Amanoräkor

#1 - 15 februari 2006 21:10
Hmm... Stavas det så?
Ja, ni kanske förstår vad jag menar i vilket fall som helst!

De som orkat ta sig igenom lite av det jag skrivit tidigare vet vid det här laget att jag egentligen är på jakt efter körsbär. Eller, de var den sorten jag fick upp ögonen för först!

Har kikat runt här i stan, hittar inga körsbär men däremot Amanoräkor. Tyckte de såg trevliga ut och tänkte därför fråga vad som skiljer sig i skötseln mellan dem och körsbären?
Min lilla pöl är 10-12cm höjd (rent vatten) 23cm djup och lite över 40cm långt...
Är det rimligt att ha några sådana räkor på den ytan? Ungefär hur många kan jag stoppa i utan att det blir för trångt?
39:/st kostar de, rimligt/orimligt?
#2 - 15 februari 2006 23:38
1 amano per 5 liter vatten om det är filtrerat.

amano har mycket svårt för att föröka sej i sötvatten.

39kr låter ok
#3 - 16 februari 2006 09:12
[QUOTE=saralund28]Har kikat runt här i stan, hittar inga körsbär men däremot Amanoräkor. Tyckte de såg trevliga ut och tänkte därför fråga vad som skiljer sig i skötseln mellan dem och körsbären?
Min lilla pöl är 10-12cm höjd (rent vatten) 23cm djup och lite över 40cm långt...
Är det rimligt att ha några sådana räkor på den ytan? Ungefär hur många kan jag stoppa i utan att det blir för trångt?
39:/st kostar de, rimligt/orimligt?[/QUOTE]
Amano blir större än körsbär (cirka 5 jämfört med 2,5 cm) och du kan därför inte ha lika många såna. Den stora skillnaden är annars som Raven säger att Amano inte förökar sig i sötvatten, vilket Körsbär gör. I övrigt är det nog inga större skillnader. :)
39 kr tyckte jag lät relativt dyrt för Amano, men rimligt är det kanske ändå. Nu har jag inte så stor koll på vad de kostar i olika affärer, men i affären jag brukar handla går de att få för 25 kr. (Och det är inte någon direkt billig affär... ;))
#4 - 16 februari 2006 09:26
Är det jag som är ute och cyklar eller är japonica samma som amanoräkor?
#5 - 16 februari 2006 09:28
Det är samma! :)
#6 - 16 februari 2006 09:29
[QUOTE=Balthazar]Är det jag som är ute och cyklar eller är japonica samma som amanoräkor?[/QUOTE]
Jupps, de heter "Cardina Japonica" men kallas även Amanoräkor efter Takashi Amano.
#7 - 16 februari 2006 12:17
Nej, att priset kanske är i överkant har jag redan räknat ut då det är stans dyraste butik!
I och med att jag inte tycks få tag på något annat så är det ju rimligt ändå... Blir ju inte billigare att åka en massa!

I min pöl går det då alltså i 2.5 räkor. I och med att jag då har så mycket mer botten än vad ett normalt akvarie på de litrarna har så borde det vara okej med 3.... Blir så otrevligt med den där halvan annars...

Trivs de med att vara så få?

Jag har inga planer på att få dem att föröka sig så den biten har mindre betydelse....
Jag är dålig på engelska och alla fakta jag hittat är på engelska... Men de förökar sig i bräckt vatten va?
Lever de gärna i bräckt eller är det bara de små som "dumpas" där?
#8 - 16 februari 2006 12:27
[QUOTE=saralund28]I min pöl går det då alltså i 2.5 räkor. I och med att jag då har så mycket mer botten än vad ett normalt akvarie på de litrarna har så borde det vara okej med 3.... Blir så otrevligt med den där halvan annars...
[/QUOTE]
Ja, bäst att avrunda till heltal. Halvorna överlever inte så länge... :-)

[QUOTE=saralund28]Men de förökar sig i bräckt vatten va?
Lever de gärna i bräckt eller är det bara de små som "dumpas" där?[/QUOTE]
Det är bara "ynglen" som tål saltet.
#9 - 16 februari 2006 12:51
Jag betalade 35.-/st för mina amanoräkor.
#10 - 16 februari 2006 20:24
Ok, det tolkar jag som att de vuxna inte gillar att ha det salt om fötterna...
Spelar ingen roll för jag har som sagt inte tänkt att få småttingar...

Tack för hjälpen allihop!
Ska fortsätta hålla ögonen öppna för körsbär då det är roligare att kunna ha lite fler...
Har ju inte ens inrett min pöl än så det är ju ingen brådis direkt...
Hittar jag inga körsbär innan dess så får det nog bli armanoräkor istället. De är också väldigt fina så de kommer inte långt efter körsbären på "vill ha" listan...

Annons