TinaM skrev:Någon som har erfarehet av Amtra Trop, gärna med KH runt 4, och någon som vet var man kan få tag på det?
Kjell Fohrman skrev:Det funkar bra.
Det säljs i Sverige av grossisten Dogman så maila dom och fråga dom vilka dom säljer till där du bor.
Kjell Fohrman skrev:Själv kör jag med Amtra Oak
Fördel, mycket billigare än Trop
Nackdel, Trop har en "spärr" så om man råkar överdosera så sjunker det ändå aldrig under 6,5. Någon "spärr" finns inte hos oak och därför måste man vara noggrann med hur mycket man lägger i.
TinaM skrev:Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån. :(
Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.:)
TinaM skrev:Jag kör också med Oak. Problemet är att efter ett antal dagar så har ph-värdet återgått till det man ville komma ifrån. :(
Jag har förstått att man med Trop (eller Waterlife 6,5 buffer) kan hålla värdet stabilt så att det inte går upp igen innan nästa vattenbyte.:)
Lasse skrev:Det är KH som spelar roll för pH. GH spelar ingen roll alls . GH är ett uttryck för hur mycket kalcium och magnesium det finns i vattnet. GH och KH kan dock följas åt i naturliga vatten eftersom det mesta av det kalcium som ingår i GH begreppet kommer från kalciumkarbonat där KH är ett mått på karbonaterna. I ett akvarievatten följs de ofta inte åt.
Bor du i Uppsala så har du både ett högt GH och ett högt KH från kranen men GH:t är ointressant att ta ner - det är KH du skall ta ner. Om du använder osmosvatten så kommer du att minska både GH och KH.
MVH Lasse
prisoner skrev:Så Vad tror du händer om jag bara skulle fläska på för fullt med min CO2 ??
Jo fiskarna ställer sig vid ytan och flämtar på grund av syre brist.
I växtkar med fisk i har man en magnetventil som stänger av CO2 på natten så man inte får en för låg syre halt då växterna inte förbrukar CO2 och produserar syre. :d
prisoner skrev:Det var Åled som sa att jag skulle använda fosforsyra i mitt nystartade växtkar.
Kjell Fohrman skrev:Förr i tiden använde jag fosforsyra för att sänka pH, men jag tyckte att det höll ett lågt PH extremt kort tid (ofta t.o.m. bara några timmar) så jag gick över till ekpreparat istället. Det håller i alla fall PH nere betydligt längre än fosfor.
Men för riktigt stabilt och lågt pH är nog CO2 en förutsättning
Vilket preparat använder du själv?? :D