ammoniak

#1 - 14 januari 2009 16:49
Hej, jag har missat och fått hög ammoniakhalt/förgiftning i akvariet...
54l, startat enligt zooaffärernas tips - för snabbt, matat för mycket och rengjort filtret - alla fel. men nu måste jag fixa detta!
Jag har nu bytt 1/3 vatten, hällt i 7ml ammolock, klormedel och bakterier. Jag köpte också ett ammoniaktest, men det står på ammolocken att det kommer att ge utslag trots att ammoniaken är borta, hur ska man då veta?
Hur ofta och hur mycket vatten ska jag byta nu?
Förlåt!!!
#2 - 14 januari 2009 19:12
Hur länge sedan startade du akvariet?(berätta gärna hur.)
Hur mycket fiskar?(sort och antal)
Vilken typ av filtrering har du(märke och modell)
Vilken temperatur håller akvariet?
Är utblåset på filtret placerat strax under vattenytan?
Har du tillsatt salt?
Vilken färg har fiskarnas gälar?
#3 - 14 januari 2009 19:15
Har du tillsatt salt?
Andas fiskarna hastigt(rör sig gälarna fort?)
Hur beter sig fiskarna?
#4 - 14 januari 2009 19:57
ammoniak

Tack för att du tar dig tid :-)
Jag startade upp akvariet den 25/12, med växter o sköljd sten, med pumpen igång. Klormedel och Bakteriemedel enligt zooaffär.

Den 2/1 köpte jag 3 gyppy, (1 hane o 2 honor) samt en Pakistanbotia - jag vet att det är ett felköp - eller snarare felsälj- men hon på affärn sa att det var en algätare som kunde vara själv- den ska få flytta.
10 Neontetror

Den 4/1 köpte jag en Platyhanne och två Platyhonor
Den 7/1 köpte jag till en Pakistanbotia då jag förstod att det var en stimfisk.

Den 8/1 bytte vi 1/3 vatten, Klormedel och Bakeriemedel och renjorde tyvärr filtret

Den 11/1 köpte jag
3 Pandapansarmalar
3 Otosinclus
3 Amanoräkor

sen dog den sista Pakistanbotian och en Otto

Vattenprov idag.
Bytt 1/3 och haft i Ammolock och de andra medlena, ej rengjort filtret.

Vad gör jag nu...usch... :-(
#5 - 14 januari 2009 20:01
Gaffel skrev:

Har du tillsatt salt?

Hur beter sig fiskarna?

Filtrering - Pump tillhörande ett "Waterhome" 54l ska kolla
Inget salt
Fiskarnas gälar har samma färg som fisken - ingen förändring
Pakistanbotian andades hastigt eller inte alls innan den dog
Fiskarna simmar runt, kanske kan de ha blivit lite slöare
#6 - 14 januari 2009 20:05
Gaffel skrev:

Har du tillsatt salt?

Hur beter sig fiskarna?

Pump "Elite Jet-Flo 75"
#7 - 14 januari 2009 20:52
glömde

...och 26-27 grader varmt.
#8 - 14 januari 2009 21:20
Låter som om du fått en hastig nitrit topp i samband med uppstart pga övermatning, nu vet inte jag vad ex ammoblock gör med den övriga vattenkemin men du bör behandla akvariet som nystartat(vilket det i alla avseende är) genom att mata var tredje dag och då bara ett uns.

Utan att veta vad ammoblock gör så skulle jag tillsätta 1/2 msk salt som du löser upp i en halvliter vatten innan du tillsätter det, stoppa venturin(den som ser till att det bildas luftbubblor från innerfiltret) och se till att filtrets utblås ligger precis under vattenytan så att det blir ordentlig fart på vattnet.

Tillsätt inte mer "klormedel"(aquatan?) men tillsätt ex Nitrivec.

Ställ gärna ner temperaturen nån grad så att du får större halt syre i vattnet.

Håll ut, ha is i magen, köp gärna ett dropptest för nitrit
#9 - 14 januari 2009 23:03
har det dött en fisk ?ta det lungt .vänta mata spar samt .och se .is i magen:d
#10 - 15 januari 2009 08:11
Gaffel skrev:
Låter som om du fått en hastig nitrit topp i samband med uppstart pga övermatning, nu vet inte jag vad ex ammoblock gör med den övriga vattenkemin men du bör behandla akvariet som nystartat(vilket det i alla avseende är) genom att mata var tredje dag och då bara ett uns.

Utan att veta vad ammoblock gör så skulle jag tillsätta 1/2 msk salt som du löser upp i en halvliter vatten innan du tillsätter det, stoppa venturin(den som ser till att det bildas luftbubblor från innerfiltret) och se till att filtrets utblås ligger precis under vattenytan så att det blir ordentlig fart på vattnet.

Vad för salt ska jag stoppa i?
Ska jag inte byta vatten?
#11 - 15 januari 2009 12:56
Madicken skrev:
Vad för salt ska jag stoppa i?

Ska jag inte byta vatten?

Salt lindrar symtomen hos fisken som blir när fiskarna blir förgiftade av nitrit,ammoniak m.m
Vanligt salt utan jod eller klumbildande medel..
Eller så köper du Ektzon eller liknande på akvariebutikerna.

(Själv kör jag Tropic Marines salt)

I ett så pass litet akvarium skulle jag inte byta vatten.
Varje gång du byter vatten så tar du ju ur den mängd nyttiga bakterier som bildats, och tillsätter nytt utan bakterieflora.

Börja dosera Nitrivec och mata som gaffel sa högst var 3:e dag och mycket sparsamt.
#12 - 15 januari 2009 20:04
Gaffel skrev:

Nu har jag gjort allt utom det med filtret, ska jag byta till röret som sprutar vatten och inte som nu - att det blåser i luft - det är fart på vattnet.
Jag har letat nitrivec idag - slut, men de sa att Nutrafins cycle funkade likadant och den har jag hemma. Funkar?
#13 - 15 januari 2009 21:19
Fimpa bara så ingen luft strömmar ut så kommer vattengenomströmmningen öka ett snäpp men se till att utblåset är strax under vattenytan och att ytcirkulationen är kraftig nog.

Cycle eller nitriväck om du inte har tjäle hemma ve.
#14 - 15 januari 2009 21:28
Tack...

Tack för alla tips och ett bra forum!
#16 - 20 januari 2009 15:48
test

Gaffel skrev:

Jo, dropptest för nitrit - när jag testade hos zooaffärn för en vecka sen var det "ingen" nitrit, jättefin färg, däremot var ammoniaktestet mörkgrönt. Kan man ha ammoniakförgiftning utan att ha för mycket Nitrit?

Jag köpte ammoniakstrips (kanske inte så bra) - som inte ändrat färg på den här veckan trots nitrvec, temperatursänkning, inga bubblor, mat var tredje dag och några små delvattenbyten - Jag ska testa på affärn imorrn igen med dropptest. Det var inte så lätt detta... jag kanske har för bråttom...som vanligt.
#17 - 20 januari 2009 20:52
Ammoniak är vansinnigt giftigt och höga koncentrationer slår ihjäl fiskarna på ett kick, även i låga nivåer visar vattenlevande varelser snabbt tydliga tecken på stress och förgiftning.

En annan sak med ammoniak är att den kan uppträda blixtsnabbt för att lika snabbt försvinna varför mätningar normalt sätt är svårt för att inte säga omöjliga, du skriver att testet för ammoniak blev mörkgrönt, vet du vilket sorts test som användes?

Annars tycker jag att du ska ha lite is i magen nu och fortsätta på den väg som du slagit in på med sparsam matning för att ge bakterierna en chans att byggas upp i lugn och ro, håll ett öga på dina fiskar, andas dom inte häftigt och är nyfikna och snabba på maten så känn lugnet som våra norrländska vänner säger och lita på det istället för ett ev missvisande test.
#18 - 20 januari 2009 21:30
Markus1984 skrev:

Vanligt salt utan jod eller klumbildande medel.

Måste bara få påpeka ;)

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

Annons