Amaro, vilken fisk ??!!

#1 - 22 juni 2007 14:24
[COLOR=black]Som en del vet så håller jag på o säljer mina fiskar just nu. Detta pga byte av inriktning som blivit ganska så knepigt :)[/COLOR]

[COLOR=black]Till frågan, jag tänkte inhandla paronhajar men det blir nog inte av nu då jag tänker efter. Detta pga många olika skäl. Det har dock blivit ett stort problem för mig eftersom jag nu inte vet vad jag ska ha i mitt kar.[/COLOR]

[COLOR=black]jag funderade ett tag på ormhuvudsfisk (chianna) bla på chianna stewarti som blir riktigt fin. Är dock tveksam på om jag vill ha en så rovgirig fisk.[/COLOR]

[COLOR=black]Jag sitter och funderar starkt på vad jag vill börja satsa på men inget kommer fram. Antar att jag behöver lite hjälp i denna fråga.[/COLOR]

[COLOR=black]Det jag är ute efter är att ha en art som man kan ha ca 2-4exemplar av (hur stora de blir är inte relevant eftersom de vid större storlek kommer få större kar)[/COLOR]

[COLOR=black]Fisken ska vara mäktig och cool, ingen sällskapsfisk med andra ord. Den ska inte bara va snygg att se på utan häftig och intressant. Något mot hajhållet är ett bra exempel på vad jag söker... En fisk som minst blir 20cm lång.[/COLOR]

[FONT=Arial Black][COLOR=black]Så vad säger ni? tips på vad jag kan ha ?[/COLOR][/FONT]

Jag vet att det finns en del syndontisar som blir riktigt stora och väldigt snygga. Någon som kan peka ut en del sorter ?

Chianna behöver jag inte info om eftersom jag redan vet vilka arter det finns.

Jag hoppas verkligen ni kan ge mig något jag kan satsa på, känns som om hobbyn ligger på is just nu, inte kul alls.

Mvh Amaro
#2 - 22 juni 2007 14:44
Pirayor kanske? Dom ær ju stora och hæftiga:) Hur stort ær karet?
#3 - 22 juni 2007 15:02
du ska ha guldancistrus
#4 - 22 juni 2007 15:37
kjaer piratfisk, namnet låter intressant iallafall. ska kolla upp vad det är för något :)

guppy sluta sabotera med ditt skitsnack..
#5 - 22 juni 2007 15:39
kjaer den ser ju skrämmande ut haha, absolut inget jag vill ha :D
#6 - 22 juni 2007 15:42
Amaro skrev:
kjaer piratfisk, namnet låter intressant iallafall. ska kolla upp vad det är för något :)

guppy sluta sabotera med ditt skitsnack..

Ursækta... Det ær jag som pratar danska. Piraya heter dom på svenska:)
#7 - 22 juni 2007 15:43
kjaer :D piratfisk på danska va hehe.

nee pirajor blir det absolut inte, visst är dem häftiga men det är inget jag vill ha hemma :)
#8 - 22 juni 2007 15:47
Crenicichla og cichla arterna ær också hæftiga:) Eller Belonesox belizanus...
#9 - 22 juni 2007 15:49
påfågel!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 22 juni 2007 15:58
Hur stort akvarium kommer du att hålla dom i - för att man skall kunna svara på frågan så måste man ju veta det.

Sedan är ju ett tips att gå in i Zoopets artbeskrivningar och ange storlek 20-30 för fisken samt akvariestorleken och sedan klicka på sök då får du upp en lista med fiskar
#11 - 22 juni 2007 16:08
just nu 200Liter men som jag i en annan tråd nämnt så kommer det bli ett kar på 500-1000L inom detta år. Då fisken (oavsätt vilken fisk) är ungfisk så blir inte ett 200liters så dåligt (alltså om fisken är under 15-20cm)

kjell ska testa det du nämnde, aldrig gjort så förr :)
#12 - 22 juni 2007 16:26
Ska det vara rovfiskar eller bara stora fiskar?
#13 - 22 juni 2007 16:29
Jag hade kört med Clarias malar men då behövs ett stort kar roliga att titta på och går att blanda med andra rovfiskar.
#14 - 22 juni 2007 17:29
Ormhuvudfisk, channa... inte chianna ;) aja små saker. Channa Aurantimaculata tycket jag är fin.

Annars kan du testa fengäddor, tex polypterus endlicheri endlicheri, polypterus ornatipinnis, etc etc.

Eller Lepisosteus Oculatus. Rätt nice firrar.

Chitala Ornata, Chitala Chitala, Chitala Blanci.

Datnioides är oxo en mycket fin fisk ;)

Om det är något du undrar är de bara fråga på.
#15 - 22 juni 2007 19:42
nu är vi inne på rätt spår iallafall :)

kjaer jag vill ha rovfiskar däremot helst de som inte attakerar mina fingrar direkt då jag stoppar ner handen så att säga. channa (tack för rättningen malcus) attakerar ju direkt så det är inget jag ser fram emot direkt hehe. Detta är första tanken då, om jag däremot ser något jag tycker är klockrent så spelar det alltså ingen roll, då får man ta konsekvenserna :).

Ps att jag vill ha lite större fisk är för att jag bara vill hålla en art, vore inte så kul om de är på 10cm vettu :) Då de är unga så är det ju lungt, men vill se dem växa och bli finare och finare så att säga. Det är just pga detta jag tröttnat på de fiskar jag har nu, de alla har växt till sig ganska bra jämfört med storleken de hade då jag inhandla dem. Visst kommer de växa betydligt mer (silverhajarna, praktbotierna, malarna) men jag har fått nog kan man säga. Det känns nu som om jag uppfostrat barnen och vill ha ut dem ur huset typ hehe :D

stene not a big fan of clarias malar. De passar in i en del av punkterna jag satt för vilken typ av fisk jag vill ha men tyvärr inte det viktigaste = de ska va snygga :D tycker inte clarias är så fina. Däremot riktigt roliga att se på då de rör på sig. fler ideer kanske?

malcus du kom med riktigt bra exempel faktiskt, din smak verkar vara ganska lik min (om detta är fiskar i din smak så att säga)

Det mest klockrena måste nog vara datnioides (tigerfisk). Har faktiskt i smyg funderat på denna. Undrar dock om det inte kan finnas andra ur samma familj som är lika häftiga??

Chitala vet jag inte, denna fisk är också klockren undrar dock om den är så intressant att ha?! En vänn har ett par och de verkar vara väldigt skygga.

är Stör något man kan fundera på eller gör man den orättvisa genom o ha den i ett kar? dammfisk va??

Fortsätt gärna komma med tips.

Tigerfisken ska jag absolut fundera på. Kan man ha malar tillsammans med den undrar jag?
#17 - 22 juni 2007 19:52
Polypterus delhezi är sjukt snygg

malcus jag missade att du hade tagit med Polypterus endlicheri endlicheri den är också sjukt grym.. dessa två kan jag helt klart tänka mig.. vad tror ni de kostar?
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 22 juni 2007 19:53
Den sista tycker jag är klart intressantast - fast då behöver du ett bräckvattensakvarium
#19 - 22 juni 2007 19:54
kjell med den sista så menar du Selenotoca multifasciata eller ?
Bilagor:
#20 - 22 juni 2007 20:12
Mina fengäddor kostade 295:- styck. Endlicheri. Har 2st. De har växt från 6cm till 16 på cirka fem veckor.
#22 - 23 juni 2007 04:40
Lutt skrev:
grattis men vilka arter hade du efter som den sista sa folket var helt grym....aja söker man efter ex neontetra beskrivning så går man med i zoopet.

zoopet är nog den lipigaste av dom alla snart får inte en kotte skriva på forumet men de får ta del av ett felaktig artbeskrivning som ingen vågar säga emot skrattretande...

Amaro jag kan säga dig det att en planetcatfish nisse kan få mer rätt än vad zoppet visar i deras felaktiga artbeskrivning men det är jag det låt varenda L-mal kallas för clown pleco eller vermiculata som inte en person har hört talas om ;)

I stället för att komma med löjliga påståenden kanske du skulle ta och maila Kjell alla felaktighter som du hittar i artbeskrivningarna. På så sätt får han en rimlig chans att rätta till felen.
Fattar nada av vad du menar med att snart får inte en kotte skriva på forumet, blir du alltid sådär grinig när det regnar på midsommarafton :)
Guest
#23 - 23 juni 2007 09:25
Guy Palm skrev:
I stället för att komma med löjliga påståenden kanske du skulle ta och maila Kjell alla felaktighter som du hittar i artbeskrivningarna. På så sätt får han en rimlig chans att rätta till felen.

Fattar nada av vad du menar med att snart får inte en kotte skriva på forumet, blir du alltid sådär grinig när det regnar på midsommarafton :)

haha jaja midsommar skyller jag på och jag menar inte det jag skrev....sillen var nog rutten, vilken pest hehe
#24 - 23 juni 2007 09:31
Lutt skrev:
haha jaja midsommar skyller jag på och jag menar inte det jag skrev....sillen var nog rutten, vilken pest hehe

Alla blir griniga av rutten sill, ha en fortsatt skön midsommar :D
Bilagor:
#25 - 23 juni 2007 11:06
Usch vilken tramsig tråd detta gick och blev. Bra tips på stora, exotiska och rovgiriga fiskar hittar trådstartaren enklast i diskussionen som heter "annorlunda fiskar" och därmed bör vi slippa vidare tjafs om tetror, förolämpningar, ilskna avhyvlingar och arga forumskötare.
#26 - 23 juni 2007 11:43
Hade jag startat ett större akvarium och velat ha lite mer aggro fiskar med mycket personlighet hade jag valt mellan två alternativ:

1. Någon av de större cikliderna ifrån Centralamerika, tex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=993. tråd med fina bilder på CA finns här: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=694495

2. Rovfiskar ifrån Malawisjön, till exempel http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=1609
#27 - 23 juni 2007 15:36
satfsoppa så de växer riktigt fort, de låter nice det :) priset är inte så farligt heller. hur stort kar går dem i ? andra invånade eller endast dem ?

Lutt, förstod ingenting av vad du skrev haha, ingenting :) Lyssna på guy palm :P han vet säkert bäst.

Saftsoppa håller med om att tråden gick lite åt skogen nu :D Jag vet att jag kanske bör ta en titt i "annorlunda fiskar" tråden men den är såå lång och jobbig. Tänkte att jag vid start av denna tråd kanske skulle få lite seriösa tips av de som lagt inlägg på den tråden..

Långås snygga fiskar är det :) är dock inte intresserad av ciklider.

Mvh Amaro
#28 - 23 juni 2007 15:38
Fengäddor, Selenotoca multifasciata och tigerfisk är de starkaste kandidaterna just nu iallafall. Problemet är dock att två av dessa vill ha bräckvatten, har ingen aning om hur det går till.
Guest
#29 - 23 juni 2007 15:43
förstod inte heller det var nog bara sillen som snackade hehe

Fengäddor är snygga ska köpa några endlicheri snart.

Kolla bara in denna filmen....de är grymt fina
&mode=related&search=" target="_blank">
&mode=related&search=
#30 - 23 juni 2007 18:28
&mode=related&search=

vad är den där hajliknande firren?`är det silverhajmal eller paron lr vad ?
#31 - 23 juni 2007 19:16
Mina fengäddor går i 720 tillsammans med påfåglar, arowana, indotiger, vaillanti, vändmal, channa micropeltes och mother of snails...
#32 - 23 juni 2007 19:44
Polypterus endlicheri endlicheri behöver ett kar på ~700liter då de faktiskt kan bli upp mot 60cm om inte mer :|

Jo, annorlunda o "monsterfiskar" är mina grejer det ;)

Jag har haft lepisosteus, dats fengäddor mm mm mm. Vet inte om man ska kalla mig erfaren, men lite kan jag nog iaf :D

Alla Datnioides behöver ju inte bräckt vatten. Datnioides pulcher, Indo "dat" tex. klarar sig utmärkt i söttvatten. Jag har inga problem med min "silver dat" (datnioides quadrifasciatus/polota), och den går i rent söt vatten.

Chitala är väl inte världens roligaste fisk kanske, men rätt häftig iaf. Min kommer alltid fram när man matar.

Fengäddor är väl det jag håller på med mest just nu. har 2 ornatipinnis, 3 delhezi, 4 senegalus o ska försöka få tag på en endlicheri i veckan som kommer.
Fengäddor är riktiga "slow growers". Jag har en som jag haft i mer än ett halv år som kanske bara vuxit 2-3 cm. Men de varierar från fisk till fisk så klart...

Som sagt, fråga om det är nått.
Guest
#33 - 23 juni 2007 20:47
Amaro skrev:
&mode=related&search=

vad är den där hajliknande firren?`är det silverhajmal eller paron lr vad ?

det är en Arius seemanni och den brukar tror jag kallas för sydamerikansk silverhajmal
#34 - 25 juni 2007 14:56
den vill jag ha :)
#35 - 25 juni 2007 15:44
Arius seemanni är inget giltigt namn på fisken, den heter Hexanematichthys seemanni
http://www.fishbase.se/Nomenclature/SynonymsList.cfm?ID=13480&GenusName=Hexanematichthys&SpeciesName=seemanni
Om du läser om fisken så ser du att den inte är lämplig som akvariefisk. Vuxna djur i saltvatten
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=13480
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=700
#36 - 25 juni 2007 17:17
Tack för info guy.

Bräckvatten ska också gå bra fick jag höra, :)

fisken blir bara 35cm enligt zoopets artsbeskrivning vilket (om det stämmer) är helt perfekt för mig och mina planer.

har dock mycket kvar att fundera på så inget är än säkert. Får fiska runt lite till :)
#37 - 25 juni 2007 17:28
Tydligen skall den ha saltare vatten ju större den blir, för att slutligen leva enbart i salt.
#38 - 25 juni 2007 17:31
Guy Palm skrev:
Tydligen skall den ha saltare vatten ju större den blir, för att slutligen leva enbart i salt.

Hmm.. Hur ska den kunna simma i enbart salt? :D hehe kunde inte låta bli;)
#39 - 25 juni 2007 17:34
Hahahahahahahahahahaha! :D
#40 - 25 juni 2007 17:34
Guy i see, får kolla in i det där lite mer. Denna är dock ännu en kandidat till vad jag kan tänka mig ha. Om ett tag så ska jag sedan börja läsa på om de olika fiskar jag kan tänka mig ha för att se vilka som passar och vilka som inte passar :)

Kjaer :D
#41 - 25 juni 2007 17:38
saftsoppa det där var inte ens så kul hehe..

detta finner jag dock mycket mer underhållande.

Detta är en persons svar på en fråga angående varför fiskarna mår dåligt och dör. personen har helt rätt i vad den säger, låter logiskt.. det roliga kommer dock då denne drar exempel:

Antagligen för dålig cirkulation av pump. Man ska alltid ha en överdimensionerad pump. Skulle pumpen ändå vara ansträngd precis som våra hjärtan så är den antagligen full med skit/skräp som måste avlägsnas men gärna till krukväxter som älskar denna näring. Spill inte denna utmärkta växtnäring.

"Skulle pumpen ändå vara ansträngd precis som våra hjärtan så är den antagligen full med skit/skräp som måste avlägsnas" :D:D:D:D

Slutligen vill jag bara säga ... Vi alla har skit och skräp i våra hjärtan, may god help us all !

Annons