Hej Lena 123!
Kan på intet sätt titulera mig expert på området, men just co2 biten har jag fått ganska bra kläm på.
[quote=Lena123]Har börjat med mäsk i en 5 l dunk, till mitt 375 l. Har en "trappa". Tänkte göra om och ha 2 st 5 l dunkar för att få ett jämnare bubbel.[/quote]
Jag har samma storlek på kar som du och kör med 2st. 5L dunkar för att få någorlunda jämn tillförsel av co2. 3st. skulle säkert vara ännu bättre men det blir ju lite jobb att sätta mäsk flera gånger i veckan.
[quote=Lena123]Är inte heller nöjd med trappan. Är det inte meningen att bubblorna ska spridas ut i karet. Har den under utblåset till innerfiltret, men dom flesta bubblorna åker upp till ytan direkt.
Läst en massa trådar om mistreaktorer mm. Kan nån vara snäll och förklara lite mer från grunden hur det funkar. Vad som behövs för att fixa det själv.
Tacksam för svar från en glad amatör...:D[/quote]
Själv experimenterade jag med olika sätt att lösa upp co2 i vattnet innan det pumpades runt i akvariet. Visst blev det förändringar till det bättre, alltså växterna såg ut att trivas och så, men jag fick aldrig igång det där mytomspunna "bubblet" riktigt. Inte förrän jag byggde en sk. PET loopback mistreaktor :-) Då kom det igång på allvar! Det verkar också som att, samtidigt som man löper mindre risk att råka ut för en akut ph sänkning, så får växterna lättare att ta upp co2.
Just det där med loopback är ganska finurligt eftersom man på så sätt återanvänder de lite större bubblor co2 som snabbt stiger mot toppen av flaskan. Den jag byggde av en 63cl ciderflaska, ett powerhead och lite slang sväljer utan problem 5 bubblor/sekund, säkert mer ändå för jag kollade inte precis när jag hade en nysatt mäsk.
Jag valde att leda misten från reaktorn till utblåsen på mina två fluval 4+ som är riktade lite snett mot front resp. bakglaset. På det viset lyckas jag få hyfsad spridning på det.
Jag har beskrivit lite i en annan tråd
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=87069
om mina erfarenheter men kom gärna med frågor om det är nåt specifikt du undrar över.
Det problem man har med mist är väl spridningen av bubblorna, alltså att få en jämn fördelning i hela akvariet. Inte helt lätt alla gånger.
/Anders