Amano eller körsbärsräka det är frågan??

#1 - 14 februari 2005 12:07
Hejsan!

Jag har bestämt mig för att införskaffa mig några räkor till mitt akvarium, frågan är vilken räka jag ska köpa. Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.

Körsbärsräkan vet jag tyvärr inte så mycket om, jag har försökt att hitta info om båda räksorterna men min engelska är väl inte helt på topp och den lilla infon jag har hittat är på engelska.

Helst så skulle jag ju vela ha en räka som är snygg och gör "nytta"

Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.

Jag skulle därför uppskatta om ni som vet något om dessa räkor kunde ge mig lite info, då skulle jag bli jätte glad!
#2 - 14 februari 2005 12:55
[QUOTE=nikki]Hejsan!

Jag har bestämt mig för att införskaffa mig några räkor till mitt akvarium, frågan är vilken räka jag ska köpa. Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.

Körsbärsräkan vet jag tyvärr inte så mycket om, jag har försökt att hitta info om båda räksorterna men min engelska är väl inte helt på topp och den lilla infon jag har hittat är på engelska.

Helst så skulle jag ju vela ha en räka som är snygg och gör "nytta"

Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.

Jag skulle därför uppskatta om ni som vet något om dessa räkor kunde ge mig lite info, då skulle jag bli jätte glad![/QUOTE]

En räka som är snygg är ju Rudolph Red-Nose Schrimp! Finns på Akvarielagret vad jag vet. Tror den gör ungefär lika mycker nytta. Är mer framme och visar sig i akvariet. Amano och körsbär gömmer sig mest.
#3 - 14 februari 2005 16:59
Nu måste jag protestera :-) Mina amanos är ofta framme och grejar med saker o ting. Kanske beroende på att jag bara har småfisk som inte skrämmer dem? När de får spirulinatabletter t ex, buffar de sig fram bland kardinaltetrorna för att få sig en smakbit. De gör akrobatiska hopp/flyg mellan plantorna och springer omkring på botten... jätteroliga att titta på! Kostar bara 180 för tio stycken på Kungs zoo.
#4 - 14 februari 2005 17:05
[QUOTE=Mamma Mia]Nu måste jag protestera :-) Mina amanos är ofta framme och grejar med saker o ting. Kanske beroende på att jag bara har småfisk som inte skrämmer dem? När de får spirulinatabletter t ex, buffar de sig fram bland kardinaltetrorna för att få sig en smakbit. De gör akrobatiska hopp/flyg mellan plantorna och springer omkring på botten... jätteroliga att titta på! Kostar bara 180 för tio stycken på Kungs zoo.[/QUOTE]

det går väll från räka till räka, från akvarium till akvarium. Men alla amano och körsbär jag sett (inte för det är många!) sitter under en rot eller växt. I zooaffärn var d tvugna lyfta på saker för att hitta dem.

Men håller fasst om att Rudolph Red-Nose är läckrast! Du hittar olika räkor här; http://www.azgardens.com/shrimpfactory.phpbla Rudolph Red-Nose!
#5 - 14 februari 2005 19:08
180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet

Är det ingen som kan berätta lite mer om dessa räkor, hur svårt är det att få bebisar, hur är körsbärs räkan på att äta alger, är det något speciellt man ska tänka på osv ??
#6 - 15 februari 2005 01:47
[QUOTE=nikki]... Körsbärsräkan är ju jättefin , men amano räkan är vad jag har förstått mycket bättre på att äta alger.[[/Quote] Stämmer 1-0 Amano.

Tyska då? Här eller här.

... Sen skulle jag ju givetvis vela ha små räk bebisar, om det inte är allt för svårt.
Bäst skulle nog vara ett artakvariet, annars kan det blir svart. Amanoräkorlarver behöver bräckvatten (även rednoselarver tror jag). 1-1

[QUOTE=gladhertha]... Amano och körsbär gömmer sig mest.[/QUOTE] I handeln hålls räkorna oftast tillsammans med med mycket annan fisk som gör att räkorna gömma sig. Dessutom trivs de bäst i stora trupp.

[QUOTE=nikki]180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet.[/QUOTE]Vad bor du? Körsbärsräkor lär vara ännu dyrare. Jag betalade 55kr/styck. Dyr - visst - men värt varenda krona. Fazit. Amano bra mot alger. Körsbär lättare att få bebisar.

Lycka till! Hejhopp. Ralp
#7 - 15 februari 2005 07:39
OK, körsbärs räkorna är lättare att få små bebisar av och Amano bättre på att äta alger, MEN äter körsbärsräkorna några alger alls, eller äter dom bara foderrester??

Och hur är körsbärs räkorna till sättet? Gömmer dom sig hela tiden eller är dom framme och grejar??
#8 - 15 februari 2005 10:00
Jag har samma erfarenheter av C. Japonica räkan som mamma mia. Framme helatiden och duktiga på att äta alger och annat.
#9 - 15 februari 2005 10:45
[QUOTE=nikki]180 kr för 10 stycken , det var billigt, här kostar dom 45 kr st. Men så är det ju med allting när man bor i den norra delen av landet

Är det ingen som kan berätta lite mer om dessa räkor, hur svårt är det att få bebisar, hur är körsbärs räkan på att äta alger, är det något speciellt man ska tänka på osv ??[/QUOTE]

Vars i Norrland bor du? Jag bor i Piteå och här finns det en affär som är jättebillig på så gott som allt. Blev erbjuden att köpa ett 112L akvarium helt nytt med indyggda ljuströr (akvariet är helt täckt) för 900kr. Det tycker jag är väldigt bra om man tänker på att den andra djuraffären säljer54L akvarium för 1200kr medan han tar 500kr för ett axakt likadant. :)
#10 - 15 februari 2005 14:07
Jag bor i Luleå, och det finns 4 stycken affärer att välja på men det är bara en jag går till för där är dom klart bäst + att dom oftast är billigast också. Vad heter den affären du pratar om??

Nu är jag i och försig inte så brydd i priset, utan mest intresserad av dom olika räksorternas beteende och skötsel osv så jag kanske kan bestämma mig för vilken jag vill ha. :)
#11 - 15 februari 2005 18:24
Som sagt Katti. Om de gömmer sig eller inte kan man nog inte ger någon generell svar på. Detta beror på: Hur stor är karet? Vilka annan djur finns det i? Hur ser inredningen ut?

Om körsbärsräkor äter alger vet jag inte riktigt (har ju precis börjat själv). Iallafall så äter de algtabletter som är i egentligen för mina ancistrus. Trots att jag älskar mina körsbärs så tror jag nog att det bättre om du kör på Amano. Eftersom troligtvis skall du ha de i en sällskapsburk och då är risken stor att de "gömma" sig. Dessutom så är Amano säkert 100 gånger effektivare när det gäller alger.

Kvarstår bara argumentet om bebisar men även där finns det info om hur man kan lyckas med det - fast - tyvärr på engelska.

Lycka till! Ralp
#12 - 15 februari 2005 19:03
Ralp, hur är dina körsbärs räkor, är dom framme mycket och vad har du dom med för fiskar eftersom du rekomenderar mig att köpa amano om jag ska ha dom i en sällskaps burk??
#13 - 17 februari 2005 13:37
Hej !

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för vilken räka jag vill ha , så därför så funderar jag om det skulle fungera att ha båda sorterna tillsammans??
#14 - 17 februari 2005 13:50
[QUOTE=nikki]OK, körsbärs räkorna är lättare att få små bebisar av och Amano bättre på ...[/QUOTE]
Det var det nog ingen som sa.

Att få avkomma från Amanoräkor är mycket svårt. Odlingsframgång på körsbärsräkor har jag inte sett någonstans, så det betraktar jag som ännu svårare då det inte ens finns någon känd metod att följa.
#15 - 17 februari 2005 14:32
Jo, Ralp skrev så här ; Amano bra mot alger. Körsbär lättare att få bebisar.

Men det här med bebisar är inte hela världen, visst skulle det vara roligt om man skulle lyckas få små bebisar, men går det inte så går det inte.

Det jag mest är inne på är att jag skulle vela ha en räka som är snygg och duktig på att äta alger och vad jag förstått så är Amano duktig på alger och körsbärs räkan är ju väldigt fin att titta på. Därför skulle jag vela veta om dom två går att ha tillsammans??
#16 - 17 februari 2005 22:03
[QUOTE=petnym]Att få avkomma från Amanoräkor är mycket svårt. Odlingsframgång på körsbärsräkor har jag inte sett någonstans, så det betraktar jag som ännu svårare då det inte ens finns någon känd metod att följa.[/QUOTE] Hej petnym, jag har själv inga erfarenheter ut av att odla körsbärsräkor eftersom jag har precis börjat med de. Men i Tyskland (där räkor, kräftor m.m. har blivit otrolig poppis) påstår man att Red Cherry/Red Fire är en av de mest produktiva dvärgräkorarter (Neocaridina).

Hos räkorna skiljer man mellan två olika fortplantningsmethoder. En vanlig och en specialicerad method. Amanoräka tillhör de vanliga, dvs. att honan bär på ägg i 6 veckor därefter släpper hon de och ur äggen kläcks larver. De behöver bräckt vatten för att kunna utvecklas till räkorna (minst i 4 veckor). Körsbärsräkor tillhör dock den specialicerade fortplantningstypen. Äggorna utvecklas i honans kropp och hon släpper färdiga miniatyrräkor direkt.

Hos körsbärshonan förproduceras äggorna i nacken. Man kan se gula fläcken som försvinner senare när de äggen bärs under kroppen vid backbenen. Hos mina finns det flera som har gula fläck i nacken nu - hoppas bara att det också finns hanar som har bidragit med sitt :D

Hejhopp. Ralp
#17 - 17 februari 2005 22:29
Hej ralp!

En kanske lite dum fråga , men jag ser att du har dina körsbärsräkor i en 12 liters burk bara, fungerar det, behöver dom inte större, och hur är det med pump , behöver man ha det till räkorna??

Varför jag frågar det är för att en kompis har en 15 liters skål som hon funderade på om hon kunde ha räkor i , jag sa nej för att jag trodde att dom måste ha större, men då kanske jag hade fel eller ???
#18 - 17 februari 2005 22:47
[QUOTE=nikki]Ralp, hur är dina körsbärs räkor, är dom framme mycket och vad har du dom med för fiskar eftersom du rekomenderar mig att köpa amano om jag ska ha dom i en sällskaps burk??[/QUOTE] Hej Nikki, jag har de utan någon sällskap alls. Och detta är det bästa sättet om du vill odla de och studera deras betende. Till exempel kan hektiska, snabbsimmande fiskar skrämmer de. Eller så tackar nog de flesta vanliga akvariefiskar inte nej till lite levande foder i form av räkyngel. Amano är ju mycket större än körsbärs och borde vara lite kaxigare i en sällskapsburk.

Jag köpte mina i två etapper - först tre och sedan fyra till när det visade sig att mitt tekniklösa 12liters f.d. guldfiskkupa fungerade bra. I början var de tre otrolig skygga men på senare tiden blev det bättre och nu när de är ett litet "stim", då syns de ännu mer ute. Ibland får de riktiga frispel. Jag har än inte kommit på vad det är som trigger detta galna betende. De kör någon form av "räkrally", då de jagar varandra nästan hela dagen. Parningsdans? Bus? Ingen aning än... Hursomhelst.

[QUOTE=nikki]Det jag mest är inne på är att jag skulle vela ha en räka som är snygg och duktig på att äta alger och vad jag förstått så är Amano duktig på alger och körsbärs räkan är ju väldigt fin att titta på. Därför skulle jag vela veta om dom två går att ha tillsammans??[/QUOTE]Ingen aning - jag är ingen expert och har inga egna erfarenheter av amano. Men en sak är säker: Det blir nog inga såna problem som det kan finnas bland fiskar med revirerhävandet och agressioner etc.

Räkorna är dyra. Och för deras skull är det nog bättre att du köper fler ut av en sort istället för lite ut av båda. Snygg och fint att titta är nog båda arter.

Hejhopp. Ralp
#19 - 17 februari 2005 23:08
Ojdå - jag behöver ju en halv timme för att formulera mina svar så jag såg inte dina frågorna först nu.

Just det mitt 12 liters är tekniklös. Altså inga pumpar, filtrar eller värmare. Bara en 11 w energisparlampa ovanför. Detta KAN fungerar. Vilket det gör hos mig - iallafall änsålänge. Men det kräver mycket tillsyn och regelbundna vattenbyten. Mina växter växer otrolig mycket och hittils kunde jag inte mäta någon nitrit alls. Om jag hinner så skall lägger ut lite bilder på kupan imorgon.

10 Liter är minsta volymen enligt tyska akvarieforumfolk. Så 15 liter skål skall blir bra. Efter mina erfarenheter med kupan skulle jag rekommendera att ta ett vanlig, rakt miniakvarium. De är mycket sk*t som samlas på det böjda glaset av skålen.
#20 - 18 februari 2005 18:28
HEj!

Nu har jag köpt mig 2 stycken amano räkor, ska köpa 2 till sen men han hade inte inne fler just nu. Dom är iallafall jätteroliga att titta på när dom springer och hoppar bland växterna och simmar omkring , dom är alltså framme hela tiden och min son är stört förtjust i dom, han har döpt dom till Sebastian och Blunder ;)

Men jag ska även köpa mig några körsbärsräkor för på akvarieaffären sa dom att det inte är några problem att ha dom tillsammans.

Är lite nyfiken bara på hur fort amano räkorna växer, dom jag köpte är nämligen inte så stora?!
#21 - 20 februari 2005 16:18
En liten fråga bara, hur ofta byter räkorna skal?, Jag hittade nämligen en liten bit skal nyss.
#22 - 21 februari 2005 09:28
[QUOTE=ralp]Just det mitt 12 liters är tekniklös. Altså inga pumpar, filtrar eller värmare. Bara en 11 w energisparlampa ovanför. Detta KAN fungerar. Vilket det gör hos mig - iallafall änsålänge. Men det kräver mycket tillsyn och regelbundna vattenbyten.[/QUOTE]

Hej ralp!
Jag funderar på att sätta upp ett liknande kar eftersom min ena tigerräka har ägg. Använder du syretabletter för att hålla syrehalten uppe? Hur ofta byter du vatten? Tar du vattenprover och i så fall - vilka värden testar du och hur ofta?
#23 - 21 februari 2005 20:51
Hej Åsa,

jag byter vatten två gånger i veckan och använder inga syretabletter. Med hjälp av en JÄTTEPIPETT suger jag upp matrester och liknande när det börjar mögla. Just nu funderar jag över att installera en luftpump med syresten åtminstone under dagtiden där vi inte är hemma, eftersom det blir dock ganska mycket rensa och pyssla på kvällen. Varannan gång när jag byter vatten kollar jag PH och Nitrat med droptest. Varannan vecka även KH och GH. Hittils har värderna varit stabilt.

Komm ihåg att köra in karet länge. Lycka till!

Hejhopp. Ralp

P.S.: Efter mina erfarenheter skulle jag nog INTE väljer en kupa igen, eftersom "sidorna" är inte raka och där samlas gärna skräp. Det blir mödosamt att håller efter. Hos ett rakt miniakvarium blir också mycket enklare att installera någon form av minifilter.
#24 - 21 februari 2005 22:23
Hur stor del av vatten byter du varje gång?
#25 - 22 februari 2005 19:31
ungefär 30-40%.
#26 - 23 februari 2005 00:42
Tack för svaren ralp! Nu har jag planterat och gjort iordning det lilla räk-karet, så håll tummarna!!! :)

/Åsa

Annons