Amazonas kulfisk - Colomesus asellus
Var kan man hitta köpa den?
Någon som vet?
Är det samma som brukar kallas Fig. 8?
Ja det här med snäckor har jag funderat på! Man kan ju inte bara ha snäckorna i karet för de lär ju ätas upp helt enkelt utan då får man nästan ha en snäckodling separat!?Daniel Blom skrev:Nej, Fig 8 är en asiatisk art, Tetraodon biocellatus.
Enligt min erfarenhet är Colomesus asellus både snäll och känslig. Om jag tänkte skaffa arten igen skulle jag läsa på så mycket som möjligt, bland annat vilken mat (snäckor?) som den mår bäst av.
Daniel Blom skrev:Nej, Fig 8 är en asiatisk art, Tetraodon biocellatus.
Enligt min erfarenhet är Colomesus asellus både snäll och känslig. Om jag tänkte skaffa arten igen skulle jag läsa på så mycket som möjligt, bland annat vilken mat (snäckor?) som den mår bäst av.
GasseG skrev:Ja det här med snäckor har jag funderat på! Man kan ju inte bara ha snäckorna i karet för de lär ju ätas upp helt enkelt utan då får man nästan ha en snäckodling separat!?
Eller vad är bäst?
Ehh då litar jag mer på denna http://uinen.nrm.se/summary/SpeciesSummary.php?id=25175Daniel Blom skrev:Helst ska den gå i bräckvatten - åtminstone enligt denna sajt.
Hur kan du säga så när den mest respekterade fisksidan på internet nämligen "FishBase" hävdar annorlunda? Vad grundar du det på Robin....??Robin_Hedstrom skrev:Uhm nej. Bräckvatten. :)
GasseG skrev:Hur kan du säga så när den mest respekterade fisksidan på internet nämligen "FishBase" hävdar annorlunda? Vad grundar du det på Robin....??
Det är just den här sortens av information som är så farlig!
GasseG skrev:Intressant! Jag ska försöka få tag på referensen så ska vi se vad den säger.
Referensen heter "Fishes of the Cambodian Mekong" och mekongfloden är världens tionde största flod som löper genom fyra länder. I Kambodia ligger dock flodmynningen till havet.
GasseG skrev:Tack Emmma. Vilken typ av snäckor släpper du ner....vet du det?
GasseG skrev:Har vi slagit fast nu då att Tetraodon Biocellatus alias fig 8 kulfisk är en [COLOR=magenta]SÖTVATTENSFISK![COLOR=black]?[/COLOR][/COLOR]
VioXiD skrev:Men...
Amazonas kulfisk - Colomesus asellus
..är sötvatten rakt av?
Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så?Daniel Blom skrev:Nja, det verkar lite väl enkelt... ;)
Det dyker upp en massa frågor:
* Visst verkar Fig 8 leva i sötvatten - men gör arten uteslutande det? Enligt denna sajt är det bara unga fiskar som lever i sötvatten. Och klickar man sig vidare från Fishbase till Catalog of Fishes står följande: "Habitat: freshwater, brackish".
* Varifrån kommer fiskarna som importeras? Jag har ingen aning, men Indonesien verkar troligare än Kambodja. Hur lever Fig 8 i Indonesien?
Och så den viktigaste frågan:
* Vilka förhållanden ska arten ha för att trivas i akvarium? Många akvarister verkar ha erfarenheten att svagt bräckt vatten är att föredra. Fast jag har hittat några sajter, till exempel denna, som klart och tydligt skriver sötvatten.
Daniel Blom skrev:Ja.
Klarar dock bräckvatten - enligt Fishbase.
GasseG skrev:Svårt! Men om vi säger så här då. Kan man ha lite salt i akvariumet oavsett vilken fisk det gäller? Eller är det ett big NO NO att göra så? I fall man kan ha lite salt i men både fiskar och växter trivs så är det ju inget problem.
Daniel Blom skrev:FishBase är ett fantastiskt verktyg för alla fiskintresserade, med en otrolig mängd information.
Fast när det gäller Tetraodon biocellatus är jag benägen att tro på alla som hävdar att arten lever längre i (svagt) bräckt vatten. Till exempel The Puffer Forum, Wikipedia och Mongabay.
GasseG skrev:Ja du Daniel här blev det inga svar på vattenkemin men men det löser sig nog.
Men nu är det så att jag har drömt ihop hur jag kan sammafoga ett snäckodlings kar med det permanenta karet så det kommer över lagom många snäckor till kulisarna i veckan.
Då återstår dock frågan om någon vet hur man odlar snäckor bäst?
Om någon kunde länka eller ge tips så är jag tacksam.