Jepp, brukar gå att hitta i många zooaffärer. Kostar ungefär kring 25-40 spänn i butik, lite beroende på var du bor.
Jag tror de struntar stort stycke i antal (min erfarenhet) för att trivas, men för att du ska få något resultat på algerna har jag sett att man rekommenderar en räka per 10 liter. Glöm inte att räkna in räkorna i "fiskbelastningen" på karet.
Mina hannar ligger kring 4-5 cm, honorna kring 6-7 cm, men det varierar lite. En del blir betydligt mindre, men maxstorleken på dem är det jag angivit ovan.
Funkar mycket bra i sällskapskar, om du inte tänkt dig odla dem. Käkar det mesta som kommer i vägen, alger (dock inte blågrönt), all fiskmat, döda växtdelar och död fisk. Vi hittade skelettet av en död Corydoras i en polares kar (med räkor), och det var liksom helt intakt, bara rensat på allt kött. De håller alltså ordning på det mesta som dör i karet.
Min erfarenhet är att de faktiskt skitar ner en hel del också. Käkar massor med saker och släpper ifrån sig en hel del också. Brukar bli rätt mycket skit i de kar där man har Amanoräkor. Fördelarna överväger dock helt klart alla nackdelar, och dessutom har de ett intressant beteende och är snygga!! Råd: KÖP!! ;)
Hilsen!!