Tydligen så har jag hållit mitt discuskar för rent...
Jag började med discusar i våras,köpte ett 450kar inrett med rötter,några växter samt svart blästersand.körde in karet med massa skräpfisk.började med discusar efter ett par månader.Har alltid varit noga att slamsuga botten var eller varannan dag,bytt vatten 10-20%varannan dag eftersom jag matat på rejält med frysfoder.
Problemet började för ca 2 veckor sedan.
När jag bytt ca 20% vatten har allt varit bra,fiskarna har ätit direkt efter vattenbytet.efter ca en timma har dom ställt sig vid ytan lodrätt med huvet upp samt börjat flämta.
Har funderat samt funderat vad i hela friden detta har berott på.
ÄNNU sämre vart det vid sista vattenbytet.
Fiskarna blev ännu sämre så jag bytte ÄNNU mera vatten...
till slut började discusarna bli som tokiga,simmade runt som galningar,slog i glas samt lysramp.
Skyndade mej att håva ur dem till min 96l balja.
fyra discusar hann dö.
mätte nitriten direkt i storkaret,den var skyhög.
förmodligen har jag bytt för mycket vatten,hållit för rent i karet samt matat för mycket.
Mitt ph ligger i karet på 7.vattnet ur kranen ligger på 7.5 ca.vad skall vi tro om detta??
hade inget NH4/NH3 test så jag kunde mäta detta,men har köpt ett nu.Detta test är nog väldigt viktigt har jag förstått nu.
Jag stannade båda ytterfiltren,dessa fick stå till dagen efter då tid inte fanns på kvällen att ägna sig åt dessa.följande dag plockade jag upp dessa samt sköljde ur filtermediat med ljummet vatten,samt rengjiorde behållarna.
Det luktade precis som grispiss ur filtren.ammoniak??
Har konsulterat våran Tant Nancy här på forumet,hon är tämligen säker på en ammoniakspik.
Nu har jag åtta stycken discusar som är tillbaka i karet.
Nu tänker jag göra tvärsemot vad alla skriver om discus.
Jag tänker vara försiktig med vattenbytet,en/gång i veckan tänker jag byta ca 20%.jag tänker inte slamsuga botten,jag tänker mata två gånger per dag.
undvika frysfoder eller mata max ett par gånger vecka med detta.
Är jag ute och cyklar eller vad tror ni??
kan det vara så att jag har hållt karet för rent?
tagit bort för mycket nyttobakterier vid vattenbytena?
Helt klart har jag matat för mycket,filtren var verkligen fulla av gegga!
nu har jag bra värden i karet efter rensning av filtren,samt tillsätter nitriveck dagligen.matar ytterst försiktigt tills filtren kommer igång riktigt igen.
Detta tror jag skall gå ganska fort då jag ej sköljde filtermediat i hetvatten utan försiktigt spolade rent med ljummet vatten.
Vattnet jag kommer att byta med veckovis skall spolas upp i tunna för att få ett likvärdigt ph.tänker även mäta detta vid varje byte så det är lika.
Nu vill jag höra synpunkter på detta samt få rättelse om jag har fel!!
vill ej ha ett sådant haveri igen!!
mitt kh ligger mellan 7-9 då jag har egen borrad brunn,samt avhärdarfilter monterat på ingående vatten.
lennart