Ampularia snäckan

#1 - 8 mars 2006 14:27
Hejsan ! mina ampulariasnäckor (Pomacea Bridgesii) har nu lagt en kull med egg :) första gången för mig:) hadde två st men de har nu gått bort:( tror de var åldern de var ca 10-15cm, men som tur var la de en säck med egg innan de lämnadee mig. Denna egg säck har nu kläckts.
är det någon som vet hur det fungerar . har man en kull kan man då låta de leva tillsammans ,,,som par eller ska man skaffa några utifrån??? för de kan ju eller är ju både mamma å pappa vad ja förstått. läste någonstans att de kan ha olika färger typ gul ,vit ,svart, å brun....skulle vara kul å veta om man skulle starta upp ett växtkar, om man skulle kunna ha några roliga färgklickar..?
#2 - 8 mars 2006 16:23
Har du sett den här sidan? www.applesnail.net
#3 - 8 mars 2006 19:18
Så roligt att du fick "smått":-) Själv blev jag av med en av mina nyinköpta snäckor istället:-( Men ska skaffa en till så kan jag ju iaf hoppas på att det är "en av varje sort". Vill oxå gärna ha lite smått:-)

Häftigt att de du hade var så stora, hur länge hade du haft dem? Själv har jag bara haft min i knappt en vecka, och den som dog dog efter bara några dagar:-(

/Robert
#4 - 8 mars 2006 19:36
En av varje behöver du inte ora dig för, har man två så bestämmer de själva vilket kön de ska ha,,rätt häftigt. tror också att båda lägger egg sedan.
jag köppte mina på en auktion då de redan var ganska stora nästan full storlek skulle ja tro,Hadde de knappt fem månader:( .Men hoppas nu att mina nykleckta små varelser ska få fart å få skal:0) just nu ser de ut som små vita maskar. :Johan.
#5 - 8 mars 2006 19:38
Tack för svar, Har dock den sidan man kan ej hitta något ,,,får kolla igen.
#6 - 8 mars 2006 20:26
Är det säkert. Fick för mig att just när det gällde dessa snäckor så var det så att de inte var tvåkönade. Men jag är nybörjare, kanske har missuppfattat. Men stämmer det som du säger så är det ju verkligen idé att jag skaffar en till och sen börjar hålla tummarna. Vore intressant om någon kunnig person ville besvara frågan om det går att behålla en "syskongrupp" och avla vidare, eller är de känsliga för inavel? Kanske finns någon här på forumet som vet?

WOW... kan fortfarande inte fatta att de var så stora!? Hur gamla var de jag skaffade tror ni, de var inte mer än ett par centimeter när de kröp på rutan...

/Robert
#7 - 8 mars 2006 22:33
[quote=robinason]Är det säkert. Fick för mig att just när det gällde dessa snäckor så var det så att de inte var tvåkönade. Men jag är nybörjare, kanske har missuppfattat. Men stämmer det som du säger så är det ju verkligen idé att jag skaffar en till och sen börjar hålla tummarna. Vore intressant om någon kunnig person ville besvara frågan om det går att behålla en "syskongrupp" och avla vidare, eller är de känsliga för inavel? Kanske finns någon här på forumet som vet?

WOW... kan fortfarande inte fatta att de var så stora!? Hur gamla var de jag skaffade tror ni, de var inte mer än ett par centimeter när de kröp på rutan...

/Robert[/quote]
Klippt från www.applesnail.net :
De separerade könen hos äppelsniglarna är en annan vanlig missuppfattning. Motsatt mot vad de flesta människor tror, är inte alla sniglar hermafroditer äppelsniglarna är ett exempel bland många andra. Denna kunskap är ganska viktig när folk vill föda upp dessa sniglar eller vill förhindra dem från att föröka sig. Oturligt nog är det svårt att könsbestämma de flesta äppelsnigel arter enbart på deras utseende, såvida de inte parar sig eller när honan lägger sina ägg.

Framgångsrik uppfödning beror på många saker. Först och främst, en hona och en hane behövs
#8 - 8 mars 2006 22:43
oj då, måste uppfattat de ja läst fel eller läst om fel art,, ledsen för det., tur det finns kunnigt....med de 10 - 15 cm menar ja då sjävla snigelns längd ite skalet...
Så det är bara honan som lägger ägg, oj vad fel ja hadde.
#9 - 9 mars 2006 18:47
ok, då förstår jag att de kan bli väldigt mycket större än vad min är nu. Har fortfarande inte skaffat en kompis till den, men ska göra det snart. Bara att hålla tummarna då så att det blir en av "rätt sort":-)
#10 - 15 mars 2006 15:39
oroar mig för den nyinköpta snäckan. När en snäcka ligger på botten, utan att ha stängt om sig, och ändå inte är helt ute. är den död då? Tog upp den ur vattnet, men inte ens då drog den sig in i skalet. Vill ju inte få akvarievattnet förstört....
#11 - 15 mars 2006 16:08
[quote=robinason]oroar mig för den nyinköpta snäckan. När en snäcka ligger på botten, utan att ha stängt om sig, och ändå inte är helt ute. är den död då? Tog upp den ur vattnet, men inte ens då drog den sig in i skalet. Vill ju inte få akvarievattnet förstört....[/quote]

Iofs kan den vara död men mina brukar ligga och "skräpa" titt som tätt ändå... Lukta på den, luktar den illa är den död! :D Annars kan du avvakta och se om den inte flyttar sig till slut.

Btw, matar du den? Jag råkade svälta ihjäl en av mina innan jag kom på att jag måste stödmata...
#12 - 15 mars 2006 16:16
matar då och då med algtabletter. Har inte haft dem så länge, så det har jag bara gjort ett par gånger. En bit gurka, och skalade ärtor har jag oxå erbjudit...
#13 - 15 mars 2006 19:37
Låter bra! :) Har den rört på sig än?
#14 - 15 mars 2006 19:57
Ge den squash! Koka den snabbt så den blir mjuk o härlig, då kan snäckan slafsa i sig den utan problem. De svälter ihjäl om man inte har tillräckligt åt dem att äta. De är också väldigt känsliga för fel sorts vatten, många zooaffärer t ex har svårt att hålla dem levande. Fast det kan ju bero på att de inte matar dem...? Lycka till!
#15 - 15 mars 2006 20:30
har du nån uppfattning om hur mycket de behöver äta?? Hur bedömer "mamma mia" min snäcka? Den är som sagt varken inne eller ute, utan lite mitt emellan....

Alltid roligt när man förstår att de som har erfarenhet vill dela med sig:-)
#16 - 15 mars 2006 20:31
[quote=Nitra98]Låter bra! :) Har den rört på sig än?[/quote]

Får återkomma med svar på den frågan. Burken den bor i står på jobbet (klassrummet, jobbar som lärare) . Ska inspektera det första jag gör i morgonbitti.

/R
#17 - 18 mars 2006 21:40
Ampullariorna är , som redan sagts i denna tråd, inte tvekönade. Man behöver Hona+Hane för att få bebisar. Det verkar inte som om dom är speciellt känsliga för inavel. Mina snäckor stammar från en grupp på 8 st och jag har hittills inte märkt av några problem, har haft många generationer nu. Vad gäller mat så klarar sig ampullariorna bra om man ger någe lite extra flingfoder när man matar.

En snäcka som inte vill röra sig under längre tid kan tycka att det är för kallt i akvariet. Under 20 grader blir dom slöa, under 16 grader så dör dom. Ampullariorna trivs allra bäst runt 23 grader. En död snäcka STINKER något enormt, stinker den inte, släpp tillbaka den i akvariet ett tag till.
Algtabletter är uppskattat av ampullariorna så även foderkulor och granulat.

Ampullarior blir mycket stora snäckor. Jag har en hel årskull som gott och väl har blivit större än golfbollar. Är nog lika stora som bandybollar nu skulle jag tro. Ampullarior blir ca 1-2 år gammla och växer förhållandevis snabbt. Storleken straxt under en golfboll når dom på ca 5-7 månader beroende på tillgång på mat samt vattentemperatur.

Får man en romkaka (eller flera) efter ampullariorna bör man ej låta hela kläckas då man lär få många snäckbebisar i akvariet. En romkaka innehåller ca 4-500 snäckor och överlevnadsprocenten är mycket stor.
I övrigt så är det mycket fredliga stillsamma snäckor som inte rör något levande i akvariet, inte ens det allra minsta guppy-yngel.
MVH Solo

Annons