ampullaria förökning

#1 - 18 september 2008 09:18
Parar sig sniglarna? Hade två som var på varandra väldigt länge och intensivt igår. Att dom springer över varann ibland händer ju om nån är ivägen men detta var nåt annat. Hur lång tid efter denna sermoni läggs äggen? Någon som vet? Behöver det finnas nåt att lägga ägg på. nån gren ovanför vattnet eller nåt blad eller lägger dom bara ovanför vattnet på glaset eller vad? Vore kul att få bebisar, synd bara att jag hört att det brukar bli så fruktansvärt många. Lite bebis tips vore kul ändå!
#2 - 18 september 2008 09:35
Är det äppelsnäckor du har så lägger de sina ägg ovanför vattenytan på glaset eller om du har heltäckande ramp så brukar man kunna hitta kokongerna där. Deras beteende du såg igår låter som att de parar sig så om det lyckades så kan du nog snart se äggen också mina brukar lägga sin ägg inom en vecka efter parning men lite beroende på om de hittar en plats att lägga de på.
#3 - 18 september 2008 10:02
då kanske jag ska ta bort lite mer vatten så att dom kommer åt ordentligt? har bara ett pyttelitet kar till dom nu, 11 liter(waterhome), tanken va att dom ska flytta till det stora när jag kommit på vem dom är rädda för där i. Har provat ha dom där, går bra under första dagen men morgonen efter så har dom stängt dörren och vägrar komma fram tills jag flyttar tillbaka dom till mini akvariet då blir dom glada igen, har silverhaj, piktusmal och långsträckt pansarmal som kandidater på snigel-skrämmare..

Annons