Amazonasbiotop

#1 - 7 december 2005 20:00
Hej alla nya akvarievänner!

Jag tänkte ta upp denna hobby igen -- sist var jag typ 12 år och inhyste några guppy o några neontetror i en algbemängd burk... Nu blir det andra bullar.

Jag tänkte försöka mig på att bygga upp en sydamerikansk biotop; min sinnebild är ett bakvatten i en bergsbäck i Amazonas. (Pretto, men ska man så ska man ;)) Jag tänker mig ganska sparsmakad växtlighet, något stenröse och ganska mycket trassliga rötter... Vad har ni för tips om inredning, växtval, fiskar etc? Det hela ska inhysas i ett 200-liters akvarium...

EDIT:
Man kan ju t ex se hur Lucas_No1 ordnat det för sig (http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=305624&gid=537249), ngt åt detta håll är det jag söker åstadkomma...
#2 - 5 januari 2006 16:51
Tack för all respons på min initiala fråga...;)

Nu har jag i alla fall kommit igång, har ett kar på 180 l med ett par rötter, ett gäng stenar och växter. Efter att det fått stå till sig ett par veckor så tillsattes 21 glödbandstetror och en ancistrus-mal. En vecka senare kom en gibbiceps-mal till. Nu har det gått ytterligare en vecka och alla värden ser fortfarande bra ut, ingen nitrit, pH runt 7 (ska ner lite), kH på 6. Nåväl, til l frågan:

I vilket tempo kan man tillsätta ytterligare invånare?
Jag läste nånstans om att det finns risk för nitritspikar efter 2-3 veckor, hur är det med den saken? Ska jag ta det lite lugnt med mitt nästa steg (som troligen rör sig om några ciklider, troligen kakaduer) och vänta ett par veckor till, eller leder det bara till att jag skjuter risken för nitritspik framför mig?

(Varför uppstår en sån "spik", förresten?)
#3 - 5 januari 2006 17:21
ett par bilder skulle sitta fint :D
nitrit bildas väl av fiskarnas avföring, ochh om de inte har hunnit bli rätt bakterier i vattnet så finns de inget som kan bryta ner nitriten.
med andra ord ju mer fisk som skiter ju mer nitrit
rätta mig om ja har fel
#4 - 5 januari 2006 17:47
[quote=andreassofus]ett par bilder skulle sitta fint :D
[/quote]

http://img215.imageshack.us/my.php?image=akvarium13ta.jpg
#5 - 5 januari 2006 20:38
Jag tycker at du ska dämpa belysningen något, och kanske slänga i lite eklöv eller liknande, det hade gett den där mysiga amazonaskänslan... en riktigt stor, tjock rot hade varit snyggt också, och ger dessutom bra gömställen.

Jag tycker att du har varit väldigt duktig och försiktig och tror inte att det är någon större risk för nitritspikar nu, bara du har ett bra filter.

Jagt ycker att du ska titta lite på bolivianska fjärilsciklider. Har själv blivit riktigt förtjust i dom och försöker nu att så snabbt så möjligt sätta upp ett kar till så jag kan omplacera vissa fiskar så att dom får plats i mitt 240-liters.
#6 - 5 januari 2006 22:50
Löv är en schysst idé, undrar om det fungerar med bok? (Jag bor i Skåne, gott om sådana här...) De borde kunna ge ytterligare lite surhet till vattnet (det är väl p g a det som det saknas undervegetation i bokskogar, tror jag.)

Fjärilscikliderna ser fina ut... bra idé...

Rötterna syns inte riktigt på bilden... här är det tydligare:

http://img233.imageshack.us/my.php?image=akvarium21xv.jpg
http://img233.imageshack.us/my.php?image=akvarium38tr.jpg

De är inte jättestora, kanske kunde man tagit i mer, det är sant... samtidigt ville jag lämna lite fria ytor till tetrorna. Och kanske blir det nån bilbuk på sikt...
#7 - 5 januari 2006 22:52
ja, kör på bok!

har jag i mitt kar med fjärilsciklider o det funkar kalasbra!!!
#8 - 6 januari 2006 00:04
ja tycker ditt kar ser väldigt bra ut ja. ja håller själv på o förbereder för ett amazonas kar men ja ska ha svartvatten med torvbotten och eklöv och inga växter alls tror ja och "tefärgat" vatten
lycka till vidare
#9 - 6 januari 2006 12:18
JA, både ek- och boklöv försurar och färgar vattnet lite.
Se till att koka dem först bara, annars akn det blir svårt att få dem att sjunka.
#10 - 6 januari 2006 14:19
[quote=Nils Holmström]JA, både ek- och boklöv försurar och färgar vattnet lite.
Se till att koka dem först bara, annars akn det blir svårt att få dem att sjunka.[/quote]

Men vi pratar väl i alla fall om nedfallna bruna löv? (Vill ju inte uppmana till brott mot allemansrätten :))
#11 - 6 januari 2006 14:43
Jaja, såklart, nedfallna bruna löv (eller bruna torkade löv som sitter kvar). tror inte det hade varit något vidare snyggt att ah färska löv, dessutom känns det somatt det är större risk att färska löv innehåller farliga ämnen.
#12 - 8 januari 2006 15:19
Hur gör ni för att färga vattnet? Skulle det kunna funka att gå ut i ett skogsdike och ta lite svart vatten, koka det och hälla i en liten skvätt då och då? Eller räcker det med ek- och boklöv?

Lucas_No1:s bilder visar ju ordentligt brunt vatten. Både hans och maculatus akvarier är snygga.
#13 - 8 januari 2006 15:23
du kan ha torvbotten eller på finns de medel i zooaffärerna som färgar vattnet, kommer inte på va medlet heter, och ja har hört att man kan lägga torv i en damstrumpa i karet och krama ur den då och då.
även måna rötter färgar vattet e del
#14 - 8 januari 2006 18:56
Hej.
Gå in på min sida så får du se hur det ser ut och koka inga löv.Det är totalt onödigt.
MVH Mats
#15 - 8 januari 2006 20:04
[quote=Krax]Både hans och maculatus akvarier är snygga.[/quote]

Tack :D
#16 - 10 januari 2006 19:40
OK....

Det går framåt, tror jag. Har nu följande innevånare i karet:

21 glödbandstetror
1 ancistrus
1 gibbiceps (ja den kommer bli för stor med tiden, jag vet)
5 fjärilsciklider

Efter att de sista 5 kommit på plats börjar det se riktigt trevligt ut. Kommer nog att vänta ett par veckor innan jag släpper i mer fisk. Sedan vill man ju inte överbefolka karet... Men vad jag saknar nu, kan jag tycka, är nån som simmar längre upp. Cikliderna (och om man har tur) malarna hittar man mest vid botten och tetrorna håller sig i mellanskiktet. Har funderat på bilbukar eller stänktetror. För min del personligen lutar det åt bilbuk, jag tycker det vore trevligt med några fiskar med lite rundare kroppsform. Men de gillas inte av alla i familjen. Finns det nån annan art med rundare kroppsform som håller till vid ytan? Och om det nu blir bilbuk (dvärg-), trivs de bäst i ett stim eller solo?
#17 - 10 januari 2006 19:42
bilbukar trivis bäst i stim vad jag vet. De uppskattar dessutom stark ström.
#18 - 10 januari 2006 20:30
[quote=Nils Holmström]bilbukar trivis bäst i stim vad jag vet. De uppskattar dessutom stark ström.[/quote]

Det är ett jäkla blås i akvariet nu... hade tänkt att strypa det på ngt sätt för ciklidernas skull. Kanske ingen bra kombination m a o?
#19 - 10 januari 2006 20:52
Jag har själv ingen större erfarenhet av bilbukar, men jag tycker de verkar vara lite bökiga att ah i ett stillsamt amazonaskar eftersom dom vill ha strömt vatten, och dessutom gärna hoppar. Men det kan ju säkert fungera, det borde gå att fixa någon slags kompromiss som passar alla... det hade ju onekligen varit rätt snyggt.

Annons