Ampularia + Praktbotia?

#1 - 2 oktober 2004 23:14
Hej!
Jag är väldigt sugen på att skaffa sniglar/snäckor till mitt 370 liters...
Men däri går det ju fem st praktbotiobebisar (ca 4-5 cm) som ju är snigelätare.
När man pratar om att de är snigelätare menar man då bara dessa smådjur som kan komma med foder,växter och sådannt.
Eller kommer de även att ge sig på Ampularia ifall jag köper sånna??

Förutom att de är fina så har jag läst att de gräver ner sig i sanden under dagen? Stämmer detta?
Det vore i såfall perfekt för då skulle du ju luckra upp mina 50 kg blästersand och förhindra att det blir syrefattigt mm...

Har läst på men inte hittat svar på allt...
http://www.applesnail.net/
#2 - 3 oktober 2004 08:04
Min bror köpte 2 äppelsniglar och Praktbotiorna gav sig direkt på deras antenner, eller vad det heter. Så dom sniglarna fick flyttas..
#3 - 3 oktober 2004 19:07
Praktbotior och äppelsnäckor är ingen lyckad kombination.
Har aldrig sett någon av mina ampularior gräva ner sig i gruset dagtid. Enda gången de vänder grus är när de söker mat. Mina snäckor sitter antingen så högt upp vid ytan att de kan ta in luft eller lägger de sig någonstans på bottnen och stänger om sig. Mestadels knallar de omkring dygnet runt för att leta mat.
#4 - 3 oktober 2004 22:05
Ursprungligen skickat av Torstensson

Min bror köpte 2 äppelsniglar och Praktbotiorna gav sig direkt på deras antenner, eller vad det heter. Så dom sniglarna fick flyttas..

Ok så det verkar ingen bra idé Synd!
Fast jag läste iofs på den applesnailsidan att de skulle "lära sig" och sedan hålla antennerna innanför skalet.
men det verkar ju inte så snällt mot dem!
Ingen som kan tippsa om något annat man kan ha som levande sandsyresättning?
#5 - 4 oktober 2004 09:10
krätor, hummer och räkor är jätte roliga som lever vid sanden, jag själ två hummrar! Jätte roliga, man kan mata dem med handen, men man får akta sig så de inte nyper=) då gör det ont=)
#6 - 8 oktober 2004 09:45
Hej!

Kan berätta att praktbotiorna inte bara ger sig på antennerna, de kan göra hål i deras operculum ("skaldörren") och äta upp dem. Alternativ allvarligt skada dem. Ger dig en länk till applesnail.net med <b>bilder</b> på en stackars snäcka där ägaren ovetandes höll den ihop med en praktbotia (praktbotia=clownloach).

http://www.uwhost4.net/%7Eghesquie/phpBB2/viewtopic.php?t=3105

Hälsningar

Sabina

(har både ampullaria och praktbotior, men i olika akvarium...)
#7 - 8 oktober 2004 22:43
mm otäckt! men jag har gett upp tanken på ampularia, kanske blir i mitt gamla kar, när det är nystartat...
Håller på o spekulerar i kräftor & hummer mellan varven...
Eller om det kan finnas något annat spännande?

MVH
#8 - 9 oktober 2004 07:21
borde inte kräftor/hummer innebära en risk för praktbotiorna att skadas?
#9 - 9 oktober 2004 21:25
Ursprungligen skickat av Morellen

borde inte kräftor/hummer innebära en risk för praktbotiorna att skadas?

Jo den risken finns ju, helt klart!
Fast botierna är nyfikna så är dom ju väldigt snabba o smidiga.
Egentligen så är de ju helt grym på att navigera, de kan åka från ena hörnet på framsidan diagonalt till sitt stenröse i hörnet på baksidan något så otroligt snabbt!

Ett senario jag kan tänka mig skulle väl vara ifall de slogs om ett räkchips med en kräfta, att kräftan då skulle hinna nypa till en av mina små raringar?

Happ det är bara att ta nya tag och fundera lite till...
ska passa på att fråga på söders zoo nästa gång...

Annons