[QUOTE=Lenita][QUOTE=erikthur][QUOTE=Lenita]
Vilka är proportionerna Erikthur? Förklara dessa för mig är du snäll.
... Svenska "län" är motsvarigheten till usas "stater" oavsett folkmängd eller storlek. [/QUOTE]
För att vända på det hela torde väl Europeiska stater vara närmast motsvarigheten till Nordamerikanska stater (lägger därmed till Kanada och Mexiko).
Counties torde väl motsvara counties eller.....
99.3% av världsbefolkningen ungefär var inte svenskar för några år sedan. Jag undrar om inte siffran är högre nu. Det torde väl vara de rimliga proportionerna...[/QUOTE]
Jag tror inte du förstår riktigt. Län=county Stat i usa=county. Så ett län är ett län är ett län är ett län... Ja, ett county är ett county.
Land=country
Europeiska stater=länder är väl samma sak som amerikanska stater=länder. Vad menar du egentligen?
95% av jordens befolkning är inte amerikanare... och? Vilka är proportionerna? Att det finns fler amerikanare än svenskar och därför behöver de inte ha lika hög nivå av allmänbildning? Vad menar du? Förklara dig är du snäll.[/QUOTE]
Uppenbarligen räcker jag tydligen inte till att förklara något för dej så jag får väl ge upp. Men ett sista försök till slut.
Vad gäller folkmängden, som jag ibland ovan antytt betyder mera än stora ödemarker i norra europa, så är väl USA rankad som 3e folkrikaste nation på 290 milj plus. Och Sverige på.................................................................................... 84e plats*.
Det om proportionerna. Vad gäller allmänutbildningen så måste Svenskarna anstränga sej något mera att känna till omvärlden eftersom den proportionellt sett är mycket viktigare för oss än amerikanarna. :rolleyes:
*
http://www.photius.com/rankings/population/population_2004_0.html