Ampularia med "sunkiga" skal

#1 - 4 juni 2004 12:24
Har nyligen sett att vissa av mina ampularia har börjat få lite sunkiga skal. Längst in vid "skruven" så ser det likssom lite mjölkigt, skrovligt och poröst ut och ytan är inte slät och glatt som den brukar.

Beror detta på kalkbrist eller kan de ha anfallits av något?

Har också sett antydning till algbeläggning på skalen, är detta normalt? Kan det ha något med ovanstående att göra.

Har ett par mindre vita kalkhaltiga stenar i akvariet men måste kanske också tillsätta löst kalk på ngt vis? Hur gör man i så fall enklast detta?

Har 9 stycken i ett 37L tillsammans med lite sebrafisk och danios. Kanske är det helt enkelt för många?

Någon som har något tips?

/Bjorn
#2 - 4 juni 2004 12:32
Har du kollat på www.applesnail.net? Jag förebygger skalskörhet med bikarbonat och calsiumtillsats i karet. Jag vet inte om det är nödvändigt när man inte har så många. I ditt fall så stor jag nog att det skulle hjälpa, du har ju det ganska så trångt. Om man bara kan ge dom kalk och högt ph så kan man ha hur många som helst, dock så finns det en gräns där vattnet blir mjölkaktigt. Sniglarna bryr sig inte (tror jag, jag har aldrig frågat), men det är inte så snyggt med mjölkigt vatten.
MVH
Magnus
#3 - 4 juni 2004 13:01
Hur rent praktiskt går du tillväga när du tillsätter bikarbonat och calcium. Bikarbonat är det sådan som finns på typ konsum du använder? Hur mycket skall man ha? I vilken form tillsätter du calcium och hur får man tag på denna?

Har tidigare inte brytt mig om några hårdhetshöjande åtgärder förutom att ha kalkhaltig sten i akvariet men det bidrar kanske bara högst marginellt?

Det ser definitivt ut som det de kallar shell errosion på applesnail.

Tacksam för hjälpen
/Bjorn
#4 - 15 juni 2004 21:12
Du kan motverka dåligt skal genom att tillsätta krossat snäckskal. Finns att köpa där du kan köpa hönsfoder och i endel djuraffärer, du får fråga. Tillsätt ca etvå teskedar snäckskal per vecka. Om du ser att det börjar bli mycket snäckskal så vänta tills det försvunnit. Det är ganska svårt att uppskatta en bra mängd men det är inte farligt med för mycket snäckskal. Däremot så kan det påverka vattnet så håll ett öga på vattnet. Lycka till! Solo

Annons