Amazonas kulfisk?

#1 - 7 maj 2007 21:45
Amazonas kulfisk - Colomesus asellus

Var kan man hitta köpa den?
Någon som vet?
Är det samma som brukar kallas Fig. 8?
#2 - 7 maj 2007 22:41
Nej, Fig 8 är en asiatisk art, Tetraodon biocellatus.
Enligt min erfarenhet är Colomesus asellus både snäll och känslig. Om jag tänkte skaffa arten igen skulle jag läsa på så mycket som möjligt, bland annat vilken mat (snäckor?) som den mår bäst av.
#3 - 8 maj 2007 07:53

Enligt min erfarenhet är Colomesus asellus både snäll och känslig. Om jag tänkte skaffa arten igen skulle jag läsa på så mycket som möjligt, bland annat vilken mat (snäckor?) som den mår bäst av.
Ja det här med snäckor har jag funderat på! Man kan ju inte bara ha snäckorna i karet för de lär ju ätas upp helt enkelt utan då får man nästan ha en snäckodling separat!?
Eller vad är bäst?
#4 - 8 maj 2007 11:00

Okey. I mitt fall kanske det är bättre att skaffa Fig 8 då?
För den är väl sötvatten också?
#5 - 8 maj 2007 11:09
VioXiD skrev:
Okey. I mitt fall kanske det är bättre att skaffa Fig 8 då?

För den är väl sötvatten också?

Helst ska den gå i bräckvatten - åtminstone enligt denna sajt.
#6 - 8 maj 2007 11:57
GasseG skrev:
Ja det här med snäckor har jag funderat på! Man kan ju inte bara ha snäckorna i karet för de lär ju ätas upp helt enkelt utan då får man nästan ha en snäckodling separat!?

Eller vad är bäst?

Ja, att ha den separat är nog bäst, mina små dvärgkulfiskar är i allafall på snäckorna på en gång när jag släpper ner dem...
#7 - 8 maj 2007 17:15
Tack Emmma. Vilken typ av snäckor släpper du ner....vet du det?
#8 - 8 maj 2007 20:13
Helst ska den gå i bräckvatten - åtminstone enligt denna sajt.
Ehh då litar jag mer på denna http://uinen.nrm.se/summary/SpeciesSummary.php?id=25175

SÖTVATTENFISK säger jag.
#9 - 8 maj 2007 20:18
Uhm nej. Bräckvatten. :)
#10 - 8 maj 2007 20:22
Uhm nej. Bräckvatten. :)
Hur kan du säga så när den mest respekterade fisksidan på internet nämligen "FishBase" hävdar annorlunda? Vad grundar du det på Robin....??

Det är just den här sortens av information som är så farlig!
#11 - 8 maj 2007 21:00
Den heter:
Colomesus asellus, Chelichthys asellus, Amazonas kulfisk, brasiliansk sötvattenskulfisk, a

Och är sötvatten även enligt zoopet.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1150

Men en liten tanke är att ni kanske pratar om olika fiskar.
Antingen Amazonas kulfisk som går i sötvatten
eller Fig. 8 som går i bräcktvatten...
Om jag har fattat rätt?
#12 - 8 maj 2007 22:10
Från FishBase
[SIZE=+2] Tetraodon[/SIZE] [SIZE=+2] biocellatus [/SIZE] Tirant, 1885 Family: Tetraodontidae (Puffers) [SIZE=1]picture (Chbio_u6.jpg) by [SIZE=1][SIZE=1]Dikic, D.[/SIZE]

[FONT=arial][SIZE=1]Point map[/SIZE][/FONT] [/SIZE][/SIZE]
Order:
Tetraodontiformes (puffers and filefishes)
Class:
Actinopterygii (ray-finned fishes)
FishBase name:
Eyespot pufferfish
Max. size:
8.0 cm TL (male/unsexed; Ref. 12693)
Environment:
demersal; freshwater; pH range: 6.5 – 7.5; dH range: 5 - 12 Climate: tropical; 22 – 26°C
Importance: fisheries: of no interest; aquarium: commercial
Resilience: High, minimum population doubling time less than 15 months(Preliminary K or Fecundity.)
Distribution:
Gazetteer Asia: Indochina, Malaysia and Indonesia.
Biology: Aggressive against conspecifics. [COLOR=Red]Not a brackish water species[/COLOR]. Feeds on snails and other benthic organisms.
Red List Status:
Not in IUCN Red List (Ref. 53964)
Dangerous:
harmless
Coordinator:
[SIZE=-1] Matsuura, Keiichi [/SIZE] Main Ref: Rainboth, W.J.. 1996. (Ref. 12693)

Kolla det jag har rödmarkerat.....och nej humlor bränns inte!
#13 - 8 maj 2007 22:14
GasseG skrev:
Hur kan du säga så när den mest respekterade fisksidan på internet nämligen "FishBase" hävdar annorlunda? Vad grundar du det på Robin....??

Det är just den här sortens av information som är så farlig!

FishBase är ett fantastiskt verktyg för alla fiskintresserade, med en otrolig mängd information.
Fast när det gäller Tetraodon biocellatus är jag benägen att tro på alla som hävdar att arten lever längre i (svagt) bräckt vatten. Till exempel The Puffer Forum, Wikipedia och Mongabay.
#14 - 9 maj 2007 00:38
Ja jag saltade 8 orna när jag hade dessa.Det hette när jag köpte att det var sötvatten men det trasslade hela tiden men alla svampproblem m,m, försvann med salt, så jag är nog motvalls och salt säger jag också. fishbase till trots:)

mvh erik l
#15 - 9 maj 2007 05:21
Intressant att ni säger så Daniel och erik. Då får jag gå till botten med det här......återkommer.
#16 - 9 maj 2007 05:35
Intressant! Jag ska försöka få tag på referensen så ska vi se vad den säger.

Referensen heter "Fishes of the Cambodian Mekong" och mekongfloden är världens tionde största flod som löper genom fyra länder. I Kambodia ligger dock flodmynningen till havet.
#17 - 9 maj 2007 06:07
GasseG skrev:
Intressant! Jag ska försöka få tag på referensen så ska vi se vad den säger.

Referensen heter "Fishes of the Cambodian Mekong" och mekongfloden är världens tionde största flod som löper genom fyra länder. I Kambodia ligger dock flodmynningen till havet.

Nä, men i Vietnam. Och jag får det till sex länder - Kina, Burma, Thailand, Laos, Kambodja och Vietnam. ;)
#18 - 9 maj 2007 10:29
Hehe såklart har du rätt Daniel men i så fall så kan den ju inte vara en bräckvattenfisk eftersom mekongfloden inte har kontakt med havet i Kambodia.
#19 - 9 maj 2007 13:26
GasseG skrev:
Tack Emmma. Vilken typ av snäckor släpper du ner....vet du det?

Jag brukar plocka snäckor i den lokala djuraffären, ingen aning om vad de heter. Men jag antar att det är den sort som anses vara ohyra - jag har dock inte lyckats få de jag petat ner i andra akvarier att föröka sig (taskigt - jag som gärna vill ha ett litet överskott)
#20 - 9 maj 2007 16:34
Ok tack Emmma!

Har vi slagit fast nu då att Tetraodon Biocellatus alias fig 8 kulfisk är en [COLOR=Magenta]SÖTVATTENSFISK![COLOR=Black]?[/COLOR][/COLOR]
#21 - 9 maj 2007 18:37
GasseG skrev:
Har vi slagit fast nu då att Tetraodon Biocellatus alias fig 8 kulfisk är en [COLOR=magenta]SÖTVATTENSFISK![COLOR=black]?[/COLOR][/COLOR]

Nja, det verkar lite väl enkelt... ;)
Det dyker upp en massa frågor:
* Visst verkar Fig 8 leva i sötvatten - men gör arten uteslutande det? Enligt denna sajt är det bara unga fiskar som lever i sötvatten. Och klickar man sig vidare från Fishbase till Catalog of Fishes står följande: "Habitat: freshwater, brackish".
* Varifrån kommer fiskarna som importeras? Jag har ingen aning, men Indonesien verkar troligare än Kambodja. Hur lever Fig 8 i Indonesien?
Och så den viktigaste frågan:
* Vilka förhållanden ska arten ha för att trivas i akvarium? Många akvarister verkar ha erfarenheten att svagt bräckt vatten är att föredra. Fast jag har hittat några sajter, till exempel denna, som klart och tydligt skriver sötvatten.
#22 - 9 maj 2007 18:55
Men...
..är sötvatten rakt av?
#23 - 9 maj 2007 19:00
VioXiD skrev:
Men...

..är sötvatten rakt av?

Ja.
Klarar dock bräckvatten - enligt Fishbase.
#24 - 9 maj 2007 20:18
Nja, det verkar lite väl enkelt... ;)

Det dyker upp en massa frågor:

* Visst verkar Fig 8 leva i sötvatten - men gör arten uteslutande det? Enligt denna sajt är det bara unga fiskar som lever i sötvatten. Och klickar man sig vidare från Fishbase till Catalog of Fishes står följande: "Habitat: freshwater, brackish".

* Varifrån kommer fiskarna som importeras? Jag har ingen aning, men Indonesien verkar troligare än Kambodja. Hur lever Fig 8 i Indonesien?

Och så den viktigaste frågan:

* Vilka förhållanden ska arten ha för att trivas i akvarium? Många akvarister verkar ha erfarenheten att svagt bräckt vatten är att föredra. Fast jag har hittat några sajter, till exempel denna, som klart och tydligt skriver sötvatten.
Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så?
I fall man kan ha lite salt i men både fiskar och växter trivs så är det ju inget problem.

Hur ska jag få tag på referensen! Någon som vet?

PS: Kloka ord som vanligt Daniel!
#25 - 9 maj 2007 21:03
Ja.

Klarar dock bräckvatten - enligt Fishbase.

Tänkte väl det. Blev bara lite orolig med allt erat prat och olika sidor hit och dit. Och massa svåra latinska namn... Haha ;)
Tusen tack för hjälpen.
#26 - 9 maj 2007 21:23
GasseG skrev:
Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så? I fall man kan ha lite salt i men både fiskar och växter trivs så är det ju inget problem.

Nån som är hemma på vattenkemi kan säkert ge ett uttömmande svar.
Själv föredrar jag att spara saltet som nödåtgärd om något skulle hända.
#27 - 14 maj 2007 05:31
Ja du Daniel här blev det inga svar på vattenkemin men men det löser sig nog.

Men nu är det så att jag har drömt ihop hur jag kan sammafoga ett snäckodlings kar med det permanenta karet så det kommer över lagom många snäckor till kulisarna i veckan.

Då återstår dock frågan om någon vet hur man odlar snäckor bäst?
Om någon kunde länka eller ge tips så är jag tacksam.
#28 - 31 maj 2007 16:33
FishBase är ett fantastiskt verktyg för alla fiskintresserade, med en otrolig mängd information.

Fast när det gäller Tetraodon biocellatus är jag benägen att tro på alla som hävdar att arten lever längre i (svagt) bräckt vatten. Till exempel The Puffer Forum, Wikipedia och Mongabay.

jag har hört att fig8 kan leva i marina vatten också kan det stämma tro??
#29 - 31 maj 2007 16:36
ja det e det!"
#30 - 10 juni 2007 17:40
[INDENT]
GasseG skrev:
Ja du Daniel här blev det inga svar på vattenkemin men men det löser sig nog.

Men nu är det så att jag har drömt ihop hur jag kan sammafoga ett snäckodlings kar med det permanenta karet så det kommer över lagom många snäckor till kulisarna i veckan.

Då återstår dock frågan om någon vet hur man odlar snäckor bäst?

Om någon kunde länka eller ge tips så är jag tacksam.

i en glasburk/akvarium löv i botten och lite alg tabletter

[/INDENT]
#31 - 10 juni 2007 17:40
om du menar "skadedjurs varianten" (inte ampullaria altså ^^)

Annons