Amano in action

#1 - 20 augusti 2004 22:49
http://www.acquariofacile.it/forum/topic.asp?TOPIC_ID=278&whichpage=1

Tror jag sett den förr, men är inte säker. Kul med lite designanalys även om man bara förstår bilderna 8)
#2 - 26 augusti 2004 16:20
Ja kul asso! Hade vart skoj att varit där och sett in action när han fixar nån burk :) och ja man förstår inte så mycke av språket de använder där direkt-s- Hm finns det inge typ av dvd-film med nå såna grejer? hade vart lite skoj :) Typ äntligen hemma, fast äntligen amano hehe
#3 - 26 augusti 2004 16:30
Ja, det är roligt att se. Vad använder han för rötter? Jag är lite "designsugen" själv nu i mitt 220L och skulle gärna vilja ha mer designtips.
#4 - 26 augusti 2004 17:14
Jag tror man kan beställa DVD på videoupptagningar på AGA-konventen. Har för mig att Amano var där för ett par år sedan och satte upp en burk.

Den gröna rutan till höger längst ner:
http://www.aquatic-gardeners.org/convention.html

2001 VHS-kassetten tror jag det är. Man måste ha en video som klarar NTSC. Det har jag, så jag kan gärna konvertera den om du köper den höhö 8)
#5 - 26 augusti 2004 18:20

Snälla defdac:

Kan du inte ge oss fåkunniga en enkel lektion i design ! Proportioner och vinklar mm ??

Eller finns det någon schysst gammal tråd du kan hänvisa till ??
#6 - 26 augusti 2004 18:27
Som jag ser det är Amanos basdesign egentligen inte något nytt...
Det är de samma basala principerna som jag kommer ihåg från de holländska akvariena från 1980-talet...
Vad som är skillnaden är nog Mr Amanos egen känsla tror jag...
En ny skapande artist "in action"...
Förutom basala principer skulle både du och jag kunna vara en Amano eller Defdac...
Det behövs något mera - fingertoppskänsla eller liknande...
#7 - 26 augusti 2004 19:01
Hehe tror mina prylar skall greja ntsc formatet :) hm de var ju inte direkt billiga filmerna, fast inte dyra heller egentligen. Är nog ganska skoj att sitta o plöja igenom en sån om man behöver lite inspiration :) Och tänkte lägga upp länken till den tävlingen där just deftac kom 2a i oxå, kan vara skoj med och ge lite inspriation -> http://www.aquabotanic.com/contest2004/contest2004.htm Den har väl säkert vart uppe par ggr förut? men skadar inte lägga upp den igen tycker jag ;)

Edit: Endel där kan man börja fundera lite på hur kunnat skicka in-s-
#8 - 26 augusti 2004 20:08

Jasså Erik !

Det som förbryllar mig är att Amano ofta "gör fel" men lyckas ändå !

#9 - 26 augusti 2004 20:36

Finns det nån länk till nån sida där man kan läsa om dessa "bas-design-regler",... Har själv alltid gått efter min egen känsla och kommer nog också fortsätta med det. Gillar inte att designa efter utsatta regler. Men hade varit kul o läsa o se hur folk resonerar.

#10 - 26 augusti 2004 20:39
Kul med lite designanalys även om man bara förstår bilderna 8)

...Och folk som håller på med akvarier glömmer den smidiga babbelfisken på internet? :]

Länk till översatt version: http://www.vst.nu/~daffy/temp/tr.htm
PatrikMalmo
#11 - 26 augusti 2004 20:51
Folk resonerar lite olika, men när det gäller Amano som verkligen förnyat akvariedesignen, så är det helt klart lönt att spana in hans böcker. I första boken går han igenom lite olika designer, och vad man kan tänka på. Annars kör han en hel del efter klassiska välkända proportioner som det Gyllene snittet och liknande.

Som jag ser det är det ingen stor skillnad på olika designprinciper för olika ändamål, det handlar om hur man vill använda saker och ting för att skapa olika intryck eller efterlikna naturen. Cirklar, trianglar, rektanglar, kontraster, balans och proportioner - och i vissa fall rubbningar av dessa proportioner - är det det går ut på. Lätt att skriva, men ofta svårt att genomföra.

Jag ser det som att design handlar om en känsla. Kolla på ALLT som du gillar formerna på. Proportioner, relationer, kontraster... har du känslan för det så kommer du rätt. Kopiera annars det du gillar. Stöld är tillåtet inom konsten...

Jag pysslar en hel del med "design" i olika former, och det känns helt enkelt när man träffar rätt. Det syns i resultatet.

Nå. Jag pladdrar på om en känsla jag ofta har, och som har uppskattats av många andra (har sålt en del konst innan, och vunnit många hempristävlingar inom akvaristiken just på designen). Svårt att beskriva. Ska se till att få upp min hemsida snart, och beskriva/fota en del av det jag pysslar med.

Hilsen!!
#12 - 27 augusti 2004 08:44
Ett annat tips jag brukar ge till nybörjarfotografer och nybörjarväxtakvarister är att även ta fram de designer man inte gillar och öva på att skriva ner en vääääldigt nogrann beskrivning på vad det är man inte gillar i kompositionen/bilden/akvariet.

Inte bara "för mycket kontrast, för litet motiv, dålig crop.." osv utan verkligen djuplodande *analysera* vad det är som gör någon burk fulare/snyggare än någon annan. Använd aldrig begreppet "naturlig", speciellt inte när det gäller Nature Aquariums. Då hamnar man bara i låååånga tråkiga diskussioner om vad som är naturligt.

Amano har gjort några riktigt hemska burkar också, dom flesta är i hans 3 böcker, men det har kommit upp även i Aqua Journal/nätet också. Den här är min favorit att ogilla:
http://www.adana.co.kr/images/e/29.jpg
.. så vad skriver man om den. Hmm...

Den påminner för mycket om ett huvud med stor kaluffs, den är för vältrimmad och symmetrisk vilket i högre grad påminner om en blomuppsättning eller människohuvud än ett akvarium. Iwagumin (stenplaceringen) följer gyllenesnittet med en 1.68 större stenmassa kombinerad med en mindre men kanske något fatala vinklar som skapar för stor intensitet, men jag tror fotografiet gör att man missar det mesta av stenarna och man får inte samma harmoni som denna, nästan identiska stenplacering:
http://www.adana.co.kr/e_p32.html
Detta pga de liggande stenarna runtomkring som stöttar upp och självklarliggör de höga inklinationerna på huvudstenarna.
Nålgräset är för vältrimmat pågränsen till fetichism. Färgerna är extrem kontrasterande. RGB-Anime-plastigt here we come.
Håralgerna är inte så snygga heller.

Kort och gått. Blä.
PatrikMalmo
#13 - 27 augusti 2004 09:37
Nee, det är sant - den första var för jämn/platt. Bara det om växterna hade varit i lite olika höjd hade gjort stor skillnad - karet hade fått ett vildare och mer oregelbundet intryck. Placeringen av stenarna har jag inte något emot, men den vänstra är snygg och den högra är ful (för kantig). De matchar inte varandra.

Vid hempristävlingarna följer vi ett färdigt protokoll där olika faktorer gås igenom. Borde vara rätt lätt att konstuera ett protokoll mer för designen också, där man bara betar av de faktorer man själv vill ha med, ex:

Val av akvarium - placering av akvarium i rummet - repor
Val av ljus - ljusläckage, bländning
Vattenlinjerna vid front och bakruta
Val av rötter - placering av rötter
Val av sten - placering av sten
Val av grus - grusrand vid framrutan - lutning
Synliga tekniska tillbehör (det är något som stör mig speciellt!!)
Växtsammansättning - färg/form/kontrast, placering, storlek, "hälsa"
Fisksammansättning - färg/form/kontrast, fisk i alla lager av karet, storlek, "hälsa"

...unt so weiter i de varianter man vill ha med. Går inte att komma helt ifrån ett visst mått av subjektivitet ändå, men det blir rätt klart vad som felas om man går igenom liknande listor punkt för punkt.

Hilsen!!

Annons