Amerikanska ciklider

#1 - 19 januari 2004 21:13
Jag har ett 375liters som jag ska ha någon sorts ciklid i någon som kan rekomendera någon? Inte choklad- påfågelciklider.

//David
#2 - 20 januari 2004 18:09
Finns ju hur många som helst...Ingen lust att specifisera dig lite mer?
Ungefärlig storlek, temprament?
#3 - 20 januari 2004 18:15
syd eller central?

syd: flaggciklider, massor med olika jordätare, hantlar.

central: eldbukar, zebror, sajica, multispinosa, salvini, texas, nicaragua, jack dempsey.

jag gillar alla ovanstående men någon/några av dessa tre skulle jag själv stoppat i ett 375L; Salvini, Texas eller Jack D
#4 - 20 januari 2004 19:38
ska du ha salvini så får du räkna med att dom andra cikliderna blir ihjälstressade.
Mycket agressiv firre, men vacker
Jag rekomenderar den inte.

Varför inte titta på zoopets artbeskrivningar och se om du hittar nått spännande där..
Är du sedan osäker på om dom passar ihop så är det bara att fråga.
#5 - 20 januari 2004 19:41
Vieja zonata tycker jag är en av dem vackraste ciklider som finns. Men jag är rädd att 375 liter är en aning för litet för den fisken. Har själv aldrig haft nån, men vackra så det räcker och blir över är dom! :)
#6 - 20 januari 2004 19:59
jag har ett jaguar par som är en helt underbar fisk att titta på och att ha med att göra när den inte leker för då bits den ordentligt kan jag tala om .
äter allt i fiskväg om det inte är stort men vacker
#7 - 20 januari 2004 21:24
Det är svårt att rekommendera fisk då man inte vet vad personen är intresserad av... färg eller beteende? snäll eller aggressiv? stor eller liten?

Jag kan dock berätta att jag har ett lekpar av jaguarciklider i mitt 375liters och de är en superkul art att äga om man gillar rovfiskar som lägger sig i bakhåll på sina byten. Men med facit i hand så skulle jag nog inte rekommendera att man har ett jaguarpar i mindre än ett 720liters...Blir det kärleksgnabb så känns karet snabbt för litet... Tro mig.

Men Jack Dempsey och Salvini är ju fina och är ju ganska lik jaguarcikliden men blir inte fult lika stora, annars så är det ju aldrig fel med påfåglar så länge man har filter så det räcker och blir över... ;)
Men nu ville du ju inte ha påfåglar, varför förstår jag inte. ;)
Då kanske dvärgciklider kan vara ett alternativ?
Ett kar med sand, lite växter fastsatta på några stora och vackra rötter, 3 lekpar av ett par supersnygga dvärgciklidarter, ett stim dolkstickstetror, ett gäng fina pansarmalar, någon vacker L-mal och ett par kuhliiålar.
Det skulle bli kanonfint. =)

Mvh Fredrik Isaksson
#8 - 20 januari 2004 21:58
påfågel ciklider!
#9 - 21 januari 2004 15:44
Tack för alla svar.

Jag gillar rovfiskar. Kanske påfågel.
#10 - 21 januari 2004 15:58
Jamen gillar du rovfiskar så kan jag ångra mig angående att jag inte rekomenderade salvini!
Det är en oerhört snygg fisk. Jag hade den dock med guldsömciklid (som också är rätt tuff av sig) Men dom fick stryk av salvinihanen. Kanske bara jag som hade otur...
Annars är ju Guldsömciklid riktigt grann! Mitt par btw leka för första gången nu! :) Rekomenderar dom varmt

Annons