Ameca yngel!

#1 - 12 november 2004 15:56
Fick just (½h sedan) den kull med yngel av Ameca splendes jag väntat på. Var bara tvungen att tala om detta.
:-)

Fy faan vad stora de är. Har alltid trott att de uppgifter som sa att ynglen kan vara upp till 2cm var klart överdrivna men med tanke på att mina är uppemot 15mm och min hona absolut inte är jättestor så stämmer det nog faktiskt

Extremt imponerande är dom i alla fall...

/Bjorn
#2 - 12 november 2004 16:48
Stort grattis. Ameca splendens är en ganska vacker fisk med sina fina fjäll.
Jag var sugen på den under 1980-talet.
Jag tror inte jag hade den då men är lite osäker, men yngel skulle jag nog komma ihåg.
Kommer jag ihåg rätt att hanen inte har ett riktigt gonopodium som t ex guppy?
#3 - 15 november 2004 09:46
Nej precis som alla goodider har den ett s.k. andropodium istället. De har heller inte förådsbefruktning som arter ur Poecila har.

Hos Ameca får också yngeln näring från modern under sin utveckling och det är väl därför de kan vara så stora när de föds.

Märks också på honan nu efteråt, hon är verkligen extremt ihopsjunken.

Kullarna är också ganska små, har räknat till "minst 8" än så länge och någon stanns där är antagligen rätt normalt för en hona av den storlek jag har.

Å andra sidan så kan man antagligen förvänta sig att stor andel klarar sig då de är så stora och efterssom föräldrarna inte betraktar dom som mat.

Tycker för övrigt att framför allt hannarna är bland de vakraste akvariefiskar man kan hitta.

/Bjorn
#4 - 15 november 2004 09:55
Grattis Bjorn! är det din första kull Ameca?
Båda mina stora honor Xenotoca fick ungar i veckan
#5 - 15 november 2004 10:16
Ja det är min första kull. Har bara haft dom i ca en månad. (Honan var altså "på smällen" redan vid köpet.)

/Bjorn
#6 - 15 november 2004 10:44
Har du någon bild på dem?

Annons