Ampullariamutation???

#1 - 3 februari 2007 22:24
Har ett par bruna ampullariasnäckor. innan jag gjorde en totalrenovering av karet fick dom massa bebisar. trodde att jag mördade alla bebisar vid totalrenoveringen men mirakulöst nog så har 3 stycken överlevt. det konstiga är att en av snäckorna har en annan skalform och mörk kropp???? Även skalet är mörkare än på dom bruna. Har hört talas om att det ska finnas blå apullarier som har mörka kroppar? Kan det ha blivit mutation och ploppat upp en blå snäcka bland mina bruna?? Har inga andra snäckor i karet...

/Hans
#2 - 3 februari 2007 22:27
Har du någon bild?
#3 - 4 februari 2007 08:53
försökte ta igår men det vart inga bra, bara suddiga...
Men kan beskriva lite mer;)
Skalet har "snurren" längre bak än vanliga. Skalet är normalt färgat, som dom andra bebisarna, i grunden men har mörka fläckar som nästan täcker hela skalet. kroppen är som sagt mycket mörkare, ser nästan ut som en zebrasnäckas kropp. Dom andra är ca 10-15mm och den är ca 5mm. ska försöka ta nåt bra kort.

Är det normalt att det skiljer så pass mycket i form och färg från samma kull?? har du nån liknande nitra? eftersom det är dina;)

/Hans
#4 - 4 februari 2007 09:35
Nej jag har inget liknande och har inte heller sett att det skiljer just nånting i form och färg...? Har ju bara bruna och gula snäckor och jag har då bara fått bruna och gula bebisar...!
#5 - 4 februari 2007 17:41
Ingen som tycker detta är mysko?
Har aldrig sett nån bild på en blå ampularia, sökte på google men hittade ingen som såg blå ut. om nån kunde posta en bild så vore det bra;)
Har letat efter min idag men inte hittat den och inte kunnat ta några kort...

/Hans
#6 - 4 februari 2007 17:53
battalionP skrev:
Ingen som tycker detta är mysko?

Har aldrig sett nån bild på en blå ampularia, sökte på google men hittade ingen som såg blå ut. om nån kunde posta en bild så vore det bra;)

Har letat efter min idag men inte hittat den och inte kunnat ta några kort...

/Hans

Gå in på tyska sidan: Interaquaristik.de Där finns en bild på en Blå!!
#7 - 4 februari 2007 18:32
miiaoo har blåa snäckor också, kolla hennes profil för bilder:
http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=36320
#8 - 4 februari 2007 18:58
ja kroppen har samma färg men skalet är olika...

/Hans
#9 - 4 februari 2007 19:01
Finns det nån annan snäcka som ser ut som min beskrivning? Tänkte om jag har fått med den med någon växt?!?
men det låter ändå konstigt tycker jag, eftersom den är så pass lik ampullarierna???

/Hans
#11 - 6 februari 2007 20:34
jahapp då var det mysteriet löst.... det var en Physa. va tråkigt jag so mtrodde det skulle vara mer spännande än så;) Antar att den har kommit in med nån växt.
Jaja får se hur den klarar sig i karet då, verkar vara duktig på att gömma sig iaf!

Tack för hjälpen!

/Hans
#12 - 11 februari 2007 17:56
sådär nu har jag äntligen lyckats fånga den på bild! Riktigt dåliga bilder men ändå, man ser vad det föreställer;)

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder016.jpg

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder008.jpg

http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=digitalbilder005.jpg

Idag när jag bytte vatten så kom det krypamde en liten mini mini minisnäcka av samma sort som denna:) Undrar var den kommer ifrån????
om det är en physa, räknas dessa till "vill hasnäckor" som ampullaria eller till "vill inte hasnäckor" som kanelbullesnäckorna??

/Hans
#13 - 11 februari 2007 18:38
De räknas nog till "vill-INTE-ha-snäckorna", men jag tycker de är fina (till skillnad från "kanelbullesnäckorna", usch..) och har inget emot dem. Sen är det väl som vanligt, så länge man matar måttligt så blir det inget överflöd av snäckor.
#14 - 11 februari 2007 19:57
jaså dom tillhör den kategorin? Ja som du säger, dom är riktigt fina, mycket finare än ampullarierna;)
Men visst är det en sån??

/Hans
#15 - 12 februari 2007 02:38
Helt klart Physa sp. Helt otroligt duktiga på att föröka sig om de får bra med mat, själva är de bra mat till snäckätande fiskar.
#16 - 12 februari 2007 15:38
gillar dom skarpt;) kommer slänga ner den i det kommande räkkaret, om jag hittar på den!
Men dom gör ingen skada va+ Dom är väl som kanelbullesnäckorna väldigt nyttiga? eller?

/Hans
#17 - 12 februari 2007 15:59
Nej dom gör ingen skada. Men så du säger, inte är dom finare än ampullariorna....Nästan lika fina kan jag sträcka mig till... :( :D
#18 - 12 februari 2007 16:17
haha jag kanske överdrev liite;) men riktigt fin är den! läste lite i några trådar och dom verkar kunna föröka sig REJÄLT om dom har mat... tråkigt. Får se om jag har ihjäl den eller om den får hoppa med i räkkaret!

Tack för hjälpen!

/Hans

Annons