Jag funderade på något liknande med mitt Rio 125 för något år sedan, men jag övergav det, blev mer växter och dvärgciklider i det istället. Men gjorde iordning ett annat just långsmalt akvarium jag en gång hade haft killis i. Ett hemmabygge jag byggde på tidigt 1980-tal, föga förvånande var det otätt och skrotades istället, så det blev inget av det projektet. Rio 125 är ju näst intill kubistiskt, jag tycker det för högt för ett bäckakvarium.
En kompis hade däremot ett fint och avancerat bäckakavrium med fall, det var sammalagt 60 cm djupt, avdelat med en mellanvägg där den bakre kammaren var ett filter. Akvariet var 200cm långt och endast 30 cm högt. En ganska kraftig Turbell sög från bakkammaren och tömde ut över ett litet vattenfall och ned i den främre kammaren. I andra ändan fanns ett insug nära botten in till bakkamamren. Bakkammaren hade en labyrint där returvattnet cirkulerade långsamt genom flera olika filtermateril tillbaks till pumen. Pumpen var kopplad till en varvtalsregulator, och kunde då köras i olika hastigheter. Belysningsrampen hängde från taket omkring 50 cm ovanför akvariet. Denna innehäll olika lysrör och glödlampor som kunde tändas/släckas individuellt.
Från början var det amazonasinspirerat med snabbsimmande större tetror jag glömt namnet på, några monsterciklider och banjomalar, tror jag, det var många år sedan nu. Senare var det en asiatisk biotop, men ett större stim "sillar" som jag också glömt vad det var för fiskar, samt siamensisar i 25 cm klassen.
Det var imponerande... Tror även det innehöll inhemska fiskar då det flytades ut till ett uterum, innan ägaren tröttande skrotade det.