Ampullaria i tanganyika..

#1 - 16 juni 2007 20:17
Skulle de må bra i pH:8-8,5?
#2 - 17 juni 2007 20:42
Ingen som har nån aning?
#3 - 17 juni 2007 21:49
Ja, de skulle gilla det pH't väldans mycket, särskilt om du har kalk i karet.
Det är låga pH de inte tål.

Däremot kommer de sannolikt att ha problem med dina fiskar; jag tror inte det kommer att funka pga att fisken kommer att bita/stressa ihjäl dem.
#4 - 18 juni 2007 07:26
Jag skulle vilja säga som Azur, de kommer att bli nöjda med vattenvärdena men de bör gå med snälla fiskar. Risken är att de helt enkelt inte får vara ifred och slutligen dör av stress eller svält.

MVH

Sabina

p.s jag vet att det finns någon med ett strort malawikar med sandbotten och rikligt med gömställen som med framgång hade äppelsnäckor av arten Pomacea brisgesi, han berättade att snäckorna grävde ner sig i sanden för att vara ifred och gick omkring med kroppen helt täckt av sitt skal. Så under vissa omständigheter så kanske det går? d.s
#5 - 18 juni 2007 08:24
Jag har en zebra snigel tillsammans med mina brevisar. Det funkar väldigt bra! Har inte sett snigeln bli jagad eller ens uppmärksammad av brevisarna.
Sen vet jag inte om det kanske är skillnad på Multifasciatus och sumbu shell compressiceps som du hade och ampullaria.

MVH Simon B:)!
#6 - 18 juni 2007 08:57
fiskarna i karet är altolamprologus compressiceps "sumbu shell" och ska senare köpa några multisar. Skulle man kanske prova på bara idag? anledningarna till att jag tänkt flytta över ampullarian är att jag ska starta SA i det akvarium den lever i och så är det en väldans massa alger i tanganyika´t...
#7 - 18 juni 2007 09:34
Zebrasnäckor är mycket bättre bepansrade och visar upp mycket mindre kropp än vad äppelsnäckor gör.
Prova kan du alltid, men gör det inte om du är rädd om äppelsnäckan.
#8 - 29 juni 2007 09:48
Sant som du säger Azur, den har endast två små trådar med ögon på som sticker fram. Men mina brevisar har aldrig visat intresse för den ändå, trots att den krupit i deras snäcka och stängt dem inne ett par ggr.

MVH Simon B:)!

Annons