amonoräkor & malawi?

#1 - 13 november 2005 01:18
Funderar på att skaffa ett par räkor som kan hålla snyggt i karet. Går det att ha räkor tillsammans med malawiciklider? någon som har erfarenhet av det?
PatrikMalmo
#2 - 13 november 2005 06:37
Har inte provat och vill inte göra det heller. Misstänker rätt starkt att Malawis klipper räkorna rätt fort - eller så kommer räkorna att gömma sig för fiskarna och då ändå inte funka som det är tänkt, dvs som rengörare. Bättre med olika malar till Malawis.

Hilsen,

P
#3 - 13 november 2005 15:08
Jo jag har en räka på runt 3 cm med golden och de bryr sig inte ett dugg on den.
#4 - 13 november 2005 15:12
Inte ännu, men vänta och se förr eller senare får de tag på den.
#5 - 13 november 2005 19:22
När de väl får tag i dem så är det kört. Min man hade krabbor i sitt kar och malawisarna kom snart på hur de skulle ätas upp. Vände dem på rygg och mummsade upp dem. Hade skalarer förut och amanosarna jag köpte vart väldigt jagade av dessa.. de minsta strök med.

//Camilla
#6 - 18 november 2005 09:02
räkor och ciklider

Jag har 3 amonräkor som fungerar bra med Pindani. I början var fiskarna nyfikna och nafsade på räkorna, men nu bryr dom sig inte om dom längre. Men om fiskarna får dåligt med mat skulle dom nog säkert äta upp räkorna!
/M
#7 - 18 november 2005 10:33
Jag skulle nog tro att det beror lite på vilka Malawiciklider man har. En Auloncara som i det vilda äter larver och insekter som finns i sanden skulle tycka en räka hade varit smaskens. Jag har inte provat med mina Aulonocaror, men jag misstänker att räkorna inte hade blivit långlivade.
Rovmalawi hade helt säker gjort processen kort med en räka.
Alg- och växtätande malawi kanske skulle lämna räkorna ifred, men jag skulle nog inte chansat på det.

/Magnus

Annons