Ämnen i akvarievatten?

#1 - 5 december 2005 14:48
Jag har försökt leta bland alla trådar men hittar inget övergripande..

Vilka ämnen finns egentligen i akvarievattnet om man inte kör med tillsatser?
#2 - 5 december 2005 14:56
Ja vatten är väl uppbyggt av vatten atomer. Det måste väl finnas nästan alltid pyttelite nitrit och nitrat i vattnet om man har fiskar i.Ja bakterier ja goda och onda bakterier sen har jag läst tror jag låter lite konstigt men att det finns svampsporer i vattnet om man inte har ultraviolett ljus uv-ljus i akvariet som dödar bakterier och små små alger som flyter om kring i vattnet.
#3 - 5 december 2005 14:58
Du kan säkert hitta en del på kommunens hemsida om kranvattnet där du bor.
#4 - 5 december 2005 15:00
Jag är inte nån slags kemist men det där var det enda jag kunde det finns säkert mycket mer ämnen och saker i akvarievattnet.
#5 - 5 december 2005 18:41
Jo, tack :)

Vad som finns i kranvattnet kan jag ta reda på från Stockholm Vatten.

Jag tänkte mer på vad just fiskarna och växterna tillsammans bildar med vattnet (i ett "friskt" akvarium).

Det står lite löst om det mesta i så många trådar, men de flesta kör ju med tillsatser.

Finns det någon (hobby)kemist där ute? :D
#6 - 5 december 2005 19:20
Jag är ingen kemist. Men detta tror jag mig veta: urinämnen utsöndras från gällar och avfallsprodukter. Det är väl en hel del aminosyror också. Och sedan kan materialet i inredning utsöndra en hel del ämnen, men det var väl inte det du frågade om.

Avfallsprodukter från fiskarna bildar giftigt amonium och amoniak(stavning) vid surt ph så är större delen amonium och vid mer basiskt vatten så är större delen amoniak vilket är mer giftigt än amonium. Men båda är giftiga. Ett problem kan uppkomma när man gör vattenbyte är att ph:t kan höjas mycket ->amonium övergår i amoniak-> fiskar dör.

Men har du en tillräckligt stor fungerande bakteriekultur så bryter dessa ner avfallsprodukterna till nitrit och fler bakterier bryter ner nitriten till nitrat. Denna beskrivning är mycket grovt förenklad.
#7 - 5 december 2005 19:42
Där finns också Flagellater (gisseldjur) (parasiter) och svampar som bryter ner fasta föroreningar.
Vissa Flagellater och parasiter kan vara sjukdomframkallande.
I vattnet finns också salter.
Och inte att förglömma alger.
#8 - 5 december 2005 19:53
Köp någon bok och lär dig mer http://www.akvaristen.se/
#9 - 5 december 2005 20:39
Jag håller på med ett växtodlingsförsök..

Tre krukor som vattnas olika;
1) kranvatten
2) kranvatten + växtnäring
3) akvarievatten

Det är inget avancerat försök, men det är alltid kul med lite fakta x)

Tre veckor efter sådd så kunde jag inte se någon skillnad på växterna.
De såg lika gröna ut med blotta ögat.
Men när jag tog en titt i ett mikroskop kunde jag se att kloroplasten i kruka 2 och 3 var proppade med klorofyll, medan det endast fanns litegrann i kruka 1.

Därför jag undrade om akvarievattnet, eftersom kranvattnet kan man ju få reda på hyfsat lätt samt växtnäringen (läsa på flaskan).

Mitt akvarium är 250L med redigt ytterfilter, några få växter och 14 malawisar + 2 malar ;P
Firrarna verkar må bra.. :)

Jag har inte tillgång till några rediga tester så därför tänkte jag fråga vilka ämnen som finns.. generellt :)

Eller så får jag göra det ännu "enklare" och bara skriva en liten lista..

1) Kranvatten

2) Kranvatten + växtnäring (kväve 2.7%, kalium 1.6%, fosfor 0.4% samt kalcium, magnesium och svavel)

3) Akvarievatten (kranvatten + *alla dessa speciella ämnen*)

Kanske lite lättare att svara då jag förklarar lite hehe :o
#10 - 5 december 2005 20:46
Jag gissar om du inte göder i akvariet så innehåller inte akvarievattnet så mycket näring om du har växter i akvariet så suger de åt sig det mesta av näringen. Men det beror på balansen i akvariet. Kör du med walstadt-metoden? Hur mycket ljus har du?
Hur mycket matar du? Och flera faktorer.
#11 - 5 december 2005 21:55
**Gnällvarning** /offtopic

[citat]ja vatten är väl uppbyggt av vatten atomer[/Citat]

em hur menar du nu? skulle mäniskor va bygda av mäniskoratomer också

Vaten partiklar är uppbygt av Väte o Syre atomer närmare bestämt 1väte 2syre =H2O Vatten är ej ett grundämne utan en kemisk förening
#12 - 5 december 2005 22:44
[QUOTE=Frågvis]Jag gissar om du inte göder i akvariet så innehåller inte akvarievattnet så mycket näring om du har växter i akvariet så suger de åt sig det mesta av näringen. Men det beror på balansen i akvariet. Kör du med walstadt-metoden? Hur mycket ljus har du?
Hur mycket matar du? Och flera faktorer.[/QUOTE]
Jag kör inte med någon speciell metod direkt.. :)
Två lysrör, grolux och aqua-glo.
Matar dem (räkmix) 3 ggr/vecka och 1 vattenbyte/vecka.

Vet inte vad mer jag kan säga :o
Det är 5 st anubias i karet (1 stor och 4 småttingar), vet inte om det hjälper hehe. :o

Tack för att ni försöker hjälpa mig :)
#13 - 6 december 2005 13:13
Ett enkelt svar är den näring som inte växterna tar upp från foder och avfallsprodukter innehåller vattnet.

Alltså i ditt fall om du har bra tillväxt och får klippa växterna ofta. Så innehåller inte vattnet mycket näring.

I annat fall så innehåller vattnet mer näring än det vanliga kranvattnet.
#14 - 6 december 2005 17:48
Ja allt är väl upp byggd av atomer behöver inte vara vatten atomer jag känner en som är kemist nämligen.
#15 - 6 december 2005 19:16
men det finns inte nåt som heter vattenatom.... atomer bygger upp molekyler. så en vattenmolekyl är en syre och två väteatomer... :)

hoppas du förstod
:)
#16 - 6 december 2005 20:20
Tack för alla svar :)

Det blir att jag använder "kvävecykeln" för att försöka förklara innehållet. :)

Hittade en bild till er som dividerar angående vattenmolekylen o dess 3 atomer :D
http://sansom.biop.ox.ac.uk/oliver/images/water.png

Tack än en gång ;)
#17 - 7 december 2005 07:41
[QUOTE=tetra 1]Det måste väl finnas nästan alltid pyttelite nitrit och nitrat i vattnet om man har fiskar i.[/QUOTE]

Har man gott om nyttobakterier konsumerar dessa både ammonium nitrit hela tiden, därför finns det inga mätbara halter av dessa gifter.

[QUOTE=tetra 1]Ja bakterier ja goda och onda bakterier sen har jag läst tror jag låter lite konstigt men att det finns svampsporer i vattnet om man inte har ultraviolett ljus uv-ljus i akvariet som dödar bakterier och små små alger som flyter om kring i vattnet.[/QUOTE]

INTE I akvariet! Det skulle ju döda alla fiskar med. UV-ljus kan man ha i ett speciellt UV-ytterfiler.

Annons