Amerika + Afrika ciklider

#1 - 26 november 2009 17:53
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kanske är en dum fråga men; Skulle fjärilsciklider och Kakaduaciklid kunna bo med en snällare mbuna som tex. [/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]Golden labidochromis[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3]? [:o][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] Vi säger att vattnet ligger på rätt så neutralt ph (en kompromiss) och ca 25 grader.

Skulle de anpassa sig och kunna leva så (dvs. utan att bli sjuka)?
Skulle Mbunan döda fjärilen?[/SIZE][/FONT] :confused:
#2 - 26 november 2009 20:47
man bör inte blanda malawi och andra ciklider. De har alldeles för olika levnadsförhållanden.

Det finns andra afrikaner du kan ha med amerikanska ciklider. palettciklider tex.
#3 - 26 november 2009 20:56
Centralamerikaner och afrikaner borde väl iofs fungera?
#4 - 26 november 2009 21:02
ciklidtok skrev:
man bör inte blanda malawi och andra ciklider. De har alldeles för olika levnadsförhållanden.

Menar du levnadsförhållanden som i vattenvärden eller beteende/mat?
#5 - 26 november 2009 22:19
Malawi med den typen av SA är dömt att misslyckas. Men typ eldbuk, zebraciklid och andra liknande CA funkar utmärkt med Malawi
#6 - 26 november 2009 22:20
chainy skrev:
Menar du levnadsförhållanden som i vattenvärden eller beteende/mat?

Både vattenvären, temperatur och Ph. maten är väl det minsta problemet..jag tror de kan äta samma mat.....

men som DRE skriver, det skulle kunna funka bättre med centralamerikaner.
#7 - 26 november 2009 22:28
endymion skrev:
Malawi med den typen av SA är dömt att misslyckas. Men typ eldbuk, zebraciklid och andra liknande CA funkar utmärkt med Malawi

Eh... menar inte att låta negativ men är inte zebracikliden och eldbuken dubbelt så stora som mbuna och MYCKET aggressiv? Finns det små CA?
#8 - 26 november 2009 22:37
det finns mindre CA också. Cuttericikliden är en utav dem ( Chryptoheros cutteri) Den blir inte så stor. jag har ingen erfarenhet mav andra Cryptoheros, men jag tror inte de hör till de stora CA cikliderna.

Men varför ska du blanda? Det finns jättemånga fina malawisar man kan ha tillsammans??
#9 - 26 november 2009 22:38
chainy skrev:
Eh... menar inte att låta negativ men är inte zebracikliden och eldbuken dubbelt så stora som mbuna och MYCKET aggressiv? Finns det små CA?

Jeg har hatt en 10 stk zebraciklider og 2 blåciklider sammen med mbuna
et års tid og det gikk bra. Den siste zebrasikliden gikk i det karet helt til for et par uker siden da jeg endelig fikk tak i den og flyttet den til mit CA kar.
Bilagor:
#10 - 27 november 2009 18:51
ciklidtok skrev:
det finns mindre CA också. Cuttericikliden är en utav dem ( Chryptoheros cutteri) Den blir inte så stor. jag har ingen erfarenhet mav andra Cryptoheros, men jag tror inte de hör till de stora CA cikliderna.

Men varför ska du blanda? Det finns jättemånga fina malawisar man kan ha tillsammans??

Vilket kul namn! :D

Jag har Malawi sen tidigare men ska avveckla det lite men det är några fina som jag vill ha kvar och sen tycker jag att fjärilcikliden och [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kakaduacikliden [/SIZE][/FONT]är så vackra så det skulle vara kul om de gick att ha dem ihop.
Men går det inte så går det ju inte. :(

Föresten..... någon som vet om Kakaduan går bra ihop med fjäril? :confused:
#11 - 27 november 2009 18:52
joker73 skrev:
Jeg har hatt en 10 stk zebraciklider og 2 blåciklider sammen med mbuna et års tid og det gikk bra.

Där ser man!
#12 - 30 november 2009 07:30
kakadua oh fjäril kan u ha tilsammans. men jag tycker fortfarande inte du skall blanda Malawi och andra Ciklider.

Även fast et kan fungera med vissa CA-ciklider, så är levnadsförhållanden alldeles för olika. Dessutom, Mbuna är väl lugna "snälla" fiskar, de flesta CA är det inte....
#13 - 1 december 2009 18:38
ciklidtok skrev:
kakadua oh fjäril kan u ha tilsammans. men jag tycker fortfarande inte du skall blanda Malawi och andra Ciklider.

Även fast et kan fungera med vissa CA-ciklider, så är levnadsförhållanden alldeles för olika. Dessutom, Mbuna är väl lugna "snälla" fiskar, de flesta CA är det inte....

Isåfall tror jag att jag ska skaffa kakadua och fjärilsciklid.

Om Mbuna är snälla så vill jag inte veta hur CA är med tanke på att mina Mbunor försöker äta upp mig om jag ville flytta på något i akvariet :p
#14 - 1 december 2009 19:59
Det finns helt klart många kombinationer av malawi och CA som fungerar på alla sätt och vis. Inte biotop akvarie, men inga problem att få det att fungera mycket bra.

Varför lägga på åsikter om fiskkombinationer som bara är just åsikter utan att i så fall säga just det?:( Det är väldigt lätt att skapa en känsla av vad som är rätt och fel när det i detta fall inte är fråga om det. Jag förespråkar att man ska ha förtroende för alla individer och istället försöka vara så hjälpsam man kan. Jag är säker på att chainy kan lösa detta om han/hon vill. Hitta du fiskar med liknande temperament och behov av ljus, växter, pH, hårdhet och dylikt så kommer de trivas utmärkt.

Jag har själv en plan att bygga 2 akvarier med ett runt rör emellan fyllt av sten och malar med extra ström i röret. I vardera akvarium hade jag tänkt ha Tanganyika resp CA ciklider. :d

Annons