Amtra Oak Bark

#1 - 25 mars 2003 11:51
Har precis beställt en 3l. och undrar nu lite över hur länge det kan tänkas räcka, kör discus i ca:500l vatten o byter vatten ca: 2 gånger i veckan, har väldiga probl. med att få ner Ph under 7 ändå filtrerar jag vattnet som jag fyller på med vid vattenbyte genom en 10l. hink med torv.

Börjar bli rätt trött på det här nu så såg jag att många rekomenderade Amtra Oak Bark så jag får hoppas att det är bra.

Bor i Emmaboda och vad jag har mätt mig till så är vattenvärdena inte så farliga ph ca:8 hårdhet på runt3.

Mvh/Henrik
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 mars 2003 12:40
Har själv ett 840 liters akvarium med sydamerika och ett kranvatten som är ungefär som ditt och det finns fortfarande (efter 2 år) mer än hälften kvar i min 3L dunk.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 25 mars 2003 13:10
Har ett 180 l, där jag tillsätter 5 ml amtra oak bark i veckan efter varje vattenbyte.
#4 - 25 mars 2003 19:24
Har också KH3 och pH 8 i kranvattnet. Det går åt 30 ml ekbarksextrakt för mig för att få ner pH till 7 i 185 liter vatten före vattenbytena.
Det kan ju vara andra parametrar som skiljer sig i vattenvärdena, så man får testa. Sen skiljer sig vattenvärdena efter årstiderna med. Nu på våren lär det visst ändras ganska mycket pga snösmältningen. I alla fall i ytvattentäkterna.
Om jag kör med syresten i tunnan efter att ha tillsatt ekbarken, så går inte pH ner, så jag brukar hälla i det precis innan jag fyller på i akvariet.

Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
#5 - 25 mars 2003 20:02
Jaha *skratt* Kjell då kan man lugnt säga att mina 3l. kommer räcka ett bra tag.
Jag kommer ju fortf. att köra vattnet som jag fyller på genom 10l. hinken med torv så jag behöver nog inte slå specielt mycket Oak Bark.

Tackar så mycket för svaren. Nu dröjer det nog inte länge förän man har discus som kommer leka, har redan flera som visar lektendenser.

Lite beskymrad över att dom tycks inte bry sig om vilken partner dom tar, ex. har två stora Red Spotted Snakeskin, givetvis så håller den store hanen till med en av mina röd turkosa, sen honan håller ihop med en av mina Piggeon Blood.

Tja man får väl låta dom hållas....

Mvh/Henrik

Annons