Amano med nån Botia?

#1 - 18 september 2006 14:25
Har Amanoräkor i mitt 160l växtkar. Har kommit en del sniglar sen mina Praktbotior flyttade ut. Så nu är jag sugen på några andra botior som inte växer ur karet, äter snäckor, men inte andra småfiskar (Dvärg rasboras, Neontetra, yngel) och räkor (Amano, kärsbärs, m.m.)
Nåt förslag?
Dvärgbotia är väl inte så bra på att ära snäckor, eller?
Hur tror ni det skulle funka med några Sebrabotior? Eller finns det nån chans på att räkor, m.m. blir uppätna med dom?
Finns det några andra fiskar som kan vara tillsammans med små fiskar och räkor utan att äta upp dom, men som äter snäckor? Kulfisk känns som att dom äter småfisk tycker jag, eller?
#2 - 18 september 2006 14:50
Jag skulle inte våga ha räkor ens med dvärgbotior...
Tycker mina dvärgbotior är väldigt duktiga på att äta snäckor, i alla fall äter de de minsta snäckorna och även rommen så på sikt blir det snäckfritt.
#3 - 18 september 2006 19:29
Okej, Dvärgbotior skulle jag nog våga ha, men jag tycker inte att det verkar som om dom är så duktiga snäckätare som dom andra, får väl bli sånna eller inga botior alls.
#4 - 18 september 2006 23:09
Nitra98 skrev:
Jag skulle inte våga ha räkor ens med dvärgbotior...

Varför tror du att botioarna skulle äta upp räkorna? Jag vet att detta har tagits upp tidigare, men jag har faktiskt aldrig läst nånstans att de verkligen skulle äta räkor. Fast jag kan ha missat det...
#5 - 19 september 2006 10:44
batski skrev:
Varför tror du att botioarna skulle äta upp räkorna? Jag vet att detta har tagits upp tidigare, men jag har faktiskt aldrig läst nånstans att de verkligen skulle äta räkor. Fast jag kan ha missat det...

Nä, jag vet inte om de gör det, eller om de ens skadar räkorna? Jag tänker att om inte annat så kanske de stressar ihjäl räkorna, de är ju så himla nyfikna och "pickar" på allt! :) Men det kanske går jättebra? Räkor är ju iofs jättesnabba på att hoppa iväg också! :D
#6 - 19 september 2006 10:46
Leonard skrev:
Okej, Dvärgbotior skulle jag nog våga ha, men jag tycker inte att det verkar som om dom är så duktiga snäckätare som dom andra, får väl bli sånna eller inga botior alls.

De äter i alla fall snäckrommen, så på sikt tar ju snäckorna slut! :)
#7 - 19 september 2006 10:54
Nitra98 skrev:
Nä, jag vet inte om de gör det, eller om de ens skadar räkorna? Jag tänker att om inte annat så kanske de stressar ihjäl räkorna, de är ju så himla nyfikna och "pickar" på allt! :) Men det kanske går jättebra? Räkor är ju iofs jättesnabba på att hoppa iväg också! :D

Hmm, lite offtopic (?) så kan jag ju påpeka att jag iofs hittade några kvarglömda små äpplesnäckor där dvärgbotiorna nu huserar och det hade gått bra, men jag plockade ändå ur dem för säkerhets skull...Kanske bara jag som är en "hönsmamma"? [:o]
#8 - 19 september 2006 12:31
Nitra98 skrev:
Hmm, lite offtopic (?) så kan jag ju påpeka att jag iofs hittade några kvarglömda små äpplesnäckor där dvärgbotiorna nu huserar och det hade gått bra, men jag plockade ändå ur dem för säkerhets skull...Kanske bara jag som är en "hönsmamma"? [:o]

Det låter bra att de har låtit dem vara :)
#9 - 19 september 2006 15:01
Jag har amanoräkor tillsammans med pakistanbotia, Botia Geto och en okänd art som ligger mellan dem i storlek. Har inte varit några som helst problem.
#10 - 19 september 2006 15:05
Jag har haft botia striata tillsammans med Amano, jag trodde först att några som försvann hade blivit botia mat men det har visat sig att det nog var så att de kröp ur akvariet.

Botia striata har varit väldigt bra på att röja undan snäckor för mig.
#11 - 19 september 2006 15:57
Hemma hos oss har vi zebrabotior och amanoräkor tillsammans.
Har aldrig ens tänkt tanken att de ska kunna skada räkorna på nåt sätt. Det funkar ypperligt.
#12 - 20 september 2006 16:06
Nej, va bra, då får det väl bli några Sebrabotior (tycker dom verkar trevligast och snyggast) till 160l.
Har ju haft Praktbotior som blivit ca 8cm med Amanoräkorna och dom hade ingen tanke på att röra räkorna kändes det som, kanske lite i slutet iof....
#13 - 20 september 2006 20:10
Varför inte dvärgbotior?
#14 - 20 september 2006 20:37
batski skrev:
Varför inte dvärgbotior?

För det är faktiskt DE som är snyggast! ;) I alla fall är vi två frälsta här! :D
#15 - 20 september 2006 21:24
Yep :D
#16 - 21 september 2006 07:43
Av en händelse blev det kvar en körsbärsräka (hane) i ett akvarium där 6 st pakistanbotior flyttade in, till min stora förvåning har den klarat sig alldeles utmärkt. Visserligen är inte mina pakistanbotior fullvuxna än, de är bara ca 7cm, men en körsbärsräks-hane är väldigt liten jämfört med amanoräkor.
Inte för att jag kan lämna några garantier, men jag tror inte det är räkorna du behöver ta hänsyn till när du väljer botia, snarare att dvärg-rasbororna skulle kunna hamna i farozonen.
#17 - 21 september 2006 16:03
Ok, får fundera på detta, men det låter ju bra.

Om det blir botior så får det blir sebrabotior för mej.

Annons