amano äter andra räkor?

#1 - 6 juni 2010 08:55
Jag har två amano och ett gäng neocaridina, röda, gröna och nån orange i mitt 35l.
De små var där först, men det började bli lite för mycket alger så amanona fick hoppa i som en liten cleaningcrew får några månader sen.
Det har funkar utmärkt, men jag har inte sett särskilt mycket av de gröna sen dess. Jag har inte funderat särskilt mycket på det eftersom de är så bra på o gömma sig, men nu råkade jag titta till precis lagom för att se den stora amanon, 3,5-4 cm, jaga ifatt och hålla fast en av de röda som om han skulle äta upp den.
Han släppte när jag lyfte på lysrörsrampen och körsbäret smet, men vad var det som händer egentligen?
Är det amanon som har ätit upp de små?
Jag trodde de bara åt alger?
#2 - 6 juni 2010 09:16
Jag har sett att mina Amano har gett sig på körsbär(MEN BARA DÖDA) så det kanske är så att dom behöver lite kött ibland!? Men det låter ändå väldigt barbariskt av en Amano att bete sig så...
Bilagor:
#3 - 6 juni 2010 09:28
Det såg lite obehagligt ut, den lille kämpade så mycket han kunde.:(
Nu när jag tänker på det så äter amanona både cyclops och flingmat snabbast av alla när jag matar fisken. De kanske har fått smak på skaldjur...
Då kanske det är bäst att plocka upp dem o ge dem ett nytt hem.
#4 - 6 juni 2010 13:25
Nej, normalt gör de inte det.
Jag känner till ett bekräftat fall där en amano ätit en annan räka; jag vet inte om det är vissa exemplar som kan få för sig sånt, eller om det kan vara att de saknar nåt i kosten.

Däremot gör långarmsräkor (Macrobrachium) det, och flera arter säljs ofta som "Amano-räkor".

Om din räka är genomskinlig med rader av svarta prickar är det en amano; annars är det antagligen nån liten art av Macrobrachium.
#5 - 6 juni 2010 15:44
Den är stor och genomskinlig och prickig. Som en sån här, http://www.defblog.se/pictures%5Cpicture1534.jpg

Kan det vara så att han bara tog fel då, så det inte är nån fara o låta dem bo kvar tillsammans?
#6 - 7 juni 2010 06:16
Läste på något forum en tid sen(bra källa va? ;) ) att en kille hade problem med att hans amanos tog små yngel/räkyngel.
Dock skrev han inte hur dom såg ut så det kan ju lika bra ha varit någon art av macrobrachium som Azur säger.

Personligen har jag inte märkt av något med mina amanos. Dom går med mina CR och jag har inte sett att dom har gett sig på dom.
Bilagor:
#7 - 7 juni 2010 06:30
Min ena amano tog en körsbärsräka vid ett tillfälle och jag fick det på bild, vid behov skulle jag tippa att allt går som dagens i ett akvarium men vad jag i så fall missat att utfodra med vette gudarna!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131156&highlight=amano
#8 - 7 juni 2010 07:21
Gaffel skrev:
Min ena amano tog en körsbärsräka vid ett tillfälle och jag fick det på bild

Det är det fallet jag kände till.
#9 - 7 juni 2010 08:17
Yatzy!
#10 - 7 juni 2010 14:49
Jag fölorar ju körsbär hela tiden utan att hitta dom någonsatans... äre någon som har bild på dom som käka andra :P
#11 - 7 juni 2010 17:29
:O
Nu när jag skulle flytta över mina amanos till det stora så jagade jag en med håven...Då hoppa den på en körsbär :O Och börja bita(såg det ut som iaf :S)
så mina kanske inte är riktiga amano...eller så var den så stressad(han var näst sist) att han ville ha en kompis! :S ;)
#12 - 7 juni 2010 17:42
Jag litar inte alls på mina amano jag har ett gäng amanoräkor och hade dom med körsbär och pansarmalar och whitepearl räkor och jag har sett dom mumsa i sig en white pearlräka som jag bara kollade in en halvtimme innan och såg jättefrisk ut jag har sett dom vara på en halvstor pansarmalar som den höll fast och plockade på när den levde som tur var så lyckades den att slita sig loss efter ett tag och jag har även sett dom mumsa i sig körsbärsräkor har sett en del av räkorna röra sig.
Nu är dom i 600 litaren och där får dom stanna.
#13 - 7 juni 2010 18:39
Nu är dom med Paletter, tetror och platy! (förvisso en ancitrus)

Måste bara lägga in denna bild på min SKITSNYGGA moss"vägg" :D
http://img18.imageshack.us/img18/6155/dsc02014kq.jpg
Nu ska den bara växa till sej lite så den blir tät och fin :)
Bilagor:

Annons