Amano-räker äter växter...!!!

#1 - 6 januari 2006 13:59
Mina räkor äter upp mina växter i akvariumet...snart har jag inga växter kvar...gör er det också...??? Jag har Amano-räkor/alg-räkor...två stycken...!!!
#2 - 6 januari 2006 14:16
Nej, Amano-räkor äter inte växter. Har du en bild på dina "räkor"? Jag tippar det är nån Cherax eller liknande kräfta du har, de äter växter.
#3 - 6 januari 2006 23:57
har haft amanos av å till sen i våras och kan bara instämma i det Azur skriver.

här är en bild på en Amano
http://www.petshrimp.com/images/amanoshrimpL.jpg

kan dock tillägga att Amanos betar alger som växer på växterna men aldrig sett några skador av det.
#4 - 7 januari 2006 13:29
[quote=Raven]har haft amanos av å till sen i våras och kan bara instämma i det Azur skriver.

här är en bild på en Amano
http://www.petshrimp.com/images/amanoshrimpL.jpg

kan dock tillägga att Amanos betar alger som växer på växterna men aldrig sett några skador av det.[/quote] Det är EXAKT sådana räkor jag har...och dom äter VÄLDIGT mycket på mina växter...MEN bara på vissa växter...inte alla...!!!
#5 - 7 januari 2006 13:57
då dör växterna av nån annan orsak.
göder du växterna ?
#6 - 7 januari 2006 14:10
Va...???

[quote=Raven]då dör växterna av nån annan orsak.
göder du växterna ?[/quote]

SITTER räkorna och RYCKER LOSS bitar i bladen medan jag STÅR och tittar på och sedan stoppar dem i munnen RÄKNAS väl det som att dom ÄTER växterna eller...??? :rolleyes:

Jag har haft mina räkor i 1 ½ år...!!! Och dom får vanlig mat så det räcker till...så varför dom äter växter också, det vet inte jag...!!! Där av frågan...!!! :)

PS. Och JA jag göder mina växter...dom är gröna, friska och fina...!!! DS
#7 - 7 januari 2006 14:39
[quote=MiaH]SITTER räkorna och RYCKER LOSS bitar i bladen medan jag STÅR och tittar på och sedan stoppar dem i munnen RÄKNAS väl det som att dom ÄTER växterna eller...??? :rolleyes:[/quote]Det låter otroligt konstigt. Jag har aldrig sett en amano äta någon växt, har aldrig ens hört om amanos som äter växter. Jag menar, de kallas "Amano" för att växtakvaristen Takeshi Amano rekommenderar dem för växtakvarier!

Vad är det för växter du sett dem äta?
#8 - 7 januari 2006 14:58
[quote=MiaH]SITTER räkorna och RYCKER LOSS bitar i bladen medan jag STÅR och tittar på och sedan stoppar dem i munnen RÄKNAS väl det som att dom ÄTER växterna eller...??? :rolleyes:[/quote]

Nu blir jag nyfiken! Med VAD rycker dom loss växtdelar och stoppar i munnen? Har dom klor eller något sånt?
#9 - 7 januari 2006 15:32
Låter inte som Amano, de har så små klor att jag knappt kan tro att de får loss någon bit av en välmående växt.
#10 - 7 januari 2006 16:55
vad är det för växter dom äter ?

Amanos har mycketmycketmycket små nypor som duger till att rycka loss alger från dom flesta ytor.
#11 - 7 januari 2006 17:19
Även mina Amanos äter växter, men bara en av växterna! Bilder finns i inlägget i länken nedan. Nu har jag bytt ut just denna växt, det blev bara stubbiga pinnar kvar till slut :D . Skrev om detta tidigare:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82278

och fick då svaret att det finns två varianter, sötvattensamano ch bräckvattensamano. Mina verkar sakna prickar på stjärtfenan och skall därför vara en sötvattensamano, dessa äter tydligen växter [}:)] . Mina problem har i alla fall löst sig nu efter växtbyte, de nya äter de inte :D
#12 - 7 januari 2006 17:25
har och har haft amanos utan prickar också som inte rört växterna.
#13 - 8 januari 2006 08:39
Ger upp...!!!

[quote=Loppan11]Även mina Amanos äter växter, men bara en av växterna! Bilder finns i inlägget i länken nedan. Nu har jag bytt ut just denna växt, det blev bara stubbiga pinnar kvar till slut :D . Skrev om detta tidigare:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82278

och fick då svaret att det finns två varianter, sötvattensamano ch bräckvattensamano. Mina verkar sakna prickar på stjärtfenan och skall därför vara en sötvattensamano, dessa äter tydligen växter [}:)] . Mina problem har i alla fall löst sig nu efter växtbyte, de nya äter de inte :D[/quote]
Tack för ditt svar...det kändes nästan som ingen trodde på mig...!!!

Jag har kollat upp bilden på växten du skrev om och den påminner om min men den är inte röd utan hel grön. Jag är urusel på växter...så jag vet tyvärr inte vad det är för sort...!!! [:I]

Sen var det där om prickarna...jag sprang och kollade...och räkan jag såg hade prickar...men om den var blå eller inte...det är ju nästan omöjligt och se...dom är ju så små...!!! Den hade en prick på varje hörn av stjärtfenan...!!!

Men i alla fall lade jag ut lite mat...för att locka till mig båda mina räkor...och vad får jag se...??? [:O] Den ena HAR prickar...men INTE den andra...!!! Jag ger upp...jag köpte dom vid samma tillfälle och ur samma akvarium på zooaffären...suck...NU GER JAG UPP...!!!

Tack för alla svaren jag har fått från alla...!!!

MiaH
#14 - 8 januari 2006 14:42
Mina Rödnosar äter gärna växter om de inte får annan mat. Hornsärven åt de upp fullständigt så det bara vara stammarna kvar. Så nog finns det räkor som äter växter...

Daniel

Annons