse skrev:
Det är KH som spelar roll för pH. GH spelar ingen roll alls . GH är ett uttryck för hur mycket kalcium och magnesium det finns i vattnet. GH och KH kan dock följas åt i naturliga vatten eftersom det mesta av det kalcium som ingår i GH begreppet kommer från kalciumkarbonat där KH är ett mått på karbonaterna. I ett akvarievatten följs de ofta inte åt.



Bor du i Uppsala så har du både ett högt GH och ett högt KH från kranen men GH:t är ointressant att ta ner - det är KH du skall ta ner. Om du använder osmosvatten så kommer du att minska både GH och KH.



MVH Lasse


Du kan mycket mer än jag, men jag köper inte detta utan invändningar![:o]

Mitt KH ligger på 4 och jag anser det inte vara högt. Mitt GH däremot är högt. Jag har svårt att få ner PH:t mer än temporärt och jag är i dagsläget övertygad om att det är GH jag måste få ner för att mer permanent få ner PH.

Jag håller dock med dig om att destillerat vatten kan vara vägen att gå.

Men det går åt mycket destillerat vatten här i Uppsala för att få ner hårdheten i vattnet. 29 kr litern kostar det på macken och jag har totalt över ett ton akvarievatten att fixa till.[:o] Kanske borde jag satsa på en destillationsapparat?:confused:
#15 - 21 mars 2009 23:42
Jag gjorde ett experiment tidigare idag.:D

Jag hade en 50 litershink som hade GH på 12 d efter att jag tillsatt WF 6,5 Buffer i dubbel dos + oak bark enligt dos, igår. Idag, tillsatte jag två liter batterivatten i detta och fick ner GH till 9 d.
#16 - 22 mars 2009 16:56
Ett - de tester vi har är inte 100 % rättvisande
Två - fortfarande - GH har inte något att göra med pH mer än indirekt eftersom de ämnen som mäts i GH (kalcium och magnesiumjoner i första hand) oftast i naturen finns som kalcium och magnesiumkarbonater.
Tre - mät GH i ett saltvatten (för det behöver du största flaskan och förmåga att räkna i tusental :)) Trots att GH är skyhögt i ett saltvattenskar så kan pH droppa (och gör det) om KH går neråt
fyra - ditt KH på 4 är tillräckligt för att hålla pH:t stabilt upp mot 7,5 - 7,8. Nu känner jag inte till dessa två preparat du nämner (WF 6,5 och oak bark) men troligtvis innehåller WF någon fosforförening och Oak barken garvsyra. Det kan mycket väl vara så att framförallt WF drar ner pH:t dit du vill men inte förbrukar karbonater (läs KH) och när WF 6,5 är förbrukat går pH upp igen.
fem - metoden som prisoner nämner förbrukar karbonater (läs sänker KH) men detta i sin tur kommer att innebära att vattnet blir instabilt och att nitrifikationen stoppas upp. Dessutom är det inte så att koldioxid konkurrerar med syrgas som man kan tro av prisoners inlägg utan anledningen till att växtkar kan bli mer eller mindre syrefria (nattetid) är den låga cikulation som för närvarande är förhärskande hos växtakvarister. På natten bör man ha en cirkulation kring ytan som syresätter om karet är hårt belastat.
sex - Vad gäller destvatten så finns ett bättre sätt - googla lite på reverse osmos eller RO-vatten.
sju - om du inte tror mig så ta en liter dest, RO eller avjoniserat vatten och tillsätt kalciumklorid och ta GH Mät också PH (får du högt pH ta en ytterst liten mängd citronsyra och mät pH igen) - mät också KH. Ta samma vatten (när du mätt) och tillsätt lite bikarbonat (en kvarts tesked) (kockens går bra) - upprepa mätningarna och försöken.

MVH Lasse
#17 - 22 mars 2009 21:06
Tack Lasse!:) Jag tror tammetusan att jag skall göra ditt experiment!:d

Idag har jag dock fått städa upp efter ett räjält misslyckande.[:(!]

Fyllde igår ett av filterfacken i mitt Fluval 305 (en av pumparna som verkar bakom BTN bakgrunden i mitt 720) med Seras torvgranulat, för jag tänkte testa detta med att filtrera genom torv för att få ner mina vattenvärden på ett naturligt sätt. Jag hällde alltså granulaten i filterfacket och idag lät pumpen som fan!:confused: Jag var tvungen att plocka upp pumpen och upptäckte att de där torvgranulaten hade tagit sig in överallt, inklusive impellern.[:(!] Jag borde ju fattat att lägga granulaten i en strumpa eller något, men se - så smart var jag inte![:o]

Nu har jag försökt göra rent samt stoppat torvgranulaten i strumpor men några granulatjävlar tycks fortfarande fara runt och orsaka väsen.

Kanske det bästa vore att ha en separat pump fylld med torvgranulat om man vill prova denna metod samt få något som liknar svartvatten?:confused:

Hur bör doseringen av torvgranulat i så fall vara, dvs hur många deciliter torvgranulat per 100 liter vatten?

Just nu har jag faktiskt åstadkommit ett PH på 6,8 med KH 4 och GH 9 i mitt 720 och jag ser att fiskarna verkar ha påverkats av detta på ett positivt sätt.:)

Jag vill gärna få till lek på mina tetror och apor samt kanske även kubotaier. Det gör inget om ynglen blir uppätna - det är beteendet jag vill studera.;)
#18 - 24 mars 2009 22:58
???

Dessutom är det inte så att koldioxid konkurrerar med syrgas som man kan tro av prisoners inlägg utan anledningen till att växtkar kan bli mer eller mindre syrefria (nattetid) är den låga cikulation som för närvarande är förhärskande hos växtakvarister. På natten bör man ha en cirkulation kring ytan som syresätter om karet är hårt belastat.

Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??
Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.
I växtkar med fisk i har man en magnetventil som stänger av CO2 på natten så man inte får en för låg syre halt då växterna inte förbrukar CO2 och produserar syre. :d
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 mars 2009 08:17
prisoner skrev:
Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??

Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.

I växtkar med fisk i har man en magnetventil som stänger av CO2 på natten så man inte får en för låg syre halt då växterna inte förbrukar CO2 och produserar syre. :d

Anledningen till att man har en magnetventil och stryper CO2 är väl främst för att inte pH skall sjunka för lågt. Oftast har man ju den också kopplad till en pH-mätare som automatiskt stänger av CO2 när pH sjunker under den inställda nivån.
#20 - 25 mars 2009 10:28
prisoner skrev:




Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??

Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.


Nja så är det nog inte riktigt, de får väl snarare koldioxidförgiftning och inte syrebrist!
#21 - 25 mars 2009 15:13
ok. trodde man borde fått syre brist men där ser man. att ph kan ändra sig förstod jag redan. Det var Åled som sa att jag skulle använda fosforsyra i mitt nystartade växtkar . Han påstod att det var omöjligt att sänka mitt ph från 8,5 till 6,4 med enbart co2 i ett nystartat kar utan att få syrebrist.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 25 mars 2009 15:19
prisoner skrev:
Det var Åled som sa att jag skulle använda fosforsyra i mitt nystartade växtkar.

Förr i tiden använde jag fosforsyra för att sänka pH, men jag tyckte att det höll ett lågt PH extremt kort tid (ofta t.o.m. bara några timmar) så jag gick över till ekpreparat istället. Det håller i alla fall PH nere betydligt längre än fosfor.

Men för riktigt stabilt och lågt pH är nog CO2 en förutsättning
#23 - 25 mars 2009 22:22
tack för informationen

Förr i tiden använde jag fosforsyra för att sänka pH, men jag tyckte att det höll ett lågt PH extremt kort tid (ofta t.o.m. bara några timmar) så jag gick över till ekpreparat istället. Det håller i alla fall PH nere betydligt längre än fosfor.



Men för riktigt stabilt och lågt pH är nog CO2 en förutsättning


Jo jag kör med C02 . I Halmstad ligger kranvattnets ph på 8,4 och kh på 4.
Tycker det funkade bra för mig med fosforsyra när jag hade lite problem med att sänka mitt ph på mitt nystartade kar. Har ett 250liters växtkar och jag brukade tillsätta 30ml fosforsyra vid 50% vattenbyte en gång per vecka. tillsatte med PMDD fulldos 2 gånger per vecka. Växte bra och mitt ph låg på runt 6,4 och mitt kh på 3 som kunde varit lite högre. men det sjönk aldrig under 3. Får testa ekpreparat någon gång . Då jag tillsatt 30ml fosforsyra var vecka vid 50%vattenbytet så har jag inte märkt av om det varit dåligt och det vore bättre med ekpreparat än med fosforsyra. Har ingen PH kontroll till mitt co2 nu men det hade förenklat inställningen av mitt ph värde så det lär bli att man skaffar en. Lagt ut 4,500kr på ny ljusramp med 4x T5 nyligen så det får bli när man får råd.
Tack för att du var vänlig och gav mig informationen. Vilket preparat använder du själv?? :D
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 26 mars 2009 08:00
Vilket preparat använder du själv?? :D

I akvariet;) använder jag Amtra Oak - men alla ekpreparat är nog ungefär samma.
Den som mig att börja med eksyra-preparat var Kaj Andersen (välkänd dansk Apistogramma-odlare) som berättade om detta i något föredrag för 15-20 år sedan. På den tiden var det hopplöst att få tag i det.











Annons