Hej Gurami!
Jag håller på att föda upp en kull Pomacea bridgesii gold. Det blir en faslig massa småsnäckor (400-600!) så det gäller att du har ett väl ingånget kar med gott om alger att föda upp dem i. Mycket grönfoder behöver de för att växa ordentligt, annars äter de upp dina växter. (Har för mig att det står att bridgesiin inte äter växter, men det gör de om ingen annan mat finns tillgänglig). Mycket "skit" blir det också, det gäller att slamsuga ofta + byta vatten dagligen.
Jag har flyttat över mina till Flajbackar utan grus, värmaren på 24 grader, rejält täckglas för de rymmer annars. Matar för glatta livet med spirulinaflingfoder, algtabletter, lätt kokta grönsaker så som skalade ärtor, broccoli, brysselkålhalvor, morötter mm. Får de gott om mat växer de fort, allra fortast om de får gå i ett ingånget kar med alger som sagt.
Det är inte lätt att sälja dem, särskilt inte om du bor i ett område med mjukt kalkfattigt vatten, något som ampulariornas skal tar stryk av.
Jag fick tre romkakor av en parning. Som tur är tog jag bort en som ramlat i vattnet och en jag upptäckte senare. Hade aldrig kunnat föda upp så många på en gång. Jag har matat mina botior med de som växt sämst och satsar bara på snäckorna som växer rejält från början.
Lycka till med din odling.
~Mvh Klara~