Amanoräkor - parning??

#1 - 16 januari 2014 09:24
Jag såg precis nåt lustigt i karet. Två mindre Amanoräkor tog "nackgrepp" på en större Amanoräka. Jag gissar att den större är en hona. Då är alltså de mindre hannar. Min gissning är likaså att det är parning på gång. Och helt plötsligt så är det världens fart på alla de Amanoräkor jag har i karet. Har aldrig sett så många på en och samma gång som dessutom far omkring som idioter överallt.
OM det är parning på gång så måste det vara en väldigt attraktiv hona.

Min fråga är nu: Gissar jag rätt? Eller är jag helt ute och cyklar?
#2 - 16 januari 2014 09:26
Om min teori är rätt...
Stackars hona! De är just nu 5 (fem) hannar på henne!!

Bildbevis!!!

[ATTACH=CONFIG]66756[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]66757[/ATTACH]
#3 - 16 januari 2014 09:39
Bra för hennes ego iallafall:D
#4 - 16 januari 2014 09:48
Skicka in bilderna till Efterlyst är mitt tips.
Det kan vara så att du har fångat en gruppvåldtäkt på bild :D
#5 - 16 januari 2014 10:01
Jag är jätteglad att jag hade turen att få se det där. Och att de satt så till att jag kunde ta bilder på det. För nu är de skingrade igen.
#6 - 16 januari 2014 17:26
Jag var tvungen att söka lite fakta om hur räkor gör det och hittade det här:
http://www.vattenriket.kristianstad.se/smakryp/marla.php

Ett par meningar ur texten "De kan sitta ihop i dagar eller veckor innan parningen. De kan nämligen först para sig när honan ömsar hud."
Här var det hela över på ca 30 min. Men att honan måste ömsa för att det ska fungera? Jag hittade faktiskt ett tomt skal nedanför där de var. Eller om det bara var en tillfällighet att någon ömsade just då. Man blir ju liksom lite intresserad av hur det går till i räkvärlden.
#7 - 16 januari 2014 18:17
mina amano hade rom hela tiden. såg aldrig själva leken, men du kan nog glömma få räklingar på dom. väldigt väldigt knepigt o svårt att odla amano
#8 - 16 januari 2014 20:11
[QUOTE=hannesc;1682338]mina amano hade rom hela tiden. såg aldrig själva leken, men du kan nog glömma få räklingar på dom. väldigt väldigt knepigt o svårt att odla amano[/QUOTE]

Jag vet Hannes.. har inga tankar på att odla på dom. Jodå.. här går de med rom hela tiden också tycker jag. Det var bara en lyckträff att jag råkade få se att nåt var på gång. Och att jag dessutom kunde ta en bild på hela kalaset. Det hela tog väl ca 30 min. Sen var det överstökat..
#9 - 16 januari 2014 20:12
Ja ändå häftigt att du såg själva parningen :-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Annons