Amfiber med fisk

#1 - 27 juli 2008 20:24
Finns det nåt mer "amfibier-djur" förutom klo-grodor man kan ha i akvarium med fisk?

Mkt tacksam för svar!!!
#2 - 28 juli 2008 15:21
Har elbuks- och revbenssalamander tillsammans med fiskar. Fungerar bra men vattentemperaturen kan inte vara allt för hög (fick extra flytta karet för att elbuken skulle trivas).
Oberserva också att de kan bli stora (upp till tjugo centimetrar för revbens), vilket givetvis innebär att de kan ge sig på fisk. De vill dessutom gärna ha en "flytö".
Andra amfiber vore axoltl (vild) eller möjligtvis grottolm. Båda arter är iaf svåra att få tag i.
#3 - 17 augusti 2008 10:09
Klockgroda kanske, men den kräver 1/3-del land i terrariet, och inte så djupt, kanske 10-20 cm. Dessutom är de glupska efter vad jag hört, så hyfsat stora fiskar krävs nog för att de inte skall bli grodmat. (slöjstjärtar kanske kan funka om terrariet är stort så vattendelen blir tillräcklig för slöjisarna....?) Men med rätt förutsättningar kan det nog bli riktigt bra, då kan man gå loss ordentligt med växter på landdelen också.....
#4 - 17 augusti 2008 17:18
Pipagrodor går bra så länge fiskarna inte är så små att de blir mat.
De behöver ingen landdel - men är rätt sällsynta.
Dessutom finns ju "gummiålen" Typhlonectes natans och dess släktingar.
#5 - 18 augusti 2008 00:36
Gör man riktig landdel så funkar klockgrodor utan problem med småfisk. Inte bara en rot eller stenbit som sticker upp över ytan. Guppy, kopparbarber, kardinalfiskar eller små fiskar överhuvudtaget går bra
#6 - 18 augusti 2008 15:18
Jag skulle rekommendera axolotl till ditt kar, har två stycken i ett 520 liters kar, dom är inte så hemskt sällsynta, går att köpa på 2stycken akvarie butiker i umeå i allafall
#7 - 27 augusti 2008 21:33
jag har två klogrodor utan land del och med relativt små fiskar och det går bra. dom är gluppska och kan attakera andra fiskar under matning, skulle någon fisk själv dö i karet så kanske du inte får reda på det för grodorna äter upp den ( kom på mina när dom åt på en själv död fisk och även hittat skelett rester på botten) Dom behöver in ha det så grunt som någon sa. mina har 50 cm upp till ytan och det simmar dom utan problem.
#8 - 28 augusti 2008 04:24
mandela: skilj på klogroda och kloCKgroda. två helt olika arter.

Annons