Amanoräka med rom?

#1 - 4 augusti 2007 09:15
[FONT=Trebuchet MS]Jag har för mig att jag läste nånstans här på Zoopet att det är svårt att få dessa att föröka sig.

Nu idag så såg jag en hona med en MASSA grå sörja under magen, rom med andra ord.

Vad gör jag nu?
Hur stor är risken att mitt akvarium svämmas över med dessa?
[/FONT]
#2 - 4 augusti 2007 10:31
Larverna kräver saltvatten för att överleva, så nej, du riskerar inte massförökning i ditt akvarium.
#3 - 4 augusti 2007 14:00
Det är väl trevligt om det blir fler :confused:
Sälj eller ge bort om du får några ;)
#4 - 4 augusti 2007 17:57
Azur skrev:
Larverna kräver saltvatten för att överleva, så nej, du riskerar inte massförökning i ditt akvarium.

Vad trist! :(
Men om räkan överlever i sötvatten, hur kan då larverna överleva i saltvatten?
Eller kan man sätta ner räkan i saltvatten?
Ska det vara ett riktigt saltvattenskar, eller räcker med det bräckvatten?
#5 - 4 augusti 2007 17:59
Jenny054 skrev:
Vad trist! :(

Men om räkan överlever i sötvatten, hur kan då larverna överleva i saltvatten?

Eller kan man sätta ner räkan i saltvatten?

Ska det vara ett riktigt saltvattenskar, eller räcker med det bräckvatten?

Den vuxna räkan vandrar till salt vatten för att lägga sin rom.
Det där är en hel vetenskap, det finns artiklar här på zoopet har jag för mig.
Någon som vet?
#6 - 4 augusti 2007 18:31
Amano-räkor lever i bergsbäckar. De släpper lös larverna (som är pyttesmå, mindre än två millimeter) och de spolas med vattnet ut till havs. Där växer de till, metamorfoserar till 7mm små miniatyrer av föräldrarna, och vandrar sen tillbaks upp i sötvatten.
#7 - 4 augusti 2007 19:28
Så underfundig natur är!
#8 - 4 augusti 2007 21:32
Azur skrev:
Amano-räkor lever i bergsbäckar. De släpper lös larverna (som är pyttesmå, mindre än två millimeter) och de spolas med vattnet ut till havs. Där växer de till, metamorfoserar till 7mm små miniatyrer av föräldrarna, och vandrar sen tillbaks upp i sötvatten.

Det där var mig en jäkla biologilektion..
Jag har då ingen bäck där larverna kan åka med, inte heller saltvatten..

Typiskt.. Vore ju lite häftigt med massa bebisar. ;)
#9 - 4 augusti 2007 21:38
Jenny054 skrev:
Det där var mig en jäkla biologilektion..

Jag har då ingen bäck där larverna kan åka med, inte heller saltvatten..

Typiskt.. Vore ju lite häftigt med massa bebisar. ;)

Ja, du Jenny054! Amanoräkan är en stor favorit i ett av mina kar. Skulle gärna vilja kunna odla fram dem men det är - som sagt - en hel vetenskap för en amatör... men fina är dom.
#10 - 4 augusti 2007 21:53
Man kan odla amanoräkor i bräcktvatten.
#11 - 23 februari 2009 21:15
ni får ursäkta denna två års bump av tråden, men det är så att mina amanos har klämt ur sig massa rom fäst på ett flytande vattenpestskott. är det dömt att misslyckas även om jag om ett tag flyttar över de i ett uppsaltat litet kar? hade tänkt ställa iordning ett nu så jag hinner få en del alger i det. vissa säger att det är jättesvårt att klara dem medans vissa källor säger att det är lätt och inte ens behöver salt. (zookoll t.ex har en artikel där de hävdar det.) någon som har personliga erfarenheter av odling som kan berätta hur ni gjorde?

Annons