Amerika vs. Afrika

#1 - 5 juni 2006 18:12
Jag har planer för ett nytt akvarie när jag får plats och tid till att handla ett. Tanken är att det skulle ligga på runt 180-250 liter, och hittils så har en sydamerikabiotop med dvärgciklider, tetror och malar låtit som det ganska självklara valet.

Nu har dock börjat fundera på Malawi/Tangaynika också och var tvungen att fråga.

Malawi/Tangaynika och Sydamerika. Vad är roligast/intressantast och varför?
#2 - 5 juni 2006 19:06
En smaksak, förstås. Fördelen med Sydamerika är att det är lätt att få ett hyggligt biotopriktigt akvarium - med malar, ciklider, tetror och en massa andra fiskar. Fast det där med biotopriktighet kan man ju strunta i om man vill.
Glöm heller inte resten av världen - Asien och Västafrika, till exempel.
Själv gillar jag Sydamerika bäst pga det enorma utbudet av malar.
#3 - 6 juni 2006 07:37
jag vet att det är lättare att få ett biotopriktigt sydamerikakar, men de andra cikliderna verkar så intressanta och har ett intressant beteende. Det verkar vara en ny akvarievärld.

Asien, västafrika .. gör det inte svårare än det är :D
men när jag tänker efter så gillar jag ju rasbororna...
#4 - 6 juni 2006 08:37
[quote=akan]jag vet att det är lättare att få ett biotopriktigt sydamerikakar, men de andra cikliderna verkar så intressanta och har ett intressant beteende. Det verkar vara en ny akvarievärld.[/quote]
Är det munruvandet som du menar med intressant beteende? Så gör många SA-ciklider också!
Men det är bara att prova sig fram. Själv hade jag Malawiciklider - i två månader...
#5 - 6 juni 2006 08:55
ingen aning.. hört att de skulle vara intressanta med sitt bottengrävande och sitt ommöblerande av karet.

Vad hände efter 2 månader då?
#6 - 6 juni 2006 09:14
Jag insåg att jag och fiskarna aldrig skulle förstå varandra.
#7 - 6 juni 2006 09:33
Det är många fina fiskar i Malawi och Tanganyika och en helt annan miljö, men jag uppfattar det ändå som att det blir för lite variation. Som Daniel säger så finns det alla olika sorters syamerikanska fiskar som kan bo i samma akvarium.

Själv har jag en sydamerikansk biotop för att jag är så förtjust i tetrorna och malarna. Och nu håller jag på att starta upp en sydöstasiatisk biotop för att jag har blivit charmad av guramisarnas graciösa och lugna beteende. Och så gillar jag rasboror och barber :p

Egentligen hade jag kunnat tänka mig ett akvarium för varje världsdel, men det skulle inte funka för mig rent ekonomiskt-och tidsmässigt. Plus att jag bor i en etta :D
#8 - 6 juni 2006 09:55
Jag är från början hängiven Tanganyika-akvarist, men kommer efter den stundande flytten även sätta igång med några Sydamerika-kar igen. Både Tanganyika och Sydamerika-kar är enligt min mening intressanta. Att påstå att Tanganyika skulle vara enformigt är lite märkligt. Jag kan förstå varför man tycker att Malawi är enformigt, men i Tanganyika-sjön finns de flesta lekbeteenden representerade.

Om du vill ha ett intressant kar tycker jag att du ska skaffa ett mindre stim/större grupp Cyprichromis leptosoma (eller Paracyprichromis nigripinnis) och 10 Lamp. multifaciatus. Om du vill finns även möjligheten att skaffa någon prinsessa-variant eller julle. Problemet är att de kan ta över karet så att multisarnas beteende hämmas. Eller skulle du kunna köra någon sandlekare i kombination med någon av ovanstående munruvare. Just nu har jag 5 Neol. marunguensis (prinsessavariant) och ett par Julidochromis Regani "kipili" (och fler yngel än vad jag orkar räkna). Karet fungerar hyffsat men det är lite mycket fisk som vill ta samma revir i karet. Jullarna dominerar kraftigt.

Vad det gäller Sydamerika-karet är ju de flesta dvärgciklider intressanta i kombination med ett stim tetror och några malar. Corydoras är alltid intressanta, men duktiga på att äta dvärgciklidyngel (det är vissa tetror också). Vad det gäller mina framtida dvärgciklidkar är jag sugen på Boliviansk fjärilsciklid och Ap. borelli. Har dock ingen större erfarenhet av dessa arter.

Vad du än bestämmer dig för lär du få ett intressant kar.

/Jocke
#9 - 6 juni 2006 10:55
[QUOTE=Banderad]Att påstå att Tanganyika skulle vara enformigt är lite märkligt. Jag kan förstå varför man tycker att Malawi är enformigt, men i Tanganyika-sjön finns de flesta lekbeteenden representerade.[/QUOTE]

Att jag har fått det intrycket beror säkert på min okunnighet om dess fiskar och dessutim tänkte jag mest på Malawi eftersom det verkar vara vanligare med malawi-akvarier. Men det är säkert som du säger.
#10 - 6 juni 2006 13:22
Jag håller med dig om att ciklider från Malawisjön är enformiga. Jag rekommenderar dig dock att testa Tanganyika. Snäcklekare, sandlekare, vanliga grottlekare, "klassiska" munruvare, diverse olika storlekar, färger och form. Dessutom finns ett antal intressanta malar i sjön.
#11 - 6 juni 2006 13:37
[QUOTE=Banderad]Dessutom finns ett antal intressanta malar i sjön.[/QUOTE]

Ok, nu när du har nämnt dem får du också tala om för oss vilka. Tell us man :D
#12 - 6 juni 2006 13:53
Synodontis petricola och Synodontis multipunktatus är väl de vanligaste.
#13 - 6 juni 2006 14:30
Åh synodontis är coola! Det bor 2 stycken i min kompis akvarium :) Men de blir ganska stora så det gäller att ha ett stort akvarium.
#14 - 6 juni 2006 14:56
Men de blir ganska stora så det gäller att ha ett stort akvarium.

Finns faktiskt Synodontis som inte blir längre än 6-7 cm (Synodontis contractus) Annars så är den vanligaste längden mellan 10 och 20 cm. Finns en del arter som blir upp mot 40 cm. De flesta arterna lever i västafrika, men det finns också i de stora östafrikanska sjöarna.
#15 - 7 juni 2006 07:23
De flesta verkar rekommendera sydamerika, och jag tror att jag undermedvetet också har gjort det valet. Tack!
#16 - 8 juni 2006 09:07
vorre förresten kul med tips på rolig fisk och bilder på sydamerikakar :D
#17 - 9 juni 2006 07:58
Det finns många fina tetror och en del dvärgciklider. Själv är jag sugen på bolivianska fjärislciklider. Sen har vi L-malarna. L134 är väldigt fina och såna vill jag gärna ha boendes i mitt SA-akvarium. Men det finns en del andra relativt små L-malar som kan bo i mellanstora akvarier. BTW jag skulle verkligen rekommendera dig att satsa på 250 liter. Mitt SA-akvarium är just på 250 liter och jag skulle verkligen inte vilja ha mindre. Man upptäcker snart hur akvariets storlek kan begränsa ens valmöjligheter.

Här är en bild på mitt SA (det är mer vallisneria på vänster sidan nu :)):
#18 - 9 juni 2006 10:01
Så orättvist. Tangangika är "bättre" för att det har synodontisar.... Tsss. Sån tur är, har Malawisjön det med. Synodontis Nyassae. Inte helt billig för en snåljåp som mig, runt en 500'ing styck, och så vitt jag vet finns bara VF att tillgå... läge för att försöka få tag i ett par stycken, och lära sig hur man triggar lek med andra ord.

Ontopic, du blir säkert nöjd med SA kar med. Mycket nöje.
B!
#19 - 10 juni 2006 11:35
batski: jo, 250 liter var grundtanken egentligen, men hade väldigt svårt att hitta fina möbelkar i den storleken, och speciellt rampen.
#20 - 10 juni 2006 11:45
Har du redan köpt akvariet? Annars har Akvastabil fina 250 liters möbelakvarier. Kolla på: http://www.zooplanet.se/

Fast du kanske letade efter begagnat?
#21 - 10 juni 2006 15:01
föredrar nog nytt, men jag vill ha bok och helglas. den kombinationen är svår.
#22 - 10 juni 2006 15:42
[QUOTE=akan]föredrar nog nytt, men jag vill ha bok och helglas. den kombinationen är svår.[/QUOTE]

Ah ok jag förstår. Vilka märken finns det då som har såna?
#23 - 10 juni 2006 17:33
inga som jag har hittat. jag kan tänka mig att bygga bänk själv förutsatt att det finns justerbara ben i någon affär. Ljusrampen däremot vill jag inte leka med.
#24 - 11 juni 2006 09:54
I fall du kan tänka dig bygga bänken själv så skulle jag definitivt rekommendera Akvastabils 250L akvarium + heltäckande lysramp. De är verkligen jättefina tycker jag. Akvariet är på 100x50x50 cm.
#25 - 11 juni 2006 10:16
tror det blir specialbyggt akvarium då jag vill ha helglas. sedan köper jag nog lysramp från länken
http://www.akvarieteknik.se/privat/produkt.asp?intProdID=73019&MENY=3

om det går eller kanske akvastabils. vill ha heltäckande iaf, men har ju lite tid att bestämma mig
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 11 juni 2006 10:21
[quote=akan]batski: jo, 250 liter var grundtanken egentligen, men hade väldigt svårt att hitta fina möbelkar i den storleken, och speciellt rampen.[/quote]

Det finns väl flera möbelkar som är helglas och på ca. 250 liter i marknaden.
Aquael har ett - artikelnr 60808 på www.simontorp.se
Juwel har ett - artikelnr 453732 på www.gibbon.se
#27 - 11 juni 2006 12:16
jo, men jag har tyvärr för litet rum för ett akvarium som är längre än 100cm. jag skulle ha plats med 100x40x50 eller 100x50x50 eller kanske 100x60x60, men inte längre än 100cm +- några cm
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 11 juni 2006 12:37
[quote=akan]jo, men jag har tyvärr för litet rum för ett akvarium som är längre än 100cm. jag skulle ha plats med 100x40x50 eller 100x50x50 eller kanske 100x60x60, men inte längre än 100cm +- några cm[/quote]
Ok - men då finns åtminstone ett Aquaelkar med måtten 100x40x50 - lite mindre men i alla fall
#29 - 11 juni 2006 15:04
det var det jag hade tänkt mig innan, men ville se om det fanns något större akvarium som jag kunde ha först. Jag vet inte ännu om jag ska nöja mig med 200 liter eller om jag ska försöka skaffa mig en specialbyggd 250l och sedan bygga eget skåp och egen ramp.

Annons