Folk resonerar lite olika, men när det gäller Amano som verkligen förnyat akvariedesignen, så är det helt klart lönt att spana in hans böcker. I första boken går han igenom lite olika designer, och vad man kan tänka på. Annars kör han en hel del efter klassiska välkända proportioner som det Gyllene snittet och liknande.
Som jag ser det är det ingen stor skillnad på olika designprinciper för olika ändamål, det handlar om hur man vill använda saker och ting för att skapa olika intryck eller efterlikna naturen. Cirklar, trianglar, rektanglar, kontraster, balans och proportioner - och i vissa fall rubbningar av dessa proportioner - är det det går ut på. Lätt att skriva, men ofta svårt att genomföra.
Jag ser det som att design handlar om en känsla. Kolla på ALLT som du gillar formerna på. Proportioner, relationer, kontraster... har du känslan för det så kommer du rätt. Kopiera annars det du gillar. Stöld är tillåtet inom konsten...
Jag pysslar en hel del med "design" i olika former, och det känns helt enkelt när man träffar rätt. Det syns i resultatet.
Nå. Jag pladdrar på om en känsla jag ofta har, och som har uppskattats av många andra (har sålt en del konst innan, och vunnit många hempristävlingar inom akvaristiken just på designen). Svårt att beskriva. Ska se till att få upp min hemsida snart, och beskriva/fota en del av det jag pysslar med.
Hilsen!!