Amanoräkor, berätta!

#1 - 31 augusti 2004 07:45
Nu har så många tipsat om Amanorräkor, framförallt som algätare, och jag har lyckats hitta några bilder på dem. De ser ju söta och trevliga ut. Hinner inte söka mer info just nu och ber därför om svar på några enkla frågor:

Kan man köpa dem i vanliga akvarieaffärer (alltså mer avancerade än ett zoo)? Vad brukar de kosta?

Hur många bör man ha för att de ska trivas, räkor lever ju verkligen i stim...

Hur stora är de? svårt att avgöra på bilderna

Klarar de vanliga förhållanden i ett högst vanligt sällskapsakvarium? och slutligen: vad äter de mer än alger?
#2 - 31 augusti 2004 08:05
1) Ja, man kan köpa dem i vanliga zooaffärer. De är ganska vanliga. Det är de genomskinliga räkorna med rödbruna prickar längs sidorna.

2) En grupp. Fler än fyra skulle jag säga.

4) De blir upp till 5cm, normalt ungefär 4 cm.

5) Ja, de är perfekta för sällskapsakvarier.

6) Fiskmat är populärt.
#3 - 31 augusti 2004 08:10
Amanoräkor kan du handla i vanliga djuraffärer. Jag köpte mina i en affär som ligger vid Globen, Sthlm och även i Haninge C på Arken hittade jag ett par stycken.

Tyvärr så minns jag inte hur mycket jag betalade för dem.

De sa ingenting speciellt om hur många man bör ha men jag har 3 st i ett 60 l kar.

Ena räkan, den som bär ägg, är uppskttningsvis en 3,5-4 cm lång och de andra två är en aningen mindre. Kanske 2-3 cm, lite svårt att avgöra genom glaset. De blir nog större tror jag.

Mina äter flingfoder och Spirulinatabletter, brukar vara slagsmål om den mellan räkorna och Ancistrusen. Räkorna greppar tabletten och försöker fly.

Har läst om att de är bra på att rymma så se till att ha bra täckglas på ditt kar. Mina brukar få spritt i benen när vi gör vattenbyten, de far runt som dårar. En riktigt trevlig föreställning...

Hoppas att du har fått några bra svar på dina frågor.

/Petra
PatrikMalmo
#4 - 31 augusti 2004 18:51
Jepp, brukar gå att hitta i många zooaffärer. Kostar ungefär kring 25-40 spänn i butik, lite beroende på var du bor.

Jag tror de struntar stort stycke i antal (min erfarenhet) för att trivas, men för att du ska få något resultat på algerna har jag sett att man rekommenderar en räka per 10 liter. Glöm inte att räkna in räkorna i "fiskbelastningen" på karet.

Mina hannar ligger kring 4-5 cm, honorna kring 6-7 cm, men det varierar lite. En del blir betydligt mindre, men maxstorleken på dem är det jag angivit ovan.

Funkar mycket bra i sällskapskar, om du inte tänkt dig odla dem. Käkar det mesta som kommer i vägen, alger (dock inte blågrönt), all fiskmat, döda växtdelar och död fisk. Vi hittade skelettet av en död Corydoras i en polares kar (med räkor), och det var liksom helt intakt, bara rensat på allt kött. De håller alltså ordning på det mesta som dör i karet.

Min erfarenhet är att de faktiskt skitar ner en hel del också. Käkar massor med saker och släpper ifrån sig en hel del också. Brukar bli rätt mycket skit i de kar där man har Amanoräkor. Fördelarna överväger dock helt klart alla nackdelar, och dessutom har de ett intressant beteende och är snygga!! Råd: KÖP!! ;)

Hilsen!!
#5 - 31 augusti 2004 18:58
Eftersom ingen annan besvarat prisfrågan kan jag ju göra det. Runt 40kr/räka om affär3en inte odlar själv vilket de sällan göra. Har du tur kan du ju få räkor av mig om 3-4månader :)
#6 - 31 augusti 2004 19:07
En liten fråga om räkisarna.
Äter de yngel (kilfläcksraborayngel) och rom?
MVH Andreas
#7 - 31 augusti 2004 19:18
[i]Mina hannar ligger kring 4-5 cm, honorna kring 6-7 cm
Hmm... hur mäter du då? Längst bak på stjärten till längst fram på mundelarna?
PatrikMalmo
#8 - 31 augusti 2004 20:23
Eftersom ingen annan besvarat prisfrågan kan jag ju göra det. Runt 40kr/räka om affär3en inte odlar själv vilket de sällan göra. Har du tur kan du ju få räkor av mig om 3-4månader :)

Men det gjorde jag jue... ;) ...de är billigare i Skåne, ca 25 kr.

Äter de yngel (kilfläcksraborayngel) och rom?

Yngel är jag rätt övertygad om att de inte tar, men rommen klipper de säkert om de hittar den.

Hmm... hur mäter du då? Längst bak på stjärten till längst fram på mundelarna?

Jupp. Räknar inte in antennerna, då skulle de ligga på tolv cm - minst!

Hilsen!!
#9 - 1 september 2004 06:58
Tack snälla för alla bra svar! I e.m. ska jag åka till Akvarielagret för första gången för skojs skull, och finns det några räkor där så får nog i alla fall 5 följa med hem. För jag har nog inte ro att vänta på dina yngel, Lisa, men tackar för erbjudandet...
SEDAN ska jag läsa mer på Azurs hemsida, ser att du är "proffs" även om du förvisso även är hobbyakvarist.
Eva
#10 - 2 september 2004 14:21
Undrar lite jag mer om amanoräkor.

Klarar de att bo i ett ouppvärmt kar tillsammans med ett gäng slöjstjärtar (ganska små typ 5 cm än så länge).

Kommer räkorna bli uppätna?
#11 - 2 september 2004 14:38
Nu har jag fyra söta, fina Amanos i mitt 190 l ganska nystartade kar. (Fast jag skulle väl haft 5...?) Akvarielagret var den fräschaste akvarieaffär jag varit i, med fantastiskt serviceinriktad och kunnig (tror jag i alla fall, inte svårt att slå mina kunskaper...) personal. Det känns dessutom seriöst att de inte ville sälja firrar som just anlänt till butiken, utan låta dem gå ett par dagar ( jag försökte köpa en Kuhli). Dyrt? Tja, 45:- st för räkorna slår ju alla priser som angetts här...
Och barnen (4 & 7 år) tycker att räkorna ser sååå roliga ut.
#12 - 5 september 2004 18:59
Perta, mina räkor slåss vilt med en platyhane på närmare 7cm utan att blinka, han skulle bara våga försöka sno deras mat ;)
#13 - 23 september 2004 08:06
Vad har räkorna för krav på miljön? Skulle jag kunna ha dem som städare i mitt 60 liters yngelakvarium och flytta ur dem då det är dags för lek? Hur många är lämpligt att ha?
Tänkte att man kanske kunde ha dem i en plastback eller nått liknande med syresättning medan de väntar på nya städuppdrag?
Äter de upp fodret för ynglen, alltså levandefoder (i stil med infusorier o artemia)?
#14 - 23 september 2004 08:24
Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Men det gjorde jag jue... ;) ...de är billigare i Skåne, ca 25 kr.

Har sett dem för 29 kr på Burlövs Center och 39 kr på Center Syd. I vilken
affär hittar man dem för 25 kr?

/Kristofer
#15 - 23 september 2004 08:56
Går dom att ha tillsammans med malwi???
#16 - 23 september 2004 13:08
vill oxo veta om dom passar med malawi
#17 - 23 september 2004 13:30
De blir troligen dyrt foder åt malawi. Kan kanske kan funka med de minsta & snällaste arterna, dock.
#18 - 23 september 2004 15:43
Ursprungligen skickat av AndreasBK

Vad har räkorna för krav på miljön? Skulle jag kunna ha dem som städare i mitt 60 liters yngelakvarium och flytta ur dem då det är dags för lek? Hur många är lämpligt att ha?

Tänkte att man kanske kunde ha dem i en plastback eller nått liknande med syresättning medan de väntar på nya städuppdrag?

Äter de upp fodret för ynglen, alltså levandefoder (i stil med infusorier o artemia)?

Inget svar? :(
#19 - 27 september 2004 15:12
Räkor är väldigt snabba, och de kan gömma sigVÄLDIGT bra... så det är inte "bara" att flytta 10 räkor, utan det skulle bli till att flytta de 4-5 man får tag i och sedan vänta tills de andra bestämmer sig för att titta fram...

Räkorna gillar grottor och många växter, men det är inte ett direkt krav. Det är som att säga att det räcker med vatten i burken till kampfiskar, det funkar, men hur lyckligt blir djuret?
#20 - 27 september 2004 15:23
Man hittar dem för 15 kr i Stoby i alla fall..
#21 - 1 oktober 2004 20:26
Vad dom absolut inte gillar e ett för lågt ph, under 6.5-6.0(vet inte exakt) så dör dom ganska snabbt.
#22 - 11 januari 2005 10:50

Har sett dem för 29 kr på Burlövs Center och 39 kr på Center Syd.

...

/Kristofer

Köpte 10 st på Burlöv Center för en tid sedan. Fick då 1 gratis utan att behöva pruta. (290 - 29)/10 = 26,10 kr/st

/Kristofer
#23 - 11 januari 2005 12:04
Har någon provat dessa räkor i ett Tanqanyika akvarie med ett pH över 8??
#24 - 11 januari 2005 12:46
Räkor med vilka fiskar?

Jag skulle gärna ha några räkor i mitt 375 literskar men vill veta lite mer. En fundering jag fick när jag läste den här tråden var vilka fiskar ni räknar in att räkorna funkar med. Ett sällskapskar kan ju ha fiskar som ändå är lite mer "på". Läste på någon annan sida (tror det var Djurportalen) att man inte rekommenderade att ha amanoräkor med t ex ancistrus, botia och tigerbarb. Sedan antar jag att det, som alltid, beror på hur aggressiv den indivuella fisken är. Har själv t ex en kampfisk med både guppy och mosaikgurami vilket funkar bra, något som många avråder från. Hur är det att ha räkorna med t ex scalarer och lejonhuvudciklider? Ni som har räkor idag tillsammans med era fiskar, vilka erfarenheter har ni? *nyfiken och intresserad*
#25 - 11 januari 2005 13:21
[QUOTE=LeVaJu] ... Ni som har räkor idag tillsammans med era fiskar, vilka erfarenheter har ni? *nyfiken och intresserad*[/QUOTE]

Har dessa tillsammans med diverse fiskar utan ngot problem:
Sorgmanteltetra, Kardinaltetra, Långfenstetra, Otocinclus (affinis), Siamesisk algätare-wannabe, Albino algätare, Fjärilsciklider, Platy, Guldbarb.

Alla är väl i och för sig ganska snälla fiskar.
#26 - 11 januari 2005 16:32
Läste på någon annan sida (tror det var Djurportalen) att man inte rekommenderade att ha amanoräkor med t ex ancistrus, botia och tigerbarb.

Lustigt (eller inte), jag hade just funderingar på att fråga kring detta. Jag har köpt 12st räkor och plockat upp en efter en död och lem lästad, gissar att det är mina botior (botia striata) som har tagit död på dem.

Inget ont som inte har något gott med sig, detta gör jag inte fler gånger med botierna i karet.
#27 - 11 januari 2005 16:48
Trode att mina började dö av när jag skaffat dem, men det visade sig bara vara gamla skal efter ömsningen...
#28 - 11 januari 2005 17:47
[QUOTE=Shagrat]Trode att mina började dö av när jag skaffat dem, men det visade sig bara vara gamla skal efter ömsningen...[/QUOTE] Jag har hört att det händer, men mina har varit mer eller mindre hela döda kroppar, så det var inte fallet hos mig.
#29 - 23 januari 2005 01:58
Hej! Vart i Malmö kan man köpa dom här då?

"We who have a voice must be a voice for the voiceless"
#30 - 23 januari 2005 02:03
räka+botia=inte sant???

[QUOTE=NE]
Läste på någon annan sida (tror det var Djurportalen) att man inte rekommenderade att ha amanoräkor med t ex ancistrus, botia och tigerbarb.

Lustigt (eller inte), jag hade just funderingar på att fråga kring detta. Jag har köpt 12st räkor och plockat upp en efter en död och lem lästad, gissar att det är mina botior (botia striata) som har tagit död på dem.

Inget ont som inte har något gott med sig, detta gör jag inte fler gånger med botierna i karet.[/QUOTE]
.....

Åffan, jag har 5 Pakistan Botior i ett 222-liters, kanske en dålig idé att skaffa räkor då...?
#31 - 23 januari 2005 08:37
Jag har just köpt 10 amanoräkor för 180 kr på Kungs Zoo, Kungsholmen. Absolut billigaste jag kunde hitta.
mvh Miaou
#32 - 23 januari 2005 10:23
Har redan räkor i andra kar men vill ha dem i ett stort kar som jag har. Jag har också botior (pakistan botior) och palettciklider och är lite skeptisk till att det kommer att fungera. Är det någon som har erfarenhet.
#33 - 23 januari 2005 11:36
Jag har hittat en del av mina räkor vid liv, så hoppet är inte helt ute.

En grov uppskattning är att hälften av mina har strukigt med.

/Niklas
#34 - 23 januari 2005 13:27
[QUOTE=Egalia]Hej! Vart i Malmö kan man köpa dom här då?

"We who have a voice must be a voice for the voiceless"[/QUOTE]

Jag köpte mina på Jägerzoo men det har även funnits på Lorensborg,men jag vet inte om dom har kvar .Prova att ringa dessa butiker.
#35 - 23 januari 2005 20:20
[QUOTE=EvaF] Akvarielagret Dyrt? Tja, 45:- st för räkorna slår ju alla priser som angetts här...[/QUOTE]

Fy f*an

25:- pyntade jag i Farsta idag.. Samma pris i Västerhaninge har jag för mig...
#36 - 23 januari 2005 22:34
Från Riverhors
Jag köpte mina på Jägerzoo men det har även funnits på Lorensborg,men jag vet inte om dom har kvar .Prova att ringa dessa butiker.

--------------------------------------

Ja det ska jag, hoppas att dom är ärliga ang mina pakistanbotior, om räkorna är i farozonen.

-> Har någon med räkor Botior och det har gått bra?
#37 - 27 januari 2005 19:44
[QUOTE=peppito]Har redan räkor i andra kar men vill ha dem i ett stort kar som jag har. Jag har också botior (pakistan botior) och palettciklider och är lite skeptisk till att det kommer att fungera. Är det någon som har erfarenhet.[/QUOTE]

Har 7 ruggigt skygga räkor tillsammans med en massa annan fisk, bl.a. paletter i snart ett år, och paletterna bryr sig inte om räkorna. Botior har jag ingen erfarenhet av.

Om mina räkor lever har jag ingen aning om numera. De första månaderna såg vi dem hela tiden, sedan försvann de bara en efter en. Till slut hittade jag dem inne i filterburken (har ett RIO240 kar) där de sökte kärlek och värme av varandra.

Skickade ut dem igen och sedan försvann de.. Trodde de var döda, men när jag flyttade för ett par månader sedan kunde jag räkna in alla räkorna.

Men nu ser vi dem nästan aldrig igen, ibland ser man dem sticka ut. Min gissning är att de bor på baksidan av ett stenrös längst kanterna så de har blivit mer eller mindre omöjliga att se.

Köpte 4 till som går i ett litet 45-liters akvarium bara för att ha möjlighet att se räkor ibland :)

p.s. De diggar ärtor stenhårt..
#38 - 27 januari 2005 20:28
En fisk som jag ej rekomenderar tillsammans med räkorna är Scalarer. Jag blev av med en räka till mina stora scalarer (Dom var ca 6-9 cm på höjden.)
Dom funkar bra med guramis alla fall för mej.

Men jag har nu platy , molly , zebrafiskar , ancistrus , segelfenspleco , khuliålar.
Och det funkar fint.
#39 - 28 januari 2005 20:41
[QUOTE=Kullager]En fisk som jag ej rekomenderar tillsammans med räkorna är Scalarer. Jag blev av med en räka till mina stora scalarer (Dom var ca 6-9 cm på höjden.)
Dom funkar bra med guramis alla fall för mej.

Men jag har nu platy , molly , zebrafiskar , ancistrus , segelfenspleco , khuliålar.
Och det funkar fint.[/QUOTE]

Mjae, har bl.a. fyra Scalarer tillsammans med alla dessa räkor i ungefär den storlek du beskriver. Scalarerna har i mitt fall inte visat något intresse för räkorna. Däremot har den största scalaren haft förkärlek för guppyyngel samt 2-3 cm guppys.. :)
#40 - 11 februari 2005 07:59
[QUOTE=Chrilleus][QUOTE=EvaF] Akvarielagret Dyrt? Tja, 45:- st för räkorna slår ju alla priser som angetts här...[/QUOTE]

Fy f*an

25:- pyntade jag i Farsta idag.. Samma pris i Västerhaninge har jag för mig...[/QUOTE]

Jag betalade 49kr för mina, tyckte de va väldigt dyrt för amanoräkor, men men ska man ha räkor så ska man...:P
#41 - 14 februari 2005 15:14
kan man ha räkor till alla fiskar? Blir de inte uppätna? Jag har silverhaj, praktbotia i atora karet 375l). Kampfisk, platy i det lilla (100l).

Annons